واکنش حفاظت محیط زیست به صدور خاک تالاب به خارج

صدور خاک از ایران موضوعی است که بارها رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند. به تازگی اخباری غیر موثق درباره صدور خاک حاصل از لایروبی تالاب‌های ایران به خارج منتشر شد. پیش از این نیز محمد دهدار درگاهی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در همایش "جنگل‌ها و محیط زیست ایران، گذشته، حال و آینده" فرهنگستان علوم، از صدور خاک ایران به دبی خبر داده بود. اما مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست صدور این نوع خاک را رد کرد.

وی افزود: در تالاب سلکه انزلی به تازگی طرحی اجرا کرده‌ایم و بر اساس آن، خاک حاصل از لایروبی تالاب را به صورت پشته داخل این اکوسیستم آبی باقی گذاشتیم.

وی افزود: خاک تالاب نباید از آن خارج شود. وقتی خاک حاصل از لایروبی به صورت پشته داخل تالاب باقی بماند، این پشته‌ها به زیستگاه پرندگان تبدیل می‌شود.

باقرزاده کریمی بیان کرد: طرح اجرا شده در تالاب سلکه موفقیت آمیز بوده و تصاویری داریم که نشان می‌دهد در این تالاب، پلیکان روی پشته‌های خاک داخل تالاب، جوجه‌آوری کرده است.

وی درباره اظهارات برخی که خاک تالاب را خاکی حاصلخیز برای کشاورزی می‌دانند، یادآور شد: برخی برای باغچه‌های خود از خاک تالاب‌ها استفاده می‌کنند اما این اقدام را توصیه نمی‌کنیم. تالاب‌ها با برداشت خاک تخریب می‌شوند و اگر چنین اجازه‌ای صادر شود، همه اقدام به تخریب بستر تالاب با هدف استخراج خاک می‌کنند.

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خاک تالاب مخزن ژنتیکی تالاب است. سیست‌ها، تخم‌ها و نوزادان موجودات ساکن در تالاب در این خاک به سر می‌برند و نباید این خاک از تالاب خارج شود. وقتی خاک حاصل از لایروبی را به صورت دپو شده در تالاب استفاده کنیم، فضای مناسبی برای لانه‌گزینی پرندگان ایجاد کرده‌ایم.

وی لایروبی یک تالاب را بدترین گزینه برای این اکوسیستم توصیف کرد و افزود: در برخی مناطق نظیر تالاب انزلی که به شدت در حال تخریب بالادست هستیم، بخشی از رسوبات ناگزیر در تالاب باقی می‌ماند. این رسوب بیش از حد، برای تالاب مشکل ایجاد می‌کند.

باقرزاده کریمی اضافه کرد: مسئله اصلی تالاب انزلی تنها رسوب حاصل از ارتفاعات نیست بلکه تخلیه نشدن رسوب به داخل دریا به دلیل بندرگاه و موج شکنی که به صورت غیر اصولی درآن ساخته شده است نیز مشکل سازی است و اجازه نمی‌دهد رسوبات از داخل تالاب به دریا تخلیه شود.

وی گفت: چندین هزار سال است که رسوبات ارتفاعات به تالاب انزلی ریخته و از آنجا به دریا تخلیه می‌شود اما دخالت‌های بشر در طبیعت مشکلاتی ایجاد کرده و به دلیل ساخت یک موج شکن به صورت غیر اصولی، رسوباتی که از تالاب به دریا می‌ریزد با صرف چند میلیارد هزینه، باید در محل بندرگاه لایه برداری می‌شود.

معاون دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما شدت رسوب در کوهستان را افزایش دادیم و محل تخلیه رسوب تالاب انزلی به دریا نیز بسته شده است به این ترتیب شدت رسوبگذاری در این تالاب بیشتر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283223 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟