کاهش 13 درصدی مرگ‌ومیرهای کودکان زیر یک سال با  شیر مادر

علیرضا مرندی، رییس کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر، صبح امروز در همایشی که به مناسبت روز جهانی تغذیه با شیر مادر در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در قرآن کریم، بر تغذیه نوزاد با شیر مادر تاکید شده است و ما وظیفه داریم با تبعیت از این کتاب آسمانی که رهنمودهای آن همیشه راهگشاست، تغذیه نوزاد با شیر مادر را با ایجاد شرایط مناسب و سیاست گذاری های درخور ترویج دهیم.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: به اعتقاد ما پزشکان، تغذیه با شیر مادر محبوب ترین تغذیه برای نوزاد است، چراکه مواد مغذی موردنیاز بدن را دریافت می کند و در آینده با بیماری ها کمتر مواجه شده یا در صورت ابتلا به بیماری، شدت آن زیاد نیست و همین موضوع به کاهش مرگ و میر در نوزادان نیز می انجامد.

دکتر مرندی خاطرنشان کرد: تغذیه با شیر مادر 13 درصد مرگ های زیر یک سال را کاهش می دهد و درواقع از هر 100 کودکی که در جهان فوت می شوند، 13 نفر که با شیر مادر تغذیه کرده اند، زنده می مانند.

وی افزود: همچنین عدم تغذیه با شیر مادر در 50 یا 60 درصد مرگ و میرهای زیر پنج سال نقش دارد و طبق مطالعاتی که صورت گرفته است، عمده این مرگ و میرها در اثر تغذیه ناکافی با شیر مادر است.

رییس کمیته کشوری ترویج تغذیه با شیر مادر، گفت: اگر نوزادان در 24 ساعت اول تولد، با شیر مادر تغذیه شوند، 16 درصد مرگ و میرها کاهش پیدا می کند و چنانچه در ساعت اول تولد با شیر مادر تغذیه شوند، 23 درصد مرگ و میرها در نوزادان کاسته خواهد شد، یعنی براین اساس یک چهارم مرگ ها در نوزادان کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ترویج تغذیه با شیر مادر علاوه براینکه بر سلامت روان کودکان در آینده تاثیر دارد، بر افزایش ضریب هوشی آنها نیز موثر است، گفت: زمانی که نوزاد به سبب تغذیه با شیر مادر، در آغوش گرفته می شود، روابط عاطفی مناسبی بین آنها برقرار می شود و کودکی سالم و باهوش پرورش پیدا می کند.

دکتر مرندی گفت: مرخصی های زایمان در ترویج فرزندآوری و تغذیه با شیر مادر تاثیر مثبتی داشته است و علاوه برآن با همکاری شهرداری درنظر گرفتن مکان هایی در سطح شهر در این راستا خالی از لطف نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289305 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟