بهره برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور شرایط تبدیل شدن به مرجعیت علمی را فراهم کند

محمد فرهادی وزیر علوم امروز در مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با بیان اینکه شورای راهبردی شبکه علمی کشور تشکیل شده است که به سیاست گذاری و تعیین قواعد و دستورالعمل‌های لازم می‌پردازد، اظهار کرد: شبکه علمی کشور شبکه‌ای مستقل بوده که مراکز علمی و پژوهشی را به یکدیگر وصل می‌کند و می‌تواند به شبکه‌های علمی بین‌المللی همچون شبکه‌های علمی اروپا متصل شود.

وزیر علوم با بیان اینکه این شبکه زیرساختی و مخزن اطلاعات است،‌ افزود: دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و پژوهشگاه‌های دولتی و غیردولتی از مشترکین مهم این شبکه هستند و بسیاری از آنها به شبکه متصل شده و بسیاری دیگر نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور متصل خواهند شد.

وی با بیان اینکه مراکز علمی از طریق این شبکه می‌توانند منابع علمی مورد نیاز خود را پیدا کنند، گفت: دسترسی به کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و پروژه‌های در حال انجام و بانک‌های اطلاعاتی و آماری از طریق این شبکه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همچنین در حوزه علوم انسانی نیز این شبکه می‌تواند خدمات گسترده‌ای ارائه کند.

فرهادی با بیان اینکه شبکه علمی کشور یکی از مهمترین پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که موجب استحکام زیرساخت‌های توسعه کشور می‌شود، گفت: شبکه علمی شاهراه انتقال دانش‌ بین مشترکین خاص از یک سو به عنوان نیازمند دریافت خدمات و از سوی دیگر به عنوان تولیدکننده محتوا است. دانشگاه‌ها و مراکز علمی تولیدات خوبی دارند، اما به دلیل نبود شبکه، تولیدات این مراکز به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شد.

وزیر علوم، شبکه علمی کشور را شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد و گفت: مواد یک، 2، 3، 6، 9، 10، 11، 12 و 13 نقشه جامع علمی کشور تنها از طریق شبکه علمی محقق می‌شود و می‌تواند زمینه تبدیل شدن به مرجعیت علمی را فراهم کند.

وی همچنین تصریح کرد: نسل سوم شبکه علمی کشور تنها محدود به متقاضیان بزرگ نبوده، بلکه مشترکین کوچک و متوسط را نیز پوشش می‌دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 277948 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟