واردات خون به کشور نداریم

بشیر حاجی بیگی T سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به درج اخبار نادرست در برخی از رسانه ها مبنی بر واردات خون به کشور گفت: هر از چند گاهی، شائبه‌های بی اساس ورود خون به کشور در برخی رسانه‌های مجازی و مکتوب درج می‌شود که حاصل درک نادرست و تحقیق ناکافی برخی از خبرنگارانی است که بدون صرف وقت کافی و بدون توجه به حقایق، اقدام به تهیه و تنظیم اخباری می‌کنند که حاصلی جز انتشار اخبار نادرست، تشویش اذهان عمومی، افکار جامعه و مخاطبین نداشته و در نهایت اعتبار نگارنده را نیز دچار خدشه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ما خواهان لیست بندی عنوان این محصولات در گمرگ هستیم و برداشت های نادرست از این لیست بندی ها، این اشکالات و درک ناصحیح را ایجاد می کند.

حاجی بیگی تاکید کرد: به عنوان مثال سرم گاوی 'نرمال سالین' و' رینگر لاکتات'در سرفصل خون و محصولات خونی در گمرک قرار دارد که تاکید می شود باید این اخبار در سرفصل ها گمرک اصلاح شود.

وی ادامه داد: همچنان که در گذشته نیز سازمان انتقال خون ایران، به شائبه‌های بی‌اساس بعضی رسانه‌ها در خصوص واردات خون یا صادرات خون پاسخ گفته است، به اطلاع می‌رساند که از نقطه نظر پزشکی از جمله مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور، جابه جایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر ممنوع است.

حاجی بیگی افزود: حوزه طب انتقال خون، دارای مفاهیم و واژه‌های تخصصی است که نیازمند دانش خاص خود است و عدم آگاهی از آن می‌تواند منجر به گمراهی و برداشت نادرست از اخبار و رویدادهای این حوزه شود.

وی با اشاره به اینکه منبع آماری که در خبر به آنها اشاره شده است، گمرک ایران است ،گفت : بررسی ریز عناوین این آمار نشان می‌دهد آنچه در خبر به عنوان خون مطرح شده است، فرآورده‌ها و اقلام دارویی و کشت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز و سایر اقلام مشابه بوده و هیچ یک خون کامل نیست، هرچند در لیست گمرک سرفصلی تحت عنوان واردات خون انسان و حیوان قرار داده شده است؛ اما باید به این موضوع توجه شود که این، تنها یک عنوان است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، تاکید کرد: بر اساس یک طبقه بندی جهانی، حتی واکسن ها هم در زیر مجموعه خون انسان و حیوان قرار می گیرند،چنانچه در این لیست توجه شود، در زیر مجموعه این عنوان، ده ها فرآورده بیولوژیک دیگر قرار داده شده است.

وی افزود: واردات خون و فرآورده های مورد نیاز مراکز درمانی به هیچ وجه نه تنها در ایران، بلکه در جهان رایج نیست و با اصول انتقال خون در دنیا منافات دارد،زیرا به دلیل احتمال هرچند ناچیز انتشار بیماری ها از طریق خون و فرآورده ها و امکان تغییر چهره جغرافیایی بیماری ها، جابه جایی خون از یک نقطه جهان به نقطه دیگر به کلی ممنوع است.

حاجی بیگی اظهارکرد:گمرک کشورها برای خود تعرفه های بین المللی دارند و این طبقه‌بندی در کشور ما شامل 10 دسته است به گونه‌ای که داروهای بیولوژیک، واکسن و داروهای مشتق از پلاسمای خون در یک دسته قرار می‌گیرند و با عنوان دارو، واکسن و خون نامگذاری می‌شوند در صورتیکه منظور از خون در این دسته‌بندی، داروهای مشتق از پلاسمای خون و طیف وسیعی از اقلام آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : در سال گذشته 180هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستان ها و مراکز درمانی به کشور آلمان برای تولید دارو های مشتق از پلاسما ارسال شد و باعث افتحار است که داروهای مشتق از پلاسما که بسیار هم گران قیمت است با پلاسمای کاملا ایرانی تهیه می شود.

حاجی بیگی ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران به لطف مردم خیراندیش ، نوع دوست و نیکوکار ایران درسال 1386و جلو تر از بسیاری از کشورها به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یافت و به مقدار کافی خون در کشور رسیدیم و اکنون با افتخار می گوییم که از هر نظر در ایران به میزان کافی خون دست یافته ایم.

 در حال حاضر شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزار نفر است که شاخص بسیار خوبی در این زمینه محسوب می شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟