تجویز اقلام دارویی زیاد ملاک سواد پزشکان نیست

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، افزود: بیماران زمانی که به پزشک مراجعه می کنند، ملاک سواد، دلسوزی و رسیدگی پزشک را در تعداد دارو و پیچیدگی اقلام تجویزی می دانند، اما واقعا این موضوع درست نیست و این موضوعی است که در کشور به صورت بارز دیده می شود.

وی تصریح کرد: برخی مواقع وقتی پزشک دارویی را تجویز نمی کند فکر می کنند که پزشک رسیدگی نمی کند و حتی موجب نارضایتی از عملکرد پزشکان نیز می شود.

حریرچی ادامه داد: در برخی از موارد نیز مشاهده می شود که پزشک فقط با بیمار حرف می زند و هیچ کاری انجام نداده است، یا شاید بیمار با معایناتی که می شود، نیاز به هیچ دارویی ندارد حتی در چنین مواقعی مدعی هستند که باید ویزیت آنها پس داده شود.

وی با بیان اینکه این موارد نیاز به یک فرهنگ سازی دارد، اظهار کرد: دارو بالاخره یک ماده ای است و تا موقعی که مجبور نشدیم و پزشک تجویز نکند نباید مصرف کنیم و پزشکان باید کمتر تجویز کنند و مردم نیز کمتر به صورت خودسرانه مصرف کنند.

مصرف داروهای تزریقی و کورتن خارج از روال معمول

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: یک تصوری وجود دارد که میزان سرانه مصرف دارو در ایران از دیگر کشورها بالاتر است، البته به غیر از آنتی بیوتیک ها، در اکثر مواد دارویی، میزان مصرف مشابه و متوسط کشورهای پیشرفته است.

وی ادامه داد: البته به این معنی نیست که مصرف داروها در ایران در کشور بسیار بالاست حتی در بعضی موارد استفاده دارو در ایران کمتر از دیگر کشورها است.

حریرچی اضافه کرد: حتی افرادی هستند که ممکن است دیابت یا فشارخون داشته باشند و به پزشک مراجعه نکرده باشند و داروهایشان را مصرف نکنند و ممکن است برخی افراد نیز به پزشک مراجعه کنند و داروهایشان را مصرف نکنند و یا حتی اضافه مصرف می کنند، اینها مواردی است که ممکن است موجب کاهش مصرف دارو یا افزایش دارو در کشور شود.

وی با بیان اینکه داروهای تزریقی و کورتن در برخی مواقع خارج از روال مصرف می شود، گفت: به همین منظور اقدامات متعددی برای این موضوع انجام شده است و در سالیان متمادی گذشته سرانه دارو به ازای نسخه های پزشکان کاهش پیدا کرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد، اکنون سرانه دارو به ازای نسخه پزشکان در کشور به حدود عدد سه قلم دارو رسیده است، البته میزان وجود داروی تزریقی، داروی کورتن و آنتی بیوتیک در نسخه ها کاهش یافته اما هنوز به رقم مطلوب نرسیده است.

وی کاهش مصرف دارو در کشور را یک موضوع دو طرفه بین بیمار و پزشک دانست و اظهار کرد: یک طرف بحث آموزش مردم و طرف دیگر هم درخواست و خواهش از پزشکان برای کاهش تعداد اقلام دارویی در نسخه های آنان است.

حریرچی ارائه آموزش های لازم به مردم و حتی پزشکان برای جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو و تجویز به موقع و هنگام نیاز بیماران را ضروری دانست و گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما باید فرهنگ سازی جدی شود.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

اخبار اختصاصی حوادث رکنا را از دست ندهید:

بازیگر مشهور را با آمبولانس در تهران ربودند / دادگاه حکم داد و ...

زنم را با مرد غریبه این دیدم و چاره ای جز مرگ ندارم / مرد تاجر خود را دار زد + عکس

دختر نوجوان را پشت خط راه آهن بردند و ... / 2 پسر تحت تعقیب هستند+ عکس

وقتی ارتباط شیطانی زنم را فهمید آنقدر با شیلنگ مریم را زدم که مُرد + عکس

قتل در اولین دیدار عاشقانه با دختر 21 ساله + عکس

قتل زن جوان در اتاق خواب کشتی تفریحی کروز + عکس

محاکمه 2 پسر که دختری را به یک باغ در دماوند کشاندند/ فیلم ها دختر را رسوا کرد

ماجرای خنده دار بودن هیولا در زیر تخت خواب دختر + عکس

مرگ تلخ مهدی فولادی نخبه اقتصاد در علم کوه / امدادگران نیامدند! + عکس

جدال دختر 5 ساله با مرگ پس شکنجه شیطانی در ساوه / او را دعا کنید + عکس

هووی صیغه ای ارتباط شیطانی زن شوهردار با یک جوان را با نصب دوربین مخفی در تابلو بر ملا کرد و ...

دردسر برای فوتبالیست پس از گذاشتن سلفی با همسرش در اینستاگرام + عکس

 

کدخبر: 288195 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟