مبارزه با سیگار فقط در صورت تعهد سیاسی همه دستگاه‌ها به موفقیت می‌رسد

سید حسن هاشمی روز چهارشنبه در مراسم هفته ملی مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت افزود: هر زمان که از افزایش مالیات سیگار سخن می‌گوییم برخی افراد از جمله بعضی مسئولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه این اقدامات موجب افزایش قاچاق Contraband می‌شود، تلاش‌های ما را خنثی و رشته‌های ما را پنبه می‌کنند.

وی گفت: اینکه با وحود تمام تلاش‌ها مبازره با دخانیات به موفقیت نمی‌رسد نشان می دهد که یک جای کار ایراد دارد، در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد،‌فقر، دخانیات و آسیب‌های اجتماعی زمانی می‌توانیم موفق شویم که دولت، مجلس و قوه قضاییه و دستگاه‌های تبلیغاتی مانند صدا و سیما نیز همکاری کنند و به تعهدات خود پایبند باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار در کشور می‌شود، آمارها نشان می‌دهد که 2.5 میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند و با در نظر گرفتن بعد چهارنفری هر خانواده حدود 10 میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند، سیگار دروازه اعتیاد است و هر زمان که از مبازره با دخانیات و افزایش مالیات سخن می‌گوییم، می‌گویند باعث افزایش قاچاق می‌شود، اما این حرف ها دروغ است، چطور ممکن است در دنیا با افزایش مالیات، مصرف سیگار را کاهش دهند اما در ایران این موضوع بر عکس باشد.

وی گفت: در سال های اخیر با اقدامات وزارت بهداشت مصرف سیگار حدود 7درصد کاهش یافته است اما مسئولان وزارت صنعت کاهش مصرف دخانیات را قبول ندارند و به دنبال توسعه این صنعت هستند زیرا درآمدزایی بالایی دارد. شاید برای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هم این مسیر درآمدزا باشد به همین علت عزم جدی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد.

هاشمی افزود: تصمیمات نادرست باعث افزایش بیماری‌ها و شلوغ شدن بیمارستان‌ها می‌شود، ما باید به جای مبارزه با معلول و بیماری با علت مبارزه کنیم. بخشی از این اتفاقات در کشور ناشی از تصمیمات غلطی است که در سطح تصمیم گیری‌ها در کشور گرفته می‌شود.

وی گفت: برخی به ما انتقاد می‌کنند که چرا هزینه های درمان را افزایش می‌دهید، ما از آنان می پرسیم که چرا جلوی افزایش بیماری‌ها با افزایش مصرف دخانیات را نمی‌گیرید، چرا جلوی آلودگی هوا را نمی‌گیرید

هاشمی افزود: همه باید برای سلامت مردم تلاش کنیم و به تعهدات سیاسی در این حوزه پایبند باشیم، زیرا کشوری پیشرفت می‌کند که مردم سالمی داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟