برای حکمرانی تربیتی به معلم نیاز داریم / وضعیت نیروی انسانی مناسب نیست

به گزارش رکنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان که امروز (پنجشنبه، ۲۵ فروردین) برگزار شد، با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی در اردیبهشت‌ماه، اظهار کرد: سالانه ۲۵ هزار نفر بیشتر ظرفیت استخدامی نداریم و ۲۵ هزار نفر هم سال چهارمی‌ها وارد می‌شوند تا بخشی از نیروی انسانی امسال تأمین می‌شود، بخشی هم به ناچار باید با اضافه تدریس همکاران شاغل و بازنشسته انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت برای استقرار حکمرانی متعالی و شایسته باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا و با وجود همه محدودیت‌ها بر این مدار بوده و این موضوع جدی است، اما امکان انجام آن نیست، مگر با همراهی آحاد مردم در کمک به نظام تعلیم و تربیت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خیرین امروز نزدیک به ۹۰ درصد از کلاس‌های درس ما را می‌سازند، افزود: از زمان تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز، خیرین پا به پای دولت مدرسه ساخته‌اند، آن هم مدارسی که باعث دانش آموزان می‌شود و این یک اتفاق تربیتی در کنار توسعه زیرساخت‌های فیزیکی است. در سایر بخش‌های مدرسه داری نیز گروه‌های جهادی کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: امروز ما با ملاک‌های کمی می‌توانیم بگوییم آموزش و پرورش موثر است، ولو اینکه با ملاک‌های کیفی نیز آموزش و پرورش مؤثر است. بعد از تعطیلات نوروز امسال همه کمک کردند آموزش و پرورش بازگشایی را با کمترین مشکل انجام دهد.

نوری با بیان اینکه بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش به ویژه در دوره ابتدایی حتی از کشاورزی و صنعت بیشتر است، گفت: ۸۰ درصد از فارغ التحصیلان هنرستان‌ها شاغل می‌شوند، درحالی که ما دکترای بیکار هم داریم، اینها مسائل کمی است و کیفی نیز با اجرای سند تحول بنیادین انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه مدارس از روز اول شیوع کرونا در دنیا تعطیل نشد، گفت: اما طوری به ما القا کردند که دولت وقت تصمیم گرفت مدارس حتما باید تعطیل شود، درحالی که مدارس آمریکا فقط ۳ هفته تعطیل بود و سوئد حتی یک روز هم تعطیل نبود. خوشبختانه با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از تعطیلات نوروز مدارس حضوری شد.

وی با بیان اینکه ما افت آموزشی را براساس شاخص‌های آزمون‌های بزرگ مقیاس می‌بینیم، تصریح کرد: در کشورهایی که مدارس تعطیل نشد از نظر آموزشی و تربیتی شاخص‌های بهتری دارند، به همین دلیل باید با رعایت پروتکل‌های کرونا، حضوری شدن مدارس با عنوان یک نیاز انجام می‌شد. در این راستا، آموزش و پرورش خودش را از مسائلی مثل سرویس مدارس دور نمی‌بیند با اینکه جزو تکالیفش نیست.

نوری با یادآوری اینکه حدود ۱۷ تریلیون دلار خسارت تعطیلی مدرس در دنیا و هدر رفت ۲۵ درصد سرمایه آموزشی در هر کشوری بوده است، اظهار کرد: کشورهای دنیا در حوزه آموزش و پرورش تقریبا وضعیت مشابهی دارند و باید مدارس باز باشند، اما با ملاحظات اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها بهداشتی.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه خوشبختانه با بازگشایی مدارس تاکنون مشکلی نداشتیم، تصریح کرد: ابتلای چندانی به کرونا گزارش نشده که حتی باعث تعطیلی یک کلاس شود و نه یک مدرسه.

وی ادامه داد: برای جبران عقب ماندگی دانش آموزان در دوران کرونا و بازماندگان از تحصیل، باید اعتباری اختصاص یابد تا در تابستان کلاس‌های جبرانی برگزار شود و در کنار آن کلاس‌های تربیتی هم داشته باشیم.

نوری با یادآوری اینکه با شیوع کرونا دانش آموزان یک مرتبه به فضای مجازی پرتاب شدند و دسترسی آزادی به فضای مجازی داشتند، گفت: باید برای ترمیم آن برنامه داشته باشیم. در این راستا از ابتدا قرارگاهی برای حکمرانی فضای مجازی تشکیل دادیم و با همه جا ارتباط گرفتیم تا محتوای سالم در دسترس دانش آموزان قرار گیرد، همانطور که در دنیا اینترنت و حتی سیم کارت‌های مخصوص نوجوانان وجود دارد، اما ما حتی نمی‌توانیم بیان کنیم، درحالی که همه باید دست به دست هم دهیم و این گفتمان را رایج کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار است، گفت: در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مناسب نیست، درحالی که برای حکمرانی تربیتی اول به معلم نیاز داریم و اگر معلم آماده و مناسب نداشته باشیم، دم از عدالت و پیشرفت زدن فقط شعار است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۴ هزار نفر اردیبهشت آزمون می‌دهند، تصریح کرد: بخشی از تربیت نیروی انسانی باید با دانشجویان آماده انجام شود و بخشی هم به ناچار باید با اضافه تدریس همکاران شاغل و بازنشسته انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش استان با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزار نفر بیشتر ظرفیت استخدامی نداریم، گفت: ۲۵ هزار نفر هم سال چهارمی‌ها وارد می‌شوند و بخشی از نیروی انسانی امسال تأمین می‌شود تا سال به سال نیروی مورد نیاز را تأمین کنیم.

وی در مورد فضاهای آموزشی نیز گفت: مهاجرت، خشکسالی و هر اتفاقی می‌افتد آموزش و پرورش باید فضای لازم را فراهم کند. ساخت هر کلاس درس یک میلیارد نیاز دارد، اما در سفرهای استانی اعتباراتی برای مشارکت با خیرین گذاشتیم تا شرمنده خیرین مدرسه ساز نباشیم.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در استان‌های دیگر نیز اتفاق افتاده و به مدارس ما آسیب زده است، گفت: تراکم دانش آموز در مدرسه در استان اصفهان ۲۸ نفر است و تعداد دانش آموز در مدارس نیز به طور میانگین ۱۵۰ نفر است. بنابراین اصفهان باید در اولویت قرار گیرد و این موضوع را در اولین جلسه هیئت دولت مطرح خواهم کرد.

وزیر آموزش و پرورش پیرامون شعار سال نیز گفت: اصفهان بستر تحقق جامعه دانش بنیان را دارد که یکی از عایدات جامعه دانش بنیان شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان است که بهره وری را از وضعیت کنونی به مثبت تغییر خواهد داد و یا نرخ بازگشت سرمایه را بالا می‌برد. با گسترش شرکت‌های دانش بنیان، هرکدام می‌تواند پشتیبان یک مدرسه باشند.

وی با تأکید بر اینکه حتما دو مدرسه با رویکرد دانش بنیان باید در اصفهان ساخته شود و حداقل دو پژوهش سرا به خانه خلاقیت تبدیل شود تا آموزش و پرورش از آموزش محوری به پژوهش محوری و کارآفرینی پرتاب شود، گفت: آموزش محوری برای نظام جمهوری اسلامی خوب نیست، البته تلاش‌های زیادی انجام شد اما باید در راستای تحقق این مهم گام برداریم.

نوری بیان کرد: همینجا توافق می‌کنیم ۲ هزار میلیارد تومان آموزش و پرورش، ۲ هزار میلیارد تومان خیرین و ۲ هزار میلیارد تومان نهادها پرداخت کنند تا مشکل مدارس کانکسی اصفهان حل شود. بخش‌های صنعتی نیز هرکدام پشتیبان یک ناحیه آموزش و پرورش شوند. همچنین هنرستان را به داخل کارخانه و کارگاه ببریم و هنرستان‌های کشاورزی نیز با مصوبه دولت به مراکز هوشمند کشاورزی تبدیل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اهتمام دولت بر این است که همه کارها را مثل واکسیناسیون انجام دهد و یکی از کارهای دولت همین حقوق و مزایا است، اما اینکه انتطار داشته باشیم همه کارها یک روزه درست شود با محدودیت منابع و دیوان سالاری خیلی سخت است.

کدخبر: 771561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟