تلاش برای کاهش برداشت آب در ایران

رضا مکنون  با اشاره به برداشت و استفاده بی رویه از آب در کشور خاطرنشان کرد : سقف بهره برداری ایران از منابع آبی در سال های 91تا 92شمسی حدود 85درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس استاندارد جهانی اگر سقف بهره بردای از منابع آبی کشورها کمتر از 20درصد باشد وضعیت آن کشور وضعیتی ایمن محسوب می شود و برداشت بین 20 تا 40 درصد منابع برای گذران زندگی مناسب است ولی اگر بیش از 40درصد از این منابع برداشت شود وضعیت آن کشور پر خطر است.

وی با اشاره به اهمیت صرفه جویی در مصرف آب و فرهنگ سازی در این زمینه تصریح کرد:کشور ایران در حال خشک شدن است و تنها در استان های گیلان ، مازندران و گلستان در شمال کشور آب تجدیدپذیر وجود دارد درحالی که چنین شرایطی در بقیه استان ها وجود ندارد.

مکنون با بیان این که انتخاب راههای مختلف از جمله رژیم غذایی مناسب در صرفه جویی آب موثر است افزود: رژیم غذایی در ایران موجب هدر رفت منابع آبی می شود درحالی که با استفاده از رژیم غدایی درست می توان در مصرف آب شرب صرفه جویی کرد.

به گفته وی افزایش تمایل به سمت رژیم های غذایی با منشا حیوانی ، ضایعات بیشتر غذایی ، تغییرات آب و هوایی ،کاهش مواد مغذی در خاک ، سرانه مصرف بالای آب ، زمین کمتر و افزایش جمعیت از هفت و نیم میلیارد نفر کنونی از چالش های پیش روی بشری امروزی است.

وی تمایل غذایی در کشور را به سمت رژیم های غدایی با منشا حیوانی دانست و اظهارداشت: تهیه یک کالری مواد غذایی گوشتی دو و نیم لیتر آب نیاز دارد درحالی که یک کالری غذای گیاهی که برای سلامت انسان هم مفیدتر است به نیم لیتر آب احتیاج دارد.

وی اظهارداشت:علاوه بر آن می توان با مصرف غذاهایی مانند طالبی ، هندوانه و خیار موجب کاهش مصرف آب شد و در مصرف آب شرب نیز صرفه جویی کرد.

مکنون با اشاره به اینکه هر فرد برای سالم ماندن به سه هزار و 200لیتر آب در شبانه روز نیاز دارد خاطر نشان کرد: رژیم های غذایی سالم و عادلانه از ضروریات جمعیت رو به رشد جهان است که این نوع رژیم غذایی به عواملی نظیر فرهنگ کشور ،وضعیت اقتصادی و قدرت خرید مردم بستگی دارد.

مشاور عالی سازمان محیط زیست کشور در خاتمه گفت : با ارتقای آموزش و آگاهی رسانی ، بهره برداری بهینه از منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب، بهبود همکاری میان نهادها در طول زنجیره تامین ،بهبود روش های ذخیره سازی و بسته بندی،بهبود روش های فروش و بهبود سیاست های مراکز خدمات غذایی می توان از منابع آبی کشور بهینه استفاده کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟