ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی نتیجه اجرای لایحه هوای پاک

شینا انصاری افزود: در ماده ۱۶ لایحه هوای پاک، کلیه مراکز و واحدهای صنعتی و تولیدی ۵۰ نفر به بالا، برای انجام امور مربوط به نمونه‌برداری، اندازه‌گیری، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا مکلف به ایجاد واحدهای سلامت، بهداشت و محیط زیست (HSE) و به‌کارگیری نیروهای متخصص این حوزه هستند بنابراین تعداد زیادی از فارغ التحصیلان محیط زیست می‌توانند جذب هسته‌ها و بخش‌های زیست محیطی صنایع متوسط و بزرگ کشور به منظور پایش صنایع شوند.

وی در ادامه اظهارکرد: در ماده ۱۱ این لایحه و تبصره‌های آن، واحدها و پروژه‌های بزرگ و متوسط در حال فعالیت و یا جدید - که بر حسب قوانین و مقررات مشمول ارزیابی اثرات محیط زیست هستند- موظف به نصب و راه‌اندازی سامانه‌های پایش برخط (آنلاین) هستند و صدور و تمدید پروانه‌های بهره‌برداری آنها منوط به اجرای قانون Law است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با توجه به این بند همچنین رفع کامل تحریم‌ها و امکان گسترش تعاملات بین‌المللی، فرصت‌های شغلی خوبی برای شرکت‌های خدمات پایش آلاینده‌های زیست محیطی همچون واحدهای دانش‌بنیان و شرکت‌های مجری ایجاد و توسعه سیستم‌های اندازه‌گیری و پایش آلاینده‌ها، سنجش برخط آلاینده‌ها و شرکت‌های راهبری و نگهداری سیستم‌ها و سامانه‌های سنجش آلودگی فراهم خواهد شد.

انصاری با تاکید بر اهمیت فعالیت مراکز علمی و تحقیقاتی مرتبط با ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، سنسورها و آنالیزورهای سنجش آلودگی در کشور اظهارکرد: یکی از بسترهای خوبی که از قانون برنامه چهارم توسعه ایجاد شده، خوداظهاری درپایش آلودگی و فعالیت آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست در کشور است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: در تبصره ۸ ماده ۱۱ لایحه هوای پاک همه واحدهای صنعتی و تولیدی حسب تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به نمونه‌برداری و اندازه‌گیری در چارچوب خوداظهاری هستند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۲۵۴ آزمایشگاه معتمد در کشور فعالیت می‌کنند که با توجه به این الزام در لایحه هوای پاک، به طور قطع تعداد و فعالیت آزمایشگاه‌های معتمد و به تبع آن جذب نیروهای انسانی مرتبط افزایش خواهد داشت.

انصاری گفت: در برآورد اولیه از میزان اشتغال ایجاد شده و نیازها و بسترهای قانونی، پیش‌بینی این است که طی برنامه ششم توسعه، حداقل ۱۰ هزار مورد اشتغال سبز صرفا مرتبط با پایش و اندازه‌گیری آلاینده‌ها و خدمات مربوط به آن در کشور ایجاد شود که این مشاغل به غیر از مشاغل سبز مربوط به کنترل و مدیریت آلاینده‌ها وسیستم‌های تصفیه و پالایش آلودگی‌ها است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280338 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟