ضرورت ورود شوراها به مدیریت پسماند/ اختیارات شوراهای شهر کامل نیست

علی‌اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور، در همایش ملی نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استانی با محوریت محیط زیست و توسعه پایدار که امروز با حضور معصومه ابتکار - معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست- در سالن همایش‌های محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و چهار حوزه انتخابی میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار کردیم.

وی افزود: ۴۲ میلیون نفر و به عبارتی بیش از ۷۳ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و حدود ۶۲ هزار شعبه اخذ رای در انتخابات فعال بود.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه طبق قانون، انتخابات از ساعت ۸ تا ۲۴ طول می‌کشد،گفت: در انتخابات امسال به‌طور متوسط در هر ۹ ثانیه از هر یک نفر رای گرفته شد و اگر دو انتخابات را حساب کنیم، در هر ۴۵ ثانیه یک رای‌گیری صورت گرفته است.

احمدی تاکید کرد: این انتخابات نشان داد که مردم در تعیین حق سرنوشت خود حماسه آفرینی کردند که قطعا در افزایش ضریب امنیت ملی نیز تاثیر بسیار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بیش از ۳۸ هزار روستا و ۱۲۴۱ شهر، شورا وجود دارد، گفت: بدین ترتیب حدود ۱۳۰ هزار نفر وارد عرصه مدیریت شهری و روستایی می‌شوند.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه در انتخابات دو امانت وجود داشت که باید به اهل آن سپرده می‌شد،تصریح کرد: امانت اول، اسمی بود که روی کاغذ نوشته می‌شد. امانت دوم برگه‌هایی بود که اسامی روی آن نوشته و به امانت به ما سپرده شده بود. با قوت اعلام می‌کنم که یک شعبه ابطال در انتخابات ریاست جمهوری نداشتیم و هیچ حادثه Incident منجر به قتل Murder صورت نگرفت. این افتخار دولت یازدهم است که انتخابات به خوبی برگزار شد.

احمدی در ادامه با اشاره به اهمیت مسائل زیست‌محیطی در مدیریت شهری اظهار کرد: براساس اطلاعات تاریخی انسان‌های اولیه از طبیعت و حیوانات می‌ترسیدند چون پناهگاهی نداشتند و نمی‌توانستند غذا و لباس تهیه کنند. به‌تدریج با آشنایی با محیط توانستند پناهگاهی برای خود بیایند و غذا و لباس تهیه کنند. در قرن ۱۸ رشد جمعیت، گسترش کشاورزی و دگرگونی در ساخت و ساز اتفاق افتاد. در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ نیز انفجار جمعیت، انقلاب صنعتی، شهرنشینی و استفاده از منابع و معادن صورت گرفت.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: در همان مقطع دو دیدگاه در مورد منابع وجود داشت. برخی معتقد بودند منابع فناپذیرهستند و برخی دیگر اعتقاد داشتند منابع فناناپذیر هستند. افرادی که به فناپذیری منابع اعتقاد داشتند در اقلیت بودند این در حالیست که در شرایط حاضر انسان به این نتیجه رسیده که منابع فناپذیر هستند.

طبیعت از انسان به خاطر اقداماتش انتقام می‌گیرد

احمدی افزود: یک سوم مردم کره زمین شرایط بهداشتی خوبی ندارند همچنین یک و نیم میلیارد نفر از آب آشامیدنی سالم بی‌بهره و بیش از نیمی از جمعیت دنیا دچار آلودگی هوا هستند. در چنین شرایطی پرسش اصلی آن است که آیا بشر حق دارد این توازن را از بین ببرد؟ مطمئنا طبیعت از انسان به خاطر اقداماتش انتقام می‌گیرد.

وی اظهار کرد: براساس اصل ۵۰ قانون Law اساسی همه در برابر محیط زیست مسوولیت دارند. در برنامه ششم توسعه خوشبختانه قانونگذار به موضوع محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته است. براساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است که بر تمام پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی به‌ویژه در بخش پساب‌ها و پسماندها نظارت کافی داشته باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: گاهی مسوولان و نمایندگان با فشارهای محلی دنبال اجرای یک پروژه هستند که هیچ سودی ندارد. لازم است به تاثیرگذاری طرح‌های اجرایی توجه کافی شود. ضروری است پیوست زیست‌محیطی طرح‌ها و پروژه‌ها را جدی بگیریم، اما نباید اینطور باشد که بهانه محیط زیست جلوی کارها گرفته شود.

احمدی اظهار کرد: در حال حاضر درگیر پرونده‌هایی هستیم که پروژه‌های آن پیوست زیست‌محیطی نداشته و تا ۹۵ درصد پیش رفته است. شوراهای شهرها باید به مسائل زیست‌محیطی توجه کنند.

وی با اشاره به مشکل پسماندها در شهرهای شمالی کشور اظهار کرد: جمع‌آوری و دفن زباله‌ها باید با دقت و جدیت صورت گیرد. شوراها باید کار جدی در زمینه پسماندها انجام دهند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه ایران یک منطقه خشک است، گفت: کشور ما دچار بارش‌های نامتوازن، برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی و استفاده غلط از سموم است. در شرایط حاضر آب‌های زیرزمینی افت کرده است. خوشبختانه با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه آب‌های مرزی به این حوزه توجه و سرمایه‌گذاری لازم صورت گرفته ولی در برخی کشورها با اقداماتی مثل سدسازی باعث قطع شدن ورود آب به عراق و در نتیجه ایجاد کانون گرد و غبار شده‌اند.

اختیارات شوراهای شهرها کامل نیست

احمدی با تاکید بر اینکه شوراهای شهرها باید در زمینه فضای سبز اقدامات جدی انجام دهند، گفت: اختیارات شوراهای شهرها کامل نیست. شوراها تنها نباید برای شهرداری‌ها تصمیم بگیرند بلکه باید فعالیت‌های آنان گسترش پیدا کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان تاکید کرد: شورا بار امانتی است که برعهده اعضای آن گذاشته شده است و همه این پست‌ها و سمت‌ها حق‌الناس هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 285145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟