رقیب ژاپنی گلف با استایلی جسورانه راهی میدان می شود

هرچند تویوتا با معرفی کانسپت سوپرا در نمایشگاه ژنو توجهات را به خود جلب کرده است، اما در غرفهٔ این شرکت ژاپنی خودروی دیگری هم جلب‌توجه می‌کند که آن نسل جدید هاچ‌بک آیوریس است. نسل جدید این خودرو که در برخی بازارها به‌عنوان کرولا هاچ‌بک عرضه می‌شود، برای اولین بار رسماً در نمایشگاه ژنو امسال به نمایش عمومی درآمده است. رقیب ژاپنی گلف در ظاهر نسبت به قبل کاملاً متحول شده و از استایلی جسورانه برخوردار شده که در هیچ‌یک از پیشینیان آن وجود نداشته است.

آیوریس جدید روی پلت‌فرم جدید TNGA تویوتا ساخته شده که پیش‌ازاین در مدل‌های پریوس و C-HR بکار رفته بود. استفاده از این پلت‌فرم جدید موجب کاهش مرکز ثقل و همین‌طور استحکام بیشتر خودرو شده است درحالی‌که تعلیق عقب نیز از نوع چند اتصالی است. تویوتا ادعا کرده است که به لطف این تغییرات، سواری و تجربهٔ رانندگی آیوریس بهتر از قبل شده است. همچنین طول کلی خودرو 4 سانتیمتر افزایش یافته اما ارتفاع آن 2.5 سانتیمتر کمتر شده که نمایی جذاب‌تر به ماشین بخشیده است.

در بخش پیشرانه‌ها اما تویوتا پس از بیست سال توسعهٔ قوای محرکهٔ هیبریدی و حضور در این بخش از بازار، تصمیم به اتخاذ استراتژی جدیدی گرفته است. بدین ترتیب از این به بعد برای محصولات اصلی خود دو قوای محرکهٔ هیبریدی مختلف را ارائه می‌کند. یکی از این دو قوای محرکه از مزیت‌هایی چون مصرف سوخت مناسب و رانندگی آرام برخوردار است و دیگری قدرت بیشتر و رانندگی پویاتری را ارائه می‌کند. حال اولین محصولی که طبق این استراتژی جدید به دو قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز شده، نسل سوم آیوریس است.

قوای محرکهٔ هیبریدی نخست آیوریس همان نمونهٔ آشنایی است که پیش‌ازاین در مدل‌های C-HR و پریوس ارائه شده بود. این قوای محرکه متشکل از یک پیشرانهٔ بنزینی 1.8 لیتری به همراه یک موتور الکتریکی است که مجموعاً 122 اسب بخار قدرت دارد. تویوتا از سکوت، پاسخگویی، مالیات کم، عدم نیاز به شارژ پلاگین، مصرف سوخت عالی و تولید آلایندگی کم به‌عنوان مزیت‌های این قوای محرکه نام برده است. قوای محرکهٔ هیبریدی دوم اما نمونه‌ای تازه توسعه‌یافته است که شامل یک موتور 2 لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی با مجموع قدرت 180 اسب بخار می‌شود. این مدل به‌منظور ارائهٔ تجربهٔ رانندگی لذت‌بخش‌تر، به پدال‌های تعویض دندهٔ پشت غربیلک فرمان هم مجهز شده است.

اما غیر از این دو قوای محرکهٔ هیبریدی، تویوتا برای نسل جدید آیوریس تنها یک پیشرانهٔ سنتی هم در نظر گرفته است. این موتور که موتور پایهٔ آیوریس محسوب می‌شود از نوع 1.2 لیتری توربو با 116 اسب بخار قدرت است. به‌طورکلی، باوجوداینکه نسل سوم آیوریس همچنان به رویکرد طراحی‌های بیرونی محافظه‌کارانهٔ تویوتا وفادار مانده اما بسیار اسپرت‌تر از پیشینیان خود به نظر می‌رسد. علاوه بر این، تویوتا نیز هدف خود از ساخت نسل جدید ماشین را ارائهٔ پویاترین هاچ‌بک بازار Store اعلام کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 364663 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟