دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام با مقام های تاتارستان مذاکره کرد

هیات بلندپایه ایرانی به ریاست یونسی با فرید محمدشین رئیس مجلس تاتارستان در خانه ملل و اقوام این جمهوری ملاقات کرد.

در این دیدار که عصر جمعه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، راههای افزایش همکاری های دوستانه مردم ایران و تاتارستان بررسی شد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در این دیدار بر اهمیت تعمیق شناخت متقابل و افزایش همکاری های دو جانبه به ویژه در بخش اقوام و ملل در چارچوب روابط کلی روسیه و ایران تاکید کرد.

محمدشین رئیس مجلس تاتارستان نیز ضمن استقبال از گسترش تعاملات دو جانبه؛ گفت: در جمهوری تاتارستان، علاقه جدی برای گسترش روابط دوستانه بین قومی و مردمی با ایران وجود دارد و ارتباط تاریخی تاتارها و ایرانیان پشتوانه خوبی برای آینده همکاری ها است.

همچنین در دیدار یونسی با ساموگولین کامیل مفتی تاتارستان، همکاری های علمی، فرهنگی و دینی بررسی شد و دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران تلاش های مرکز اسلامی و مفتی این جمهوری در ترویج ارزش های اسلامی بویژه فرهنگ حلال را ارزشمند خواند.

کامیل نیز با تاکید بر تاثیر مثبت اشتراک های تاریخی، دینی و فرهنگی، از ایران برای نگهداری آثار دانشمندان و اندیشمندان تاتاری به ویژه شهاب الدین بولقاری و اهدای نسخ تصویر برداری شده به دولت تاتارستان، تقدیر و برای گسترش همکاری های علمی، دینی و تبادل استاد و دانشجو اعلام آمادگی کرد.

مینتی شایمییف رئیس جمهوری سابق تاتارستان هم در دیدار با یونسی گفت: روابط دو کشور بزرگ ایران و روسیه مولفه های زیادی دارد که یکی از آنها تبادل نظر و دیدار مقام های بلندپایه دو کشور و مناطق مختلف به ویژه بین ایران با تاتارستان است که به تعمیق شناخت متقابل و ارتقای همکاری های دوجانبه کمک می کند.

وی افزود: ایران تمدن و فرهنگی غنی و توانمندی های بزرگی برای همکاری فرهنگی و اقتصادی با تاتارستان دارد، موضوعی که بارها در سفرهای رسمی به جمهوری اسلامی شاهد بودم و این جا نیز آثار تعاملات فرهنگی و تاریخی با ایرانیان در کتب قدیمی و نسخ دستنویس فارسی وجود دارد.

رئیس جمهور سابق تاتارستان همچنین بر اهمیت تداوم دیدارها و گفت وگوهای فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

یونسی نیز در این دیدار اظهار کرد: جمهوری اسلامی همواره بر نقش تعاملات فرهنگی با جمهوری تاتارستان تاکید دارد، اکنون نیز طرح رئیس جمهوری ایران با عنوان جهان عاری از خشونت که با استقبال بین المللی همراه شده، کمک کننده تلاش های مشترک برای تقویت دوستی اقوام وملل مختلف دو کشور ایران و روسیه با گروههای افراطی است.

دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در ادامه با اشاره به توانمندی های گسترده برای توسعه روابط به ویژه علمی وفرهنگی، گفت: ایران آمادگی کامل برای مبادله استاد و دانشجو و برگزاری دوره های مشترک دارد و در طول بازدید از منطقه بولقار نیز نشانه ها و آثار زیادی از تعاملات تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و تاتارستان دیده شد که امیدواریم با حمایت مقام های بلندپایه دوطرف روابط فرهنگی و علمی بیش از پیش توسعه یابد.

سنایی سفیر ایران در روسیه نیز در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد روابط تهران و مسکو گفت: در سال های اخیر جهش خوبی را در مبادلات شاهد بودیم که یکی از دستاوردهای آن افزایش 70 درصدی رشد در بخش اقتصادی و همچنین در عرصه های علمی-فرهنگی و آموزشی بیشتر شدن تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاههای قازان است.

یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی و رئیس هیات ایرانی پس از شرکت در همایش دو روزه اجتماعی-فرهنگی ایران و روسیه که در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه با محور افزایش همکاری های فرهنگی، اجتماعی، مردمی، جوانان و همکاری های ضدافراطی گری برگزار شد، برای مذاکره با مقام های تاتارستان وارد این جمهوری شد.

تاتارستان با 68 هزار کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 876 هزار نفر جمعیت در منطقه ولگای روسیه در مرکز اروپایی و محل تلاقی رودخانه های ولگا و کاما واقع شده است.

تاتارستان با 21 شهر بزرگ و متوسط، صدها شهرک و روستا به پایتختی قازان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت که در 800 کیلومتری شرق مسکو قرار دارد از پیشروترین جمهوری های توسعه یافته صنعتی و نفتی روسیه محسوب می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280072 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟