بیانیه دوم اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار صادر شد

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عصر چهارشنبه در مراسم اختتامیه اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راه حل ها با اشاره به اینکه صدور دو بیانیه سیاسی وزرا و بیانیه فنی از دستاوردهای مهم این اجلاس است، گفت: بیانیه وزرا همزمان با روز نخست اجلاس دوشنبه ۱۲ تیرماه در سطح سیاست گذاری کلان صادر شد و بیانیه فنی و تکنیک ها امروز چهارشنبه ۱۴ تیرماه و همزمان با پایان اجلاس صادر شد.

وی افزود: در راستای تصمیمات سازمان ملل و دولت ایران به عنوان برگزارکنندگان این اجلاس در انتهای روز سوم، بحث های فنی و تکنیکی مطرح شده در قالب پیشنهادات و راهکارهای فنی و تخصصی ارائه شد.

متصدی در خصوص چهار نشست فنی و تخصصی برگزار شده در این اجلاس با همکاری و مشارکت تمامی کشورهای شرکت کننده، آژانس های سازمان ملل متحد و دانشمندان و متخصصان حوزه گرد و غبار در سطح جهان، اظهار کرد: در پایان این نشست ها، پیشنهاداتی آماده شد تا در آینده مورد استفاده سازمان ملل قرار گیرد.

این مقام مسئول همچنین به تاکید اعضا بر ضرورت توجه به موضوع گرد و غبار در سطح بین المللی اشاره کرد و گفت: نخستین نشست تخصصی و فنی با موضوع بررسی اثرات اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و هزینه های ناشی از گرد و غبار به پنج پیشنهاد مشخص منتهی شد که از جمله مهم ترین این پیشنهادها توجه به ضرورت ارتقاء و توسعه مدیریت پایدار سرزمین، آب و خاک به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک همچون ایران بود.

تاکید بر افزایش میزان پایداری مدیریت آب و خاک به منظور کاهش اثرات انسانی گرد و غبار

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این پیشنهادها تلاش می شود با افزایش میزان پایداری مدیریت آب و خاک، اثرات انسانی گرد و غبار کاهش یابد.

متصدی با اشاره به مباحث مطروحه مبنی بر ضرورت داشتن یا ایجاد استانداردهای جدید برای کاهش اثرات گرد و غبار بر سلامت انسان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر استانداردهایی که در این زمینه وجود دارد یا قدیمی است یا با توجه به یافته های علمی روز از کارکرد کافی برخوردار نیست.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت مردم در برابر اثرات نامطلوب گرد و غبار، همچنین ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم از میزان و اثرات گرد و غبار، افزود: به همین دلیل در این نشست بر ایجاد استانداردهای جدید، همچنین سیستم های هشدار سلامتی با سیستم های پیش آگهی سلامتی در سطح جهانی، منطقه ای و ملی تاکید شد.

این مقام مسئول از پیشگامی ایران در ارتباط با ارائه هشدارهای لازم در خصوص اثرات گرد و غبار بر سلامت افراد طی یکی، دو سال گذشته در استان هایی همچون خوزستان و سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد.

بیانیه های صادر شده در اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار از جمله اسناد سازمان ملل است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که بیانیه های صادر شده در اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار از جمله اسناد سازمان ملل است و با حضور ۴۳ کشور به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، همچنین حدود ۱۲ آژانس سازمان ملل و دانشمندان و متخصصان حوزه گرد و غبار در سطح جهان به تصویب رسیده است، گفت: در بیانیه فنی به بررسی اثرات توسعه، ارتقاء تحقیقات و پر کردن خلاء های اطلاعاتی در موضوع گرد و غبار تاکید شده است.

متصدی با اشاره به موضوع نشست تخصصی دوم مبنی بر ضرورت تعیین منابع گرد و غبار، پایش و پیش بینی طوفان های گرد و غبار، همچنین ایجاد سیستم های پیش آگهی در زمینه هواشناسی، آب و هوا و تغییر اقلیم، اظهار کرد: در این نشست همچنین بر تقویت ظرفیت های ملی، منطقه ای و بین المللی برای پایش آب و هوا و پیش بینی توفان های گرد و غبار تاکید شد.

وی با بیان اینکه در این نشست، لزوم ایجاد هماهنگی میان اطلاعات و آمار جمع آوری شده در زمینه گرد و غبار توسط کشورها، همچنین ضرورت برخورداری این اطلاعات از کیفیت مطلوب و دقت بالا مورد توجه قرار گرفت، گفت: از جمله پیشنهادهای مهم این نشست تاکید بر این موضوع بود که همه کشورها، اطلاعات دقیق و به روز گرد و غبار خود را برای اتخاذ تصمیمات درست در اختیار هم قرار دهند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به تاکید این نشست بر ضرورت بررسی اثرات گرد و غبار و منشاء یابی آن در تمام سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی، خاطرنشان کرد: ایران از دو سال گذشته، فعالیت ها و موفقیت های بسیار خوبی در زمینه تعیین منشاء گرد و غبار داشته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در نشست سوم، بر لزوم توجه به سیاست هایی که با استفاده از نوآوری در تکنولوژی، انتقال منابع و در نظر گرفتن فعالیت های تلفیقی و بین بخشی می تواند به کاهش اثرات گرد و غبار کمک کند تاکید شد و از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این بخش، استفاده از گونه های گیاهی بومی یا غیر بومی سازگار برای مقابله با شرایط سخت آب و هوایی بود.

متصدی ضمن بیان اینکه در نظر گرفتن تحقیقات و مطالعات مبتنی بر شواهد از دیگر موضوعات مورد توجه در این نشست بود، گفت: بحث مهم این بخش، افزایش مشارکت و همکاری مردم در مقابله با اثرات طوفان های گرد و غبار از طریق افزایش اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به این موضوع بود.

وی ادامه داد: همچنین در این بخش، استراتژی ها و راهبردهای تلفیقی برای استفاده از منابع طبیعی مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته این مقام مسئول، آخرین نشست تخصصی به موضوع همکاری های بین المللی، منطقه ای و ملی اختصاص داشت و بر ضرورت شکل دهی فعالیت هایی تاکید شد که موضوع گرد و غبار را در کانون توجه جهانی قرار دهد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پیشنهاد شد تا موضوع گرد و غبار از طریق سایر کنوانسیون های بین المللی از جمله کنوانسیون های بیابان زدایی، تنوع زیستی و تغییر اقلیم که مشهور به کنوانسیون های ریو است در کانون توجه جهانی قرار گیرد.

گرد و غبار مانند آب به موضوعی جهانی تبدیل شود

متصدی با یادآوری این مطلب که موضوع اصلی اجلاس بین المللی گرد و غبار، جلب توجه جهانی به پدیده گرد و غبار و قرار گرفتن این موضوع در کانون توجه بین المللی بود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد حاضران در نشست تخصصی این بود، همانگونه که موضوع آب جنبه جهانی دارد و از بخش ویژه و تخصصی در سازمان ملل برخوردار است، موضوع گرد و غبار نیز باید به چنین جایگاهی برسد.

وی آخرین پیشنهاد مطرح شده در این نشست را افزایش همکاری ها و ظرفیت سازی از طریق تبادل اطلاعات و تجارب، همچنین متخصصان و دانشمندان میان کشورها عنوان کرد و افزود: به طور نمونه تجارب موفق کشورهایی همچون ژاپن و چین در زمینه گرد و غبار و برخی از تجارب موفق ایران در این زمینه می تواند میان کشور در سطوح مختلف منطقه ای، زیر منطقه ای و بین المللی به اشتراک گذاشته شود.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: طرح مباحث، پیشنهادها و بیانیه های اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش ها و راهکارها در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همچنین برنامه محیط زیست این سازمان منجر به ایجاد افق های روشن تر برای مقابله با گرد و غبار شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از اینکه موضوع گرد و غبار از بحثی منطقه ای، ملی، محلی و حتی شهری به موضوعی جهانی تبدیل شده است، گفت: حضور ۴۳ کشور جهان به میزبانی ایران، همچنین آژانس های مختلف زیرمجموعه سازمان ملل و دانشمندان و متخصصان این حوزه در این اجلاس، نقطه عطفی در کنترل و مقابله با گرد و غبار در ایران، منطقه و جهان است.

تصویب دو بیانیه سیاسی وزرا و فنی در یک کنفرانس بین المللی، دستاوردی بزرگ محسوب می شود

متصدی خاطرنشان کرد: تصویب دو بیانیه سیاسی وزرا و فنی و تکنیکی در یک کنفرانس بین المللی، دستاوردی بزرگ محسوب می شود زیرا در بسیاری از کنفرانس های جهانی حتی زمینه صدور یک بیانیه علمی ساده هم ایجاد نمی شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این اجلاس، مشارکت سازمان های بین المللی و کشورهای جهان و منطقه برای کنترل و مقابله با پدیده گرد و غبار بود، گفت: خوشبختانه نقش کلیدی ایران در این حوزه به خوبی مطرح شد و مشارکت بالای کشورها و سازمان های بین المللی این هدف مهم نیز تحقق یافت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به مباحث مطرح شده بیانیه های صادر شده در اجلاس بین المللی گرد و غبار و طرح آن ها در مجمع عمومی سازمان ملل، همچنین افزایش طوفان های گرد و غبار در منطقه و جهان قطعا نیازمند برگزاری کنفرانس های آینده برای افزایش همکاری ها و بسط و تبیین پیشنهادهای مطرح شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟