نکات مهم نگهداری از خودرو

بدون شک بهترین راه برای نگهداری خودرو ، پیش رفتن با برنامه زمانی سرویس کارخانه سازنده خودرو است، اما این انتخاب به دلایل مختلف دیگر گزینه‌ای برای بعضی از افراد به حساب نمی‌آید. هزینه بالا یکی از مهمترین دلایل است.

به گزارش رکنا ، سرویس خودرو در مراکز خدمات کارخانه سازنده واقعا گران درمی آید. به طور معمول زمانی که مردم در مورد نگهداری خودرو خود فکر می کنند، آن را محدود به تعویض روغن خودرو و یا تعویض فیلترهوا می دانند و به دیگر نکات نگهداری به عنوان یک هزینه غیر ضروری نگاه میکنند. متاسفانه با این دیدگاه، خیلی از مهمترین ملزومات نگهداری خودرو به کنار رانده می‌شوند. اگر تصمیم گرفته اید که خودرو شخصی خود را به سرویس کارخانه سازنده نبرده و خودتان دست به کار شوید، مطمئن شوید که این ۵ مورد از قلم نیفتند.

بررسی روغن ترمز

روغن ترمز خودرو خاصیت جذب رطوبت را داراست. حتی در یک سیستم ترمز کاملا بسته شده این قابلیت وجود خواهد داشت و روغن ترمز می تواند رطوبت را از محیط اطراف جذب کند. با جذب رطوبت، دمای جوش مایع پایین آمده و امکان زنگ زدن و خوردگی را در سیستم افزایش می دهد. معمولا کارخانه‌های سازنده در چندین مقطع زمانی برای از بین بردن آثار مخرب تبخیر روغن ترمز در نظر می گیرند. اما اگر کارخانه سازنده شما این عمل را انجام نداده بود، هر سه سال یا هر ۳۶۰۰۰ مایل (۵۸۰۰۰ کیلومتر) (هرکدام که زودتر به وقوع پیوست) این عمل را در نظر بگیرید.

روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری، کارخانه‌های خودروسازی از روغن‌هایی استفاده می کنند که به ادعای آن‌ها نیازی به تعویض ندارد. اگر این ادعا واقعیت داشت تمامی مشکلات حل می شد! که واقعیت دارد، اما مرکز انتقال نیرو در خودرو‌های مدرن سخت‌تر از نسخه‌های قدیمی خود کار می کنند و در یک بخش موتور کوچکتر و بدون تهویه هوا، در گذر زمان بازهم آثار تخریب آن‌ها قابل مشاهده است. این روغن‌ها بعد از ۱۰۰ هزار مایل تخریب خواهند شد. شما اگر قصد به تعویض این روغن دارید کمی کمتر و یا بیشتر از ۶۰۰۰۰ مایل (۹۶۰۰۰ کیلومتر) این کار را انجام دهید.

چه زمانى باید روغن گیربکس را تعویض کنید؟

مانند مورد قبل نیز مایع خنک کننده به عنوان یک مایعی در ماشین قرار می گیرد که یک عمر کار خواهد کرد و نیازی به تعویض نخواهد داشت. یک بار دیگر باید گفت که این ادعا کاملا درست نیست! تخریب مایع خنک کننده در گذر زمان با تغییرات دما و تعادل pH این مایع را از حالت ایده آل خارج می کند که باعث ضربه خوردن موتور و یا بخش‌هایی است که نیاز به خنک کردن دارد. بهترین فاصله زمانی برای تعویض مایع خنک کننده ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار مایل (۶۴ هزار تا ۹۶ هزار کیلومتر) است. این تعویض باعث می شود که تعادل pH به حالت مناسب خود بازگردد که خنک کنندگی سیستم شما را در حالت ایده آل نگه خواهد داشت.

دلایل افزایش بیش از حد دمای موتور چیست؟

فیلترهوا مسئولیت پاکسازی هوای خارج خودرو را که به داخل کابین می‌آید و مسافر را تحت تاثیر قرار می دهد داراست. فیلتر بعضی از خودرو‌های معمولی وظیفه فیلتر کردن گرده‌ها و گرد و خاک را بر عهده دارند. اما فیلتر‌های بعضی خودرو‌ها که از کربن (زغال) فعال درست شده اند، علاوه بر جذب گرده‌ها و گرد و خاک، بو‌های بد و آلاینده‌های هوا را نیز جذب می کنند. جایگزینی این فیلتر‌ها معمولا هزینه‌ای را دربر نخواهد داشت و می تواند تاثیر بسزایی در هوایی که شما تنفس می کنید داشته باشد.

چه زمانی فیلتر هوای خودرو را تعویض کنیم؟

علی­ رغم وجود خودرو‌هایی جدید که به صورت اتوماتیک سوپاپ‌های هیدرولیک را تنظیم میکنند، خودرو‌های بسیار زیادی هستند که همچنان از لیفتر‌های مکانیکی سوپاپ بهره می برند. این لیفتر‌ها نیازمند بررسی‌های پاکیزگی موضعی و درصورت نیاز تعمیرات و تنظیمات هستند. بهترین سناریو در عدم تنظیم بودن سوپاپ‌ها باعث سفت شدن و یا شل شدن سوپاپ‌ها شده که کاهش قدرت و بازده را به دنبال خواهد داشت. بدترین سناریو نیز می تواند آسیب شدید موتور و سوختگی سوپاپ‌ها باشد.

چگونه سوپاپ‌ها را فیلترگیری کنیم؟

با این وجود این لیست تمامی سرویس‌هایی نیست که باید انجام بگیرند، بلکه سرویس‌هایی هستند که به طورمعمول برای عملکرد بهتر خودرو درنظر گرفته می شوند. بازهم باید خاطرنشان کرد که بهترین برنامه برای نگهداری و سرویس خودرو، مراجعه به نمایندگی و مراکز خدمات کارخانه سازنده خودرو شما است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 684287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟