پاس گل طرح تحول نظام سلامت به حوزه بهداشت و درمان

دکتر محمد آقاجانی در نخستین جشنواره تقدیر از بیمارستان‌های برتر مدیریت درمان سکته‌های قلبی و مغزی با بیان اینکه بحث بیمارستان‌های درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی که با عنوان ۲۴۷ و ۷۲۴ شناخته می‌شود، بسیار مهم است، گفت: باید توجه کرد که ۴۶ درصد مرگ ایرانیان به دلیل بروز سکته‌های قلبی و مغزی است؛ یعنی از هر دو نفر ایرانی که از دنیا می‌رود یک نفرشان به دلیل بروز سکته قلبی یا مغزی از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه این بیماری‌ها قابل پیشگیری هستند، ادامه داد: البته امروز سطوح پیشگیری به دو سطح اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در سمت اول پیشگیری توجه به عوامل خطر بروز بیماری‌ها است و سطح دوم این است که بتوانیم بیمار را به موقع و با روش‌های نوین درمان کنیم تا فرد بعد از سکته مغزی دچار معلولیت نشود و بعد از سکته قلبی نیز برایش نارسایی ایجاد نشود.

آقاجانی با اشاره به دشوار بودن اجرای این برنامه‌ها، افزود: چرا که اجرای این برنامه در وهله اول نیازمند کار تیمی است و همه عوامل انسانی و فیزیکی باید برای درمان آن هماهنگ شوند. همچنین اجرای این برنامه و درمان این بیماران وابسته به زمان است و این کار تیمی باید در دقایق کوتاهی اتفاق افتد.

آقاجانی همچنین گفت: علت اینکه جامعه پزشکی و مجموعه کادر درمان توانست این برنامه را اجرا کند به طرح تحول سلامت باز می‌گردد؛ یعنی بستر این کار را طرح تحول ایجاد کرد و این برنامه پاس گلی بود که طرح تحول سلامت به حوزه بهداشت و درمان داد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در طرح تحول نظام سلامت که زمینه‌ساز اجرای برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی شدند، گفت: توسعه اورژانس پیش بیمارستانی، اضافه کردن ۲۴۰۰ آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس کشور، ایجاد ۳۲ پایگاه هوایی اورژانس و بهره‌برداری از ناوگان موتورآمبولانس، وجود تجهیزات مصرفی در بیمارستان‌ها و ... از جمله اقداماتی بوده که به پیشبرد برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی در قالب طرح تحول کمک کرده است. همچنین وجود داروهای خاص برای بیماران سکته قلبی و مغزی و پوشش بیمه‌ای این داروها در این زمینه حائز اهمیت بوده است. باید توجه کرد که ما در قالب طرح تحول ۶۶۰۰ متخصص تمام وقت جغرافیایی را به عنوان نیروهای خط اول در مناطق محروم قرار دادیم تا به مردم خدمت‌رسانی کنند. همچنین هزینه‌های چند میلیونی را برای درمان بیماران قلبی و مغزی به یک پنجم کاهش دادیم. در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات نیز برای اقدامات درمانی مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی کد مخصوص قرار دادیم.

آقاجانی با بیان اینکه بنابراین طرح تحول نظام سلامت با این اقدامات زمینه ساز اجرای برنامه درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی شد، اظهار کرد: متاسفانه روزانه ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند که قبل از اجرای این برنامه ۷۰ درصدشان نمی‌توانستند به محل کارشنان بازگردند و ۳۰ درصدشان هم دچار مشکلات حرکتی می‌شدند. همچنین ما واحد ویژه‌ای برای درمان سکته‌های مغزی نداشتیم، اما خوشبختانه برای اولین بار در سال گذشته این واحدها در ۵۴ بیمارستان منتخب راه‌اندازی شدند.

وی ادامه داد: در عین حال قبل از این سیستم اورژانس پیش بیمارستانی ما به بیمارستان متصل نبود، اما سال گذشته کد سما راه‌اندازی شد و بیماران سکته مغزی شناسایی شده و به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.

آقاجانی همچنین گفت: در طول یک سال گذشته حدود ۱۰۰۰ بیمار سکته مغزی با روش پیشرفته تحت درمان قرار گرفته‌اند. در عین حال باید توجه کرد که ۲۴ درصد علت مرگ ایرانیان، سکته‌های قلبی است که درمان آن را در ۵۴ بیمارستان و در ۳۵ شهر ایجاد کردیم و از آغاز برنامه تا کنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ بیمار قلبی تحت درمان قرار گرفته‌اند. البته هدف ما در این برنامه درمان ۱۰ هزار بیمار سکته مغزی و ۴۰ هزار بیمار سکته قلبی در سال است.

وی همچنین گفت: در شهرهای کوچک نیز نمی‌توانیم از این روش‌ها استفاده کنیم مگر اینکه آمبولانس هوایی توسعه یابد و بیماران را به بیمارستان منتقل کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟