فعالیت 50 هزار نفر نیروی آموزش دیده عملیاتی امداد و نجات در کشور

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، در حاشیه مراسم بزرگداشت عروج دو تن از نجات‌گران جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در حادثه Incident ریزش چاه در روستای استرود زرین‌رود، در جمع خبرنگاران با ابراز تألم برای حادثه پیش آمده، اظهار کرد: نیروهای داوطلب همیشه در اقصی نقاط کشور برای امدادرسانی و مقابله با بحران‌های احتمالی آمادگی دارند و در واقع جمعیت هلال‌احمر به پشتوانه نیروهای داوطلب خود در سراسر کشور، برنامه‌های آمادگی و عملیات برای مقابله با حوادث Accidents و شرایط بحرانی را تدوین می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به خطرپذیری کشور و مسئولیتی که در این راستا بر عهده جمعیت هلال‌احمر است، جمعیت طی چند سال اخیر برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی خود را برای سال‌های آینده تدوین کرده است که از آن جمله می‌توان تقویت پایگاه‌های امدادی و تشکیل تیم‌های واکنش سریع را جهت ارائه بهترین خدمات در کوتاه‌ترین زمان نام برد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر افزود: در حوزه عملیات و سازمان امداد و نجات و در هر نقطه از کشور که حادثه‌ای مرتبط با اهداف جمعیت هلال‌احمر اتفاق بیفتد، شهروندان می‌توانند با شماره تلفن 112 تماس بگیرند و از امدادرسانی همکاران آماده در مرکز کنترل هماهنگی استان بهره‌مند شوند. امدادگران و نجات‌گران نیز با توجه به نوع تخصصی که دارند، در حوادث مختلف حضور یافته و امدادرسانی می‌کنند. این در حالی است که برخی از امدادگران و نجات‌گران در پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری، کوهستانی، ساحلی و مراکز کنترل عملیات فعالیت می‌کنند.

فتحی با اشاره به فعالیت 535 پایگاه در سطح کشور، تصریح کرد: تعداد پایگاه‌ها در مناسبت‌های مختلف افزایش می‌یابد و به عنوان مثال هنگام اجرای طرح امداد و نجات نوروزی به 1335 پایگاه می‌رسد. در طرح امداد و نجات زمستانی نیز تعداد پایگاه‌ها را با توجه به نوع حادثه افزایش می‌دهیم تا خدمات مناسب‌تری به شهروندان ارائه شود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر یادآور شد: تجهیزات همیشه یکی از اساسی‌ترین محورهای فعالیت جمعیت محسوب می‌شود و تا جایی که در توان داریم، تلاش می‌کنیم که تیم‌های عملیاتی مجهز باشند؛ چراکه وقتی یک نیروی نجات‌گر وارد حادثه می‌شود، علاوه بر تجهیز انفرادی باید تجهیزات مناسب برای نجات نیز در اختیار داشته باشد. البته خوشبختانه پایگاه‌های جمعیت تقریبا مجهز است.

وی تاکید کرد: همیشه تا بهینه بودن فاصله داریم و تلاش می‌کنیم که به نقطه مطلوب و استانداردهای لازم دست یابیم. نمی‌توان گفت که بهترین تجهیزات را در اختیار داریم. کمبود اعتبار مشهود است و باید وضعیت اقتصادی کشور را هم درک کرد؛ اما تلاش ما بر این است که تیم‌ها و پایگاه‌های امدادی به مناسب‌ترین امکانات تجهیز شوند و بهترین خدمات را ارائه دهند.

فتحی افزود: پایگاه‌ها و تیم‌های امداد و نجات برای مقابله با حوادث احتمالی از امکانات لازم برخوردار هستند؛ البته نوع حوادث نیز متفاوت است و تلاش می‌کنیم که تجهیزات موجود را توسعه ببخشیم. هر چه اعتبارات مناسب‌تری جذب شود به همان میزان نوع خدمات متفاوت‌تر خواهد بود. در حال حاضر با بیش از 20 فروند بالگرد در حوزه امداد هوایی برای مقابله با حوادث آماده‌ایم و در پی آن هستیم که خدمات امداد هوایی را نیز افزایش دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟