اجرای رایگان طرح‌های غربالگری سلامت برای بیش از 17 هزار مددجوی تهرانی

علی کریمی اصل معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه خدمات بهداشتی یکی از سرفصل های کاری این نهاد است، اظهار داشت: برخورداری از زندگی سالم، مولد و هدفمند حقی همگانی است که مسؤلیت تحقق آن بر عهده همه نهادها و افراد جامعه بوده و لازمه توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه یافتگی هر اجتماع را از روی کیفیت سلامت مردم آن جامعه، میزان توزیع عادلانه سلامت در میان طیف های مختلف طبقات اجتماعی و نیز میزان محافظت از افراد محروم در مقابل عوامل آسیب رسان به سلامت آن اجتماع، قضاوت Judgment می کنند، افزود: کمیته امداد سلامت مددجویان تحت حمایت را در کنار توانمندسازی آنها در اولویت قرار داده است.

کریمی اصل تصریح کرد:طرح های غربالگری سلامت در 5 سرفصل آزمایشات، بینایی سنجی، سنجش تراکم استخوان، شنوایی شناسی، بهداشت دهان و دندان برای بیش از 17 هزار مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان تهران در جهت افزایش و حفظ سلامت جسمی مددجویان به صورت رایگان تا پایان امسال اجرا می شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران با اشاره به تخصیص مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح ها، گفت: این اقدام از محل کمک های مردمی جمع آوری شده ( صدقات ) با همکاری مراکز طرف قرار داد این نهاد تا پایان امسال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه غربالگری بیماری های غیر واگیر در سطح جامعه و به ویژه در گروه های آسیب پذیر یکی از مهم ترین رویکردها برای پیشگیری از عوارض این گروه از بیماری ها محسوب می شود، بیان کرد: شناسایی سریع خطر بیماری‌های غیر واگیر مانند قند خون بالا، پرفشاری خون ،چربی خون و نارسایی های تیروئیدی، انجام تشخیص به موقع گامی مهم در کنترل و پیشگیری عوارض ناشی از این مشکلات است.

مهم ترین چالش نظام سلامت بیماری های غیرواگیر است

کریمی اصل با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر امروزه مهم ترین مشکلات و چالش های پیش روی نظام سلامت در بیشتر کشورهای دنیا هستند؛ خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم از طریق اجرای برنامه های مختلف، پرداخت کمک هزینه های بهداشتی و کمک به درمان مددجویان این نهاد به ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی این افراد کمک کنیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران گفت: اجرای آزمایشات در جهت انجام آزمایشات قند خون، فشار خون ،چربی خون و نارسایی های تیروئیدی برای گروه سنی 20 تا 70 سال تا پایان امسال برای 8 هزار نفر انجام می شود که تا پایان تیرماه یک هزار و 700 نفر در این برنامه شرکت می کنند.

کریمی اصل با اشاره به اجرای طرح بینایی سنجی نیز گفت: برای افزایش سطح آگاهی بهداشتی مددجویان، پیشگیری از بیمارهای بدخیم چشمی و کاهش هزینه های درمان طرح بینایی سنجی برای 2 هزار مددجوی 6 تا 18 سال تحت حمایت در نظر گرفته شده است و تا پایان امسال پیش بینی برای 2 هزار نفر در نظر گرفته شده که تا پایان تیرماه 200 نفر در این طرح شرکت می کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران تصریح کرد: با بیان اینکه بعد از اجرای این طرح افرادی که با مشکلات بینایی مواجه باشند، برای پیگیری امور درمانی و دریافت عینک با تخفیف 50 درصد و یا به مراکز فروش و ساخت عینک معرفی می‌شوند.

کریمی اصل همچنین به طرح شنوایی شناسی اشاره و عنوان کرد: این طرح برای 5 هزار مددجوی تحت حمایت این نهاد در گروه های سنی 45 به بالا با هدف پیشگیری از کم شنوایی یا ناشنوایی در دوران بزرگسالی در دست اجرا است که تا پایان تیرماه برای 500 نفر اجرا می شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران تصریح کرد: شناسایی انواع نارسایی های شنوایی و اقدام برای درمان با هدف پیشگیری از کم شنوایی یا ناشنوایی در دوران بزرگسالی از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی همچنین به اجرای طرح سنجش تراکم استخوان برای بیش از یک هزار مددجوی تحت حمایت اشاره و عنوان کرد: سنجش تراکم استخوان جهت پیشگیری از عوارض پوکی استخوان در سنین بالا انجام می شود و در همین جهت این نهاد برای مددجویان 25 تا 55 سال اقدام به سنجش تراکم استخوان می کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان تهران با اشاره به اجرای طرح بهداشت دهان و دندان گفت: در جهت اجرای این طرح یک هزار و 500 کودک 6 تا 18 سال تحت حمایت ادارات این نهاد در شهر تهران و شهرستان های سطح استان با مشارکت جامعه خیران دندانپزشک اجرا می شود.

وی افزود: معاینه، جرم Crime گیری،ترمیم و کشیدن دندان به همراه آموزش های مربوطه توسط دندانپزشکان نیکوکار انجام می شود که تا پایان تیر ماه برای 300 کودک تحت حمایت این نهاد انجام خواهد شد.

کریمی اصل با بیان اینکه بهداشت دهان و دندان در رشد کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه نامناسب و همچنین عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک، علاوه بر بیماری و از دست دادن دندان ها، هزینه های درمانی زیادی را نیز بر خانواده ها تحمیل می کند که طی اقدامی با کمک خیران دندانپزشک این اقدام اجرایی می شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده با بیان اینکه افزایش آگاهی و تلاش برای تامین سلامت مددجویان تحت حمایت از اهداف اجرای این طرح ها است؛ خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح ها هیچ هزینه ای توسط مددجویان پرداخت نمی شود و تمامی هزینه ها از سرفصل حوزه بهداشت و درمان این نهاد پرداخت می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 282934 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟