زنان برای اهدای خون وارد عمل شوند

بشیر حاجی بیگی روز شنبه  با قدردانی از بانوان درمشارکت در امر اهدای خون افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های سازمان انتقال خون ایران در حوزه اهداکنندگان خون، کاهش مشارکت بانوان در این امر خدا پسندانه است.

حاجی بیگی گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در حوزه طب انتقال خون نگاه ویژه ای به اهدای خون بانوان دارند به عنوان مثال در فرانسه آمار اهدای خون بانوان همانند اهدای خون آقایان 50 درصد است.

وی تاکید کرد:این در حالی است که در کشور ما در سال 95 از 2 میلیون و یکصدهزار و 914 واحد خون اهدایی تنها 91 هزار و 319 واحد سهم بانوان بوده است که نشان می دهد تنها 4،38 درصد از سهم اهدای خون در کشور مربوط به بانوان است.

سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه کرد: در حال حاضر در ایران در تمامی استان های کشور سهم اهدای خون بانوان زیر 10 درصد است.

وی گفت :با توجه به مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پر خطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی توسط بانوان از سالم ترین منابع خونی به شمار می رود.

حاج بیگی تصریح کرد : همچنین بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می توانند با مشارکت در اهدای خون علاوه بر ترویج نوعدوستی و رفتارهای انسان دوستانه در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت های خدا پسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده در اهدای خون داشته باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون، بیم از کم خونی و ترس از سوزن کیسه های اهدای خون را از عوامل بازدارنده برای بانوان در اهدای خون دانست و افزود: ترس از ابتلا به بیماری های عفونی مثل ایدز و هپاتیت و ضعف قوای جسمی و ممانعت شوهران از اهدای خون از عوامل دیگر کاهش مشارکت بانوان در امر اهدای خون در کشور است.

وی یادآوری کرد:در کشور ما در سال آقایان 4 بار و خانم ها به خاطر مسایل فیزیولوژیک 3 بار می توانند اهدای خون را داشته باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : در کشور ما نزدیک به 20 میلیون نفر از بانوان واجد شرایط اهدای خون هستند، ولی آمارها نشان می دهد در سال 1394 تنها 91 هزار نفر از اهداکنندگان خون را در کشور بانوان تشکیل داده اند.

وی اظهارکرد: در حال حاضر در دنیا بانوان در بسیاری از موارد از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی و بیمارستانی بوده و نیمی از نیازمندان به تزریق خون را تشکیل می دهند هر ساله در جهان شمار زیادی از بانوان در طی دوران حاملگی و یا در زمان زایمان جان خود را از دست می دهند که مهمترین علت مرگ این زنان خونریزی بوده است و بنابراین بانوان نیز خود از نیازمندان به خون و فرآورده های آن هستند.

در حال حاضر شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزار نفر است که شاخص خوبی در این زمینه محسوب می شود و اهدای خون در ایران کاملا به صورت داوطلبانه انجام می شود.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287714 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟