تدوین طرح جامع حمایت‌های اجتماعی در بلایا

دکتر سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با اشاره به جدیدترین تعریف دنیا از مددکاری اجتماعی گفت: در تعریف جدید تفاوت های فاحشی را در حوزه مددکاری اجتماعی می بینیم. در تعریف جدید روی مولفه هایی کار می شود که بیشتر بخش اجتماعی مددکاری دارد برجسته می شود و اهمیت پیدا می کند.

وی به سه تفاوت فاحش تعاریف گذشته و جدید پرداخت و عنوان کرد: در تعریف قبلی عمدتا مشکل محور بودیم ولی در تعریف جدید مددکار اجتماعی نیاز محور است. چون ما در راستای دو ماموریتی که داریم یعنی ارتقای کیفیت زندگی و توسعه شاخص های سلامت اجتماعی به دنبال بهزیستن اجتماعی مردم هستیم لذا قبل از ورود مشکل نیاز محور می شویم و بنابراین پیشگیری اولیه در اولویت اول کار ما خواهد بود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص دو تفاوت دیگر بیان کرد: در مددکاری سنتی، عمدتا نگاه ما گذشته محور بود در حالی که در مددکاری جدید، ما عمدتا آینده نگر هستیم. همچنین در مددکاری سنتی عمدتا کار فردی مهم بود به همین دلیل در ایران مددکاری فردی خیلی گسترش پیدا کرد و مددکاری گروهی و کار با جامعه خیلی جای خودش را باز نکرد اما در مددکاری جدید عناوین مطرح شده با پسوند اجتماعی است از جمله توانمندسازی اجتماعی، نشاط اجتماعی و امثالهم. در مددکاری سنتی مرکز محور بودیم ولی مددکاری جدید جامعه محور است.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه تعریف جدید، الزاماتی را برای مددکاری اجتماعی در دنیا و از جمله ایران به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: اول، ما باید در نظام آموزش بازنگری کنیم چون نظام آموزش ما و حتی نظام اصلاح شده که هنوز ابلاغ نشده شاید پنج تا ده درصد از نیاز ما را پاسخ دهد. دوم، در عرصه سیاست گذاری اجتماعی باید این ظرفیت را تقویت کنیم با نگاه جدیدی که در حوزه مددکاری اجتماعی وجود دارد. سوم ساختار مدیریتی مددکاری اجتماعی و چهارم برنامه های اجرایی که داریم، است.

موسوی چلک با اذعان به اینکه در حوزه فضای مجازی ورود نداریم اما در حوزه تصادفات و حوادث Accidents طبیعی حداقل مددکاران نقشی را دارند، افزود: البته این نقش نهادینه شده نیست و در طول این چند سال انجمن خیلی کمک کرد و طرح جامع حمایت‌های اجتماعی در بلایا را نوشته است.

مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سبزوار به عنوان منتخب شهر الگوی اجتماعی در ایران اظهار کرد: مجری این کار انجمن مددکاران اجتماعی است که برای اولین بار در حوزه مدیریت شهری ورود به این مناطق را به انجمن مددکاران اجتماعی ایران دادند و بر اساس تجربیاتی که قبل و بعد از انقلاب داشتیم ما اولین کشوری هستیم که در یک منطقه، برنامه ریزی در مدیریت شهری را به یک حوزه اجتماعی دادیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 282965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟