شهدای هلال، هنوز جزو شهدای خدمت محسوب نمی‌شوند

سیدحمید جمال‌الدینی معاون آموزشی، پژوهشی و فناوری هلال احمر، در مورد موضوع محسوب شدن داوطلبان هلال احمر به عنوان شهید خدمت در عملیات‌های امداد و نجاتی که جان خود را از دست می‌دهند، گفت: این افراد از لحاظ عرفی شهید محسوب می‌شوند؛ اما از نظر قانونی عنوان شهید به آنها قلمداد نمی‌شود و اینطور نیست که مصوبه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.

وی افزود: داوطلبان جمعیت هلال احمر نوع خدمت ویژه‌ای را انجام می‌دهند. آنها برای کمک به مردم و نجات آنها در شرایط اضطراری وارد عمل می‌شوند و نکته مهم این است که داوطلبانه خدمت می‌کنند و این مساله قابل تقدیر است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به برگزاری مراسم دو شهید زنجانی که در یک عملیات نجات جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در مراسم این افراد هم جمعیت زیادی حضور پیدا کرده بودند و از نکات جالب این بود که حتی خانواده یکی از این شهدا اطلاع نداشت که فرزندش به صورت داوطلبانه در جمعیت فعالیت می‌کند.

جمال‌الدینی در مورد اینکه چند سال قبل بنیاد شهید از محسوب شدن شهدای آتش‌نشان هلال احمر و محیط زیست به عنوان شهدای خدمت خبر داده بود و اینکه آیا بنیاد شهید در این زمینه کار عملی انجام داده است یا خیر؟ گفت: بر اساس اطلاعات اداری که وجود دارد این اتفاق هنوز نیفتاده است و هنوز این افراد از سوی بنیاد شهید به عنوان شهید خدمت محسوب نمی‌شوند. این سوال را باید از مسئولان بنیاد پرسید که اگر چنین قانونی مصوب شده چرا هنوز ابلاغ نشده است.

وی در مورد اینکه آیا هلال احمر برای خانواده شهدا تدابیر ویژه‌ای را در نظر می‌گیرد یا خیر؟ گفت: اگر موضوع مد نظر شما این است که آیین‌نامه‌ای در این زمینه وجود دارد و ما بر اساس قوانین بتوانیم این کار را انجام بدهیم اینطور نیست. همانطور که مشخص است جمعیت هلال احمر در خیلی از زمینه‌ها برای تأمین حق ایاب و ذهاب افراد داوطلب که در مأموریت‌ها شرکت می‌کنند گاهی اوقات با مشکل مواجه می‌شود. با این حال با توجه به اینکه هلال‌احمر یک نهاد عمومی غیردولتی است مسلما خانواده این افراد را در اولویت قرار می‌دهد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر بیان کرد: جمعیت هلال احمردر شهرستان‌ها توسط همین داوطلبان اداره می‌شود و آنها نقش زیادی ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: با تغییراتی که در مجموعه هلال احمر در زمینه قوانین و آیین‌نامه‌ها ایجاد شده است بیمه مسئولیت و حوادث Accidents این افراد اعمال می‌شود و این کار کوچکی است که هلال‌احمر در مقابل خدمات آنها می‌تواند انجام بدهد.

جمال‌الدینی با اشاره به اهمیت نقش داوطلبان هلال‌احمر، گفت: فعالیتی که این افراد انجام می‌دهند از دو جنبه قابل توجه است؛ یکی اینکه این خدمات به صورت داوطلبانه انجام می‌شود و دوم اینکه آنها برای جان انسان‌ها اقدام می‌کنند و این دو مساله جنس خدمت داوطلبان هلال احمر را متفاوت می‌کند.

معاون آموزشی و پژوهشی جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور رییس جمعیت هلال احمر در مراسم ختم شهیدان جعفری و محمدی، بیان کرد: دکتر ضیایی برای ابراز همدردی با خانواده این دو عزیز به زنجان آمد و در مراسم خاکسپاری و منزل خانواده آنها حضور پیدا کرد. حضور عالی‌ترین مقام جمعیت هلال احمر در این مراسم خود نشان دهنده اهمیت کار داوطلبان هلال احمر است و این حداقل وظیفه‌ای است که نسبت به امدادگران می‌توان انجام داد.

در خرداد ماه سال 93 سردار محسن انصاری، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با ایسنا، از بررسی طرحی با عنوان طرح "شهدای خدمت" برای کارکنان آتش‌نشانی، محیط زیست، هلال احمر و ... که در حین خدمت جان خود را از دست داده‌اند" خبر داده بود.

وی در این مصاحبه اعلام کرده بود که پس از بررسی در دولت نحوه ارائه تسهیلات به این افراد بررسی و تصویب خواهد شد.

این طرح در شرایطی، هنوز به سرانجام نرسیده که چندین روز قبل، دو تن از نیروهای داوطلب هلال احمر برای امدادرسانی در یک چاه سقوط Fall کردند و جان خود را از دست دادند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 281132 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟