گازهای گلخانه ای با گرما به جان بشر افتاده است

طرح توانمند سازی ایران در تهیه گزارش های ملی تغییر آب و هوا از سال 1376 زیر نظر وزارت امور خارجه و با کمک مالی تسهیلات جهانی محیط زیست و همکاری دفتر عمران ملل متحد کلید خورد . این طرح در راستای تعهدات ایران در قبال کنوانسیون تغییر آب و هوای سازمان ‌ملل ‌متحد اجرا می‌شود.در کنوانسیون سازمان ملل 154 کشور حضور دارند و مقر ان در برزیل قرار دارد و کشور ما نیز بعد از امضای کنوانسیون تغییر آب و هوا به جمع این کشورها درامده است.

تمامی کشورهایی که به عضویت این کنوانسیون در می آیدموظفند تا به صورت دوره ای میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به مرکز این کنفرانس ارسال کنند این تمام فعالیت های کشورهای عضو محسوب نمی شود و آنها موظفند برنامه های خود را برای کاهش میزان گازهای گلخانه ای به روز کرده و به مرحله اجرا دربیاورند.

در این راستا اولین گزارش های ملی از سال 1381 شروع و تا سال 1383 ادامه پیدا کرد. در این گزارش وضعیت ملی ،موجودی گازهای گلخانه ای، سیاستهای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، ارزیابی آسیب پذیری و انطباق با پدیده تغییر آب وهوا و استراتژی های ملی پیشنهادی در قبال تغییر آب و هوا تهیه شد وگروه‌های کاری مختلفی نظیر گروه انرژی، فرآیندهای صنعتی، جنگل و مرتع، کشاورزی، هواشناسی، منابع‌آب و بهداشت، نواحی ساحلی، بخش ضایعات جامد و مایع و نیز گروه آگاهسازی عمومی درتهیه گزارشهای این دفتر همکاری کرده و گزارشها را طبق دستورالعمل‌های هیأت بین‌الدول تغییر آب و هوای سازمان ملل (IPCC)، تهیه و تدوین کردند. اعضای آن را اساتید دانشگاهها و متخصصان حوزه های مربوط تشکیل می داد .

تهیه دومین گزارش ملی 4 سال طول کشید و به بررسی میزان گازهای گلخانه ای موجود و سیاست های کاهش انتشار پرداخت بررسی آسیب پذیری و تطبیق با پدیده تغییر آب وهوایی، بررسی نیازهای تکنولوژیکی سازگار با پدیده تغییر آب و هوایی و بررسی نیازهای شبکه پایش و مشاهدات تغییرات آب وهوا از دیگر مفاد این بررسی را تشکیل می داد.

سال بعد نیز تهیه گزارش سوم شروع شد این بار آگاه سازی عمومی در دستور کار قرار گرفت.

در تمامی این تغییرات میزان خسارت هایی را که تغییرات آب و هوایی بر زمین ایجاد می کرد مورد بررسی قرار گرفت در این تحقیق عنوان شد که تغییرات اقلیمی در اثر بهم خوردن توازن انرژی ورودی و خروجی از جو زمین در اثر افزایش انتشار گازهای گلخانه ای اتفاق افتاده است که خود را بصورت افزایش متوسط دمای زمین، کاهش بارش در مناطق خشک، افزایش سطح آبهای آزاد در اثر انبساط حرارتی آب اقیانوسها و ذوب شدن یخهای قطبی نشان می دهد و اثرات و پیامدهای سوء بر بخش های مختلف خواهد داشت.

در این گزارش عنوان شد که تغییرات آب و هوایی تاثیر زیادی در بازده نیروگاهی دارد و با افزایش دما تلفات شبکه برق افزایش پیدا می کند و آثاری مانند از بین رفتن تجعیزات پالایشگاهی ،افزایش تلفات تبخیری بنزین و.... را به همراه دارد . این تغییر اقلیم بیشترین تلفات را در حوزه آب دارد و سبب کاهش برف و باران و بعه تبع ان کاهش کمیت و کیفیت آب و فرسایش رودخانه ها را به همراه خواهد داشت. تغیرات میزان نزولات جوی اثر مستقیم بر روی بخش کشاورزی می گذارد و کاهش راندمان آبیاری و افزایش تبخیر های سطحی نتیجه آن است و همه اینها در کنار هم کاهش اشتغال در این بخش و از بین رفتن امنیت غذایی و افزایش مهاجرت از دیگر تبعات این اتفاق است.

تغییر آب و هوا می تواند به طور مستقیم بر بهداشت انسان ها تاثیر گذار باشد و ورود بیماری های مسری و واگیر دارد ،افزایش جانوران موذی و انواع بیماری ها از تبعات آن به شمار می اید .

تغییر زیست بوم جنگلها، انقراض جنگلهای حساس، افزایش بیماریهای گیاهی و آفت در جنگلها، تشدید فرسایش خاک ( در مناطق خشک و نیمه خشک) ، ایجاد شرایط زیست محیطی نامناسب برای حیات وحش، افزایش احتمال آتش سوزی در جنگلها، افزایش مهاجرت پرندگان و حیوانات در اثر تغییر شرایط اکولوژیکی ، کاهش تولید علوفه در مراتع، تغییر مراتع و در برخی موارد بیابان زایی، فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی، آثار منفی بر پوشش گیاهی و تولید مثل حیوانات از آثار بوی که محققان حوزه جنگل در این خصوص به آن رسیدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟