تاثیرات تغییرات آب وهوا برکیفیت آب مصرفی

سال گذشته به واسطه ورود نوعی جلبک سبز به آب‌های ساحلی فلوریدا، مواد سمی در این آب‌ها تولید شد که مرگ ماهی‌ها و بیماری مردم را در پی داشت.

بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه استنفورد، در آینده نزدیک باران‌ و توفان‌های شدید، مواد مغذی زیادی از جمله نیتروژن را شسته و به رودخانه‌ها و آب‌های ساحلی وارد می‌کنند. نیتروژن غذای نوعی جلبک کوچک موسوم به فیتوپلانکتون است. وقتی میزان این ماده غذایی در آب زیاد شود، فیتوپلانکتون‌ها نیز به سرعت رشد می‌کنند و پدیده‌ای شبیه به آنچه در ساحل فلوریدا رخ داد، به‌وجود می‌آورند.

محققان با استفاده از 21 مدل آب و هوایی نشان دادند که تا پایان قرن حاضر میزان نیتروژن موجود در آب‌های قاره آمریکا به میزان 20 درصد افزایش می‌یابد.

نیتروژن از راه‌های مختلفی وارد آب‌ها می‌شود. کشاورزان از نیتروژن به عنوان کود برای رشد محصولات استفاده می‌کنند. حیوانات و انسان‌ این ماده را به‌ طور طبیعی در فضولات خود تولید می‌کنند. همچنین زمانی که سوخت‌های فسیلی را مورد استفاده قرار می‌دهیم، ترکیبات نیتروژن تولید می‌شود. هربار که باران می‌بارد، نیتروژن اضافی و سایر مواد مغذی مانند فسفر از سطح خاک و هوا شسته شده و به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آب‌های زیرزمینی و بالاخره دریا وارد می‌شود.

پس از تشدید رشد جلبک‌ها در آب دریاها و مرگ آن‌ها، فرآیند تجزیه لاشه این جلبک‌ها در کف دریا، بخش زیادی از اکسیژن محلول در آب را به مصرف می‌رساند و کمبود اکسیژن موجب مرگ و میر آبزیان و ماهیان می‌شود. در نتیجه این رخداد صنعت ماهیگیری دچار اختلال شده و سالانه میلیون‌ها دلار درآمد بالقوه از دست می‌رود و آب شرب بسیاری از شهرها قطع می‌شود.

محققان در تلاشند تا راه‌هایی برای کاهش میزان نیتروژن تولید شده بیابند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science‌ منتشر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289056 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟