مبارزه ایران با طوفان شن ستودنی است

 گری لوییس در مصاحبه اختصاصی  که در حاشیه همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار انجام گرفت درباره اهمیت این گردهمایی گفت: علت آنکه مساله برخورد با هجوم ریزگردها برای ایران بسیار مهم است آن است که شهروندان این کشور اغلب از هجوم گردوغبار دچار مشکل می شوند، مدارس تعطیل و هواپیماها از پرواز باز می مانند و محصولات کشاورزی زیر گرد و خاک مدفون می شوند.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این پدیده، خسارات زیست محیطی و اقتصادی فراوانی به کشور وارد می شود که ممکن است منجر به ضرر و زیان اجتماعی نیز بشود.

نماینده سازمان ملل با تاکید بر این نکته که ایران به خوبی از تمامی آسیب های این پدیده آگاه است افزود: در عین حال ایران تنها کشور جهان نیست که با این مشکل مواجه است چرا که بسیاری از کشورهای دیگر در سرتاسر جهان مثلا در آفریقا، خاورمیانه، آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین استرالیا با این چالش بزرگ زیست محیطی مواجه هستند.

وی درباره دلیل تمایل سازمان ملل برای همکاری با ایران به عنوان میزبان این همایش بین المللی گفت: از آنجا که ایران گام های بسیاری زیادو مهمی در زمینه مبارزه با این پدیده برداشته است بنابراین سازمان ملل تصمیم گرفت از ایران بخواهد که این گردهمایی را به عهده بگیرد.

وی با اشاره به این نکته که این همایش اولین از نوع خود می باشد، تاکید کرد مشارکت بیش از 40 کشور در سطوح مختلف و سفر چندین وزیر برای شرکت در این همایش یک موفقیت محسوب می شود.

لوییس در ادامه اظهار کرد: این همایش در اصل دو هدف عمده تشویق کشورها برای ایجاد یک عزم سیاسی و نیز ارتقا همکاری های بین المللی در این زمینه را دنبال می کند.

نماینده سازمان ملل همچنین با اشاره به سفر شرکت کنندگان در این همایش به اهواز و کاشان که به منظور آشنایی آنها با عمق مساله ریزگردها در ایران ترتیب داده شده است گفت: این سفر و در اصل این همایش به دنیا نشان خواهد داد که ایران با جدیت برای حل این مساله کوشش کرده و در واقع اقدامات زیادی صورت داده است.

وی گفت مقامات ایران برای جلوگیری از گسترش این مشکل محیط زیستی که در واقع امنیت زندگی را به خطر می اندازد باید در درجه اول کانون های بحران را شناسایی کرده و سپس با استفاده از روشهای بهینه مدیریت منابع آب و فعالیت های کشاورزی و همچنین مالچ پاشی و تحکیم خاک به مبارزه با آن اقدام کنند.

لوییس در نشست خبری این همایش نیز اشاره کرده بود که نگرانی جامعه جهانی از گسترش پدیده طوفانهای گرد و خاک به تصویب چهار قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته منجر شد.

وی ضمن ستودن نقش ایران ایران در شکل گیری تمام این قطعنامه ها تاکید کرد 30 کشوری که بیشترین تاثیر از گرد و غبار می گیرند در این همایش سه روزه که پس از بررسی های کارشناسی و تخصصی با صدور بیانیه ای پایان خواهد یافت شرکت خواهند کرد.

به گفته وی، شماری هیات بلندپایه از کشورها و سازمان های مختلف جهانی از جمله اریک سولهام رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل و هشت کارگزاری این سازمان از جمله سازمان هواشناسی جهانی در این همایش شرکت کرده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278762 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟