معلوم شد تحریم ایران به خاطر هسته‌ای نبود/هر تحریمی که با برجام برداشتند با بهانه جدید برقرار می‌‌کنند

محمد جواد لاریجانی امروز سه شنبه در نشستی خبری اظهار کرد: جمهوری اسلامی یک پروسه و تجربه مهم ملت ماست. ملت ما تصمیم گرفت بر اساس عقلانیت اسلامی، نظام مشروعی را بنا کند. دمکراسی یک تجربه قدیمی بشر است و تا به امروز تجربه‌های مختلف دمکراسی را بشر آزمایش کرده است.

وی ادامه‌ داد: مدل نماینده‌ای یکی از مدل‌های دمکراسی است که جمهوری اسلامی نیز بر اساس آن بنا شده است. تجربه ما یونیک است؛ باید این را خوب بفهمیم تا بتوانیم از آن پاسداری کنیم. نکته دیگر این است که مدعیان سینه چاک حقوق بشر در دنیا، اعتبارشان باطل شده است. آمریکا یکی از پرمدعاترین کشورها در مسئله دفاع از حقوق بشر است در حالی که رکورد و کارنامه این کشور در حقوق بشر فاجعه آمیز است.وقتی ترامپ Trump به عربستان می‌رود و این کشور را که یک رژیم آدمکش و کودک کش است، تبدیل به همکاری‌های منطقه‌ای آمریکا می‌شود. بنابراین آمریکا به حقوق بشر توجه ندارد یا مثلا ترزا می که امیدوارم حکومتش زیاد طول نکشد، حمایت از دولت بحرین را که حاضر نیست حق رأی مردمانش را بپذیرد، یکی از برنامه های خود اعلام می کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه گفتک شما وزیر عالمانه و اصولی وزیرخارجه ما را با وزیر خارجه فرانسه که کشورشان را محل تجمع و برگزاری یکی از کریه‌ترین گروه‌ها قرار دادند مقایسه کنید. بنابراین دوران ما به تعبیر یکی از دانشمندان معروف فرانسه، دوران شفافیت شر است. ما محیط حقوق بشری خودمان را باید خوب بشناسیم.

لاریجانی درباره تعرض‌ها به جمهوری اسلامی گفت: رهبر انقلاب صراحتاً بر حمایت از حقوق عامه و آزادی‌های مشروع تاکید کردند. دلیل تعرض به جمهوری اسلامی، مواردی مثل حکم یک قاضی Judge یا عملکرد یک دستگاه امنیتی نیست بلکه ما یک دکترین مقابله با هژمونی آمریکا راه انداختیم که موفق بوده و اینها از دست این ناراحت هستند.

وی افزود: در واقع جمهوری اسلامی در معرض تعرضات مختلف بوده است. امروز یکی از اضلاع تعرضات، تعرض اقتصادی است؛ معلوم شد که تحریم‌ها ربطی به هسته ای نداشت. با مصوبه‌ای که سنا داشت، هر تحریمی که با برجام برداشتیم، از در دیگر برقرار می‌شود. میدان دیگر، تعرض امنیتی و اعزام تروریست Terrorist ها است. عرض دیگر، تعرض فرهنگی و فکری در میدان فضای نرم است. حقوق بشر در این میدان تهاجم قرار دارد بنابراین نباید فکر نکنیم که مسئله حقوق بشر یک میدان مجزا است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه گفت: ستاد حقوق بشر یک نهاد بسیار کم نظیری است؛ هم فرا قوه‌ای و هم ستاد است. بنابراین ستاد محلی است که نهادهای موجود کشور با هماهنگی اداره می کنند. محورهای فعالیت ستاد زیاد است اما آنچه اولویت دارد پاسخ کتبی و شفاهی به تهاجمات به جمهوری اسلامی است. ما هیچ نکته‌ای را در پاسخ دادن فروگذار نمی‌کنیم. اگر 100 بار به ما تهمت بزنند، 100 بار پاسخ می دهند و برای آنها هم جالب است. در سازمان ملل یک مکانیزم شکایت وجود دارد و هیچ شکایتی علیه ما انجام نشده است چون هر گزارشی وجود داشته، پاسخ داده ایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 278865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟