وزارت بهداشت هنوز در جریان جزئیات طرح توزیع مواد مخدر صنعتی نیست

وزارت بهداشت تنها دستگاهی بود که تا هفته گذشته نظر مشخصی در این زمینه ارایه نداد، اما دکتر ایرج حریرچی _ سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که نظر وزارتخانه متبوعش نسبت به این طرح چیست؟ تنها به این توضیحات اکتفا کرد که " ممکن است طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبتنی بر کاهش آسیب باشد که باید مطابق با مستندات علمی تدوین شود. وقتی این طرح به مراحل تصویب می‌رسد نظرات کارشناسی از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر Drugs و سازمان بهزیستی گرفته و طرح اصلاح و تکمیل می‌شود."

دکتر احمدحاجبی- مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز در این باره تاکید می‌کند که این وزارتخانه در جریان جزییات این طرح نیست؛ چون تاکنون جزییاتی از آن منتشر نشده‌ است.

حاجبی درباره نظر وزارت بهداشت نسبت به «طرح توزیع مخدر دولتی» که مدتی پیش از طرف کمیسیون قضایی مجلس مطرح شد، گفت: وزارت بهداشت اصلا در جریان جزییات این طرح نیست، اما طبق اطلاعاتی که داریم و بنا بر صحبت‌هایی که درباره این موضوع مطرح شده، دو هدف عمده مبنی بر قطع ارتباط مصرف کننده با قاچاقچی Smuggler و همچنین ارائه درمان مدیریت شده با مواد جایگزین، به ذهن ما متبادر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دولت به صورت کنترل شده ماده مورد نیاز افراد را به شکل دارو در اختیار مصرف کنندگان مخدر قرار دهد، ارتباط بین قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان قطع می‌شود؛ مانند توزیع متادون وشربت تریاک که وزارت بهداشت تاکنون این روش را اجرا کرده‌ است و تجربه آن نیز وجود دارد. همچنین درصورتی که افراد مصرف کننده و وابسته به مواد مخدر از داروهای تهیه شده توسط دولت استفاده کنند، شکل مدیریت شده درمان نیز انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد: زوایای مختلف طرح توزیع مخدر دولتی که چندی است مطرح شده، برای خود ما نیز روشن نیست؛ چون تا امروز مستندی که به طور دقیق بگوید در کمیسیون قضایی چه پیشنهادی مطرح شده‌ است ندیده‌ایم، ولی باید مبنی بر این موضوع باشد که بخواهیم مواد مخدر مصرفی را به صورت مدیریت شده و در اشکال دارویی در اختیار معتادان قرار دهیم.

حاجبی همچنین اضافه کرد: البته این موضوع بحث جدیدی نیست؛ چراکه ما ۱۵ سال است در کشور تجربه درمان مدیریت شده سوء‌مصرف مواد را داریم؛ یعنی مصرف موادمخدر را قطع می‌کنیم و به جای آن متادون می‌دهیم. با این کار ارتباط معتاد Addicted با قاچاقچی قطع و درمان به شکل مدیریت شده از طریق مصرف مواد جایگزین انجام می‌شود. اگر موضوع فراتر از این برداشت باشد، نیاز به بحث کارشناسی دارد و قطعا کمیسیون قضایی مجلس برای بحث‌های کارشناسی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت و بهزیستی کمک می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر در تجربه وزارت بهداشت در حوزه درمان نقاط ضعفی وجود دارد باید آنها را اصلاح کنیم، افزود: اگر این طرح با هدف قطع ارتباط معتادان با قاچاقچیان، درمان مدیریت شده از طریق مواد جایگزین و همسو با سیاست‌های کاهش آسیب باشد، وزارت بهداشت مشکلی ندارد، به شرط اینکه به صورت مدیریت شده انجام شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟