مرسدس-ای‌ام‌جی GT R هیولای رقبای خود در جاده و پیست

مرسدس-AMG همواره سازنده برترین خودروها چه در بحث اشرافیت و چه در بحث پرفورمنس بوده است و یکی از این سلاح‌های جنگی، GT R است که در نوربرگ رینگ توسعه یافته…

جدای از توانایی‌های بالا در ثبت لپ‌تایم‌های برجسته، مزیت داشتن راننده‌ی مسابقه‌ای همچون Deon Joubert که به یافتن نقاط قوت و ضعف هر خودروی پرفورمنسی، هم در جاده و هم در پیست کمک شایانی می‌کند انکارناپذیر است.

از طرف دیگر خودروسازان در روزگار کنونی تکیه زیادی بر لپ تایم‌های ثبت شده در پیست‌های معروفی همچون نوربرگ رینگ کرده و از آن به عنوان ابزار تبلیغاتی قوی استفاده می‌کنند؛ اما خب بسیاری از خودروهای اسپورت و خاص باید خود را با شرایط دنیای واقعی تطبیق دهند به این معنی که سطح بالایی از راحتی و آسایش را فراهم نمایند.

مشابه لامبورگینی اوراکان پرفورمنته که سر و صدای زیادی به پا کرده، مرسدس-ای‌ام‌جی GT R نیز بخش اعظم زمان توسعه خود را در 73 پیچ خطرناک و پی‌درپی نوردشلایف گذرانده و همانند لامبورگینی، لپ تایم ثبت شده در این پیست نیز جزئی از ذات خودرو می‌باشد.

خودروی مورد بحث سبک‌تر، پهن‌تر و تواناتر از مرسدس-ای‌ام‌جی GT S بوده و تصویری واضح از عملکرد را حتی زمانی که رنگ بدنه خاص سبز را ندارد ایجاد می‌کند. پهنای بیشتر خودرو به دلیل فاصله بیشتر چرخ‌های روبرو بوده و دماغه نیز 46 متر پهن‌تر بوده درحالی‌که این پهنای اضافی در عقب به 57 میلی‌متر می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این هیولا جلوپنجره پانامریکانای سفارشی است که بسیار اصلاح شده و با اسپلیتر بازطراحی شده‌ای همکاری می‌کند. این اسپلیتر هم برای ایجاد حداکثر داون فورس و هم بهبود عبور جریان هوا طراحی شده است؛ اما موردی که باعث ایجاد ظاهری باابهت و البته هدفمند می‌شود بال عقب قابل تنظیم و آئروفویل پیشرفته‌ای بوده که به زیر بدنه الحاق شده است. بال یاد شده با افزایش سرعت می‌تواند تا 40 میلی‌متر حرکت کرده و مرسدس ادعا می‌کند در سرعت 250 کیلومتر در ساعت 40 کیلوگرم داون فورس را بیشتر کرده تا خودرو به زمین بچسبد.

جدای از تمامی این ترفندها، اصل مطلب که کمک می‌کند GT R به سادگی سرعت‌های بالا را درنوردد پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربویی است که در نسخه S موجود بوده اما خب دستکاری شده است. این پیشرانه دارای کمپرسورهای جدید توربو بوده و البته پورت‌های خروجی نیز ارتقا یافته است. ECU دوباره برنامه ریزی شده و ضریب کمپرس نیز بهینه شده است. تمامی این تغییرات باعث شده‌اند خروجی پیشرانه نسبت به برادر کوچک‌تر 74 اسب بخار بیشتر شود. هیولای نوردشلایف هم‌اکنون قدرت 577 اسب بخاری و گشتاور 700 نیوتون متری داشته و تمامی قدرت خود را از طریق گیربکس ترانس اکسل به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت GT R اختلاف زیادی با مدل S نداشته و برابر با 3.6 ثانیه است اما مرسدس می‌گوید این خودرو بیشتر از هر محصول دیگر تاریخ AMG تکنولوژی موتور اسپورت را به خدمت گرفته است. از صندلی سطلی فاقد تنظیم ارتفاع گرفته تا کاپوت عریض و بسط یافته، جای‌جای این خودرو عملکرد وحشیانه و جذاب را به شما یادآوری می‌کنند.

رینگ‌های GT R را لاستیک‌های فوق‌العاده توانای میشلین پایلوت کاپ 2 در بر گرفته‌اند و زمانی که به دمای ایده آل خود برسند چسبندگی مثال‌زدنی‌ای را ایجاد می‌کنند. این لاستیک‌ها به همراه حالت رانندگی دینامیک انتخابی باعث می‌شوند در پیست آتش به پا کنید. حالت‌های اسپورت، اسپورت پلاس و مسابقه توسط راننده قابل انتخاب می باشد.

اشتباه نکنید! باید با این خودرو سریع رانندگی کنید. در جاده‌های عمومی، کابین GT R حال و هوای لذت بخشی دارد. سواری خودرو علیرغم وجود سیستم تعلیقی که ضربه‌ها را به‌طور شگفت‌انگیزی جذب می‌کند هنوز هم سفت باقی می‌ماند و فرمان تیز کاملاً گوش‌به‌زنگ و تیز است. به این‌ها گشتاوری را اضافه کنید که از دور 1900 پیشرانه در دسترس بوده و همگی در کنار یکدیگر تجربه رانندگی فراموش‌نشدنی‌ای را ایجاد می‌کنند.

مرسدس-ای‌ام‌جی GT R تقریباً بدون لگ توربو است و تعویض‌های بدون کوچک‌ترین تأخیر گیربکس نیز با سیستم اگزوز ضد اجتماع خاص AMG اعلام وجود می‌کنند. کنترل تکان‌های بدنه این هیولا به لطف فرمان پذیری چرخ‌های عقب که اولین بار در محصولی از AMG بکار رفته کاملاً خوب بوده و به گونه‌ای می‌توانید در سرعت‌های بالا تغییر جهت دهید که باور نخواهید کرد پشت فرمان خودرویی 1653 کیلویی نشسته‌اید.

GT R از راننده خود چیزهای زیادی می‌خواهد. اگرچه دیگر خودروهای حاضر در این کلاس همچون پورشه 911 GT3 چیزی بیش از مهارت‌های رانندگی شما را به چالش می‌کشند اما جایزه‌ای که بهترین محصول AMG به شما می‌دهد حس شجاعت زیاد است. علیرغم اینکه سیستم کنترل کشش این خودرو سه حالت شامل خاموش کامل را دارد اما بهتر است زمان زیادی را صرف کشف محدودیت‌های GT R نمایید. مرسدس بنز به وضوح این را می‌داند و یک کلاس رانندگی دینامیک نیز بخشی از پکیج ارائه شده توسط این کمپانی می باشد.

GT R به عنوان یک خودروی جاده‌ای اشتباهات را فراموش نمی‌کند اما باید به مرسدس بنز به خاطر توسعه چنین خودرویی تبریک گفت. پس از مک لارن 650S مجهز به لاستیک‌های سفارشی کورسا، مرسدس-ای‌ام‌جی GT R دومین خودروی پیست تست Killarney است.

امتیاز کلی: 85 از 100

مشخصات مرسدس-ای‌ام‌جی GT R

قدرت/گشتاور: 577 اسب بخار/700 نیوتون متر

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.6 ثانیه

حداکثر سرعت: 318 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ادعایی: 11.4 لیتر در هر صد کیلومتر

آلایندگی: 259 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 370721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟