آخرین وضعیت واکسیناسیون دانشجویان داوطلب

واکسیناسیون دانشجویان مانند واکسیناسیون سایر اقشار شروع شده است. گفته می شود همه دانشجویان داوطلب شرکت در فرایند واکسیناسیون کرونا شرکت و دُز اول واکسن خود را دریافت کرده اند.

به گزارش رکنا، محمدرضا آهنچیان در پاسخ به این سوال که روند واکسیناسیون دانشجویان چگونه پیش می رود و تاکنون چه تعداد از دانشجویان واکسینه شده اند، اظهار داشت: ستاد ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه ها در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، بر اساس طرح ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، برای حدود سه و نیم میلیون دانشجو، با تسهیم ۵۰۰ هزار دز در شهریور ماه و یک میلیون دز برای سه ماه پاییز، درخواست برنامه از وزارت علوم داشت که این برنامه تنظیم و در ستاد ازسرگیری آموزش مصوب شد؛ به نحوی که همه دانشجویان تا پایان آذرماه واکسینه شوند.

وی افزود: وزارت علوم اسامی دانشجویان، اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی را برای واکسیناسیون در قالب برنامه مصوب، در اختیار وزارت بهداشت قرار داد و طبق برنامه انجام واکسیناسیون دانشجویان از حدود نیمه شهریور آغاز شد.

آهنچیان ادامه داد: با تغییراتی که در روند واکسیناسیون صورت پذیرفت و تسریع فرایند آن، بر اساس آخرین اطلاعات تا ۲۴ مهر ماه دانشجویان مقاطع مختلف به میزان متفاوت تحت پوشش دستکم یک دز واکسن قرار گرفته اند که دانشجویان دکتری بیش از ۶۰ درصد، دانشجویان کارشناسی ارشد بیش از ۴۰ درصد و دانشجویان کارشناسی و کاردانی بیش از ۳۰ درصد بوده است. با سرعت کنونی و در صورت استقبال دانشجویان از واکسیناسیون، انتظار می رود تا پایان آبان ماه پوشش واکسن دانشجویان به حدود ۱۰۰ درصد برسد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که طرح لکه گیری واکسیناسیون دانشجویان چه زمانی انجام می شود؛ توضیح داد: در زمان آغاز آموزش حضوری که در برخی دانشگاه ها آغاز شده است، هر دانشجویی که نتواند سندی مبنی بر واکسیناسیون ارایه دهد، امکان حضور در آموزش حضوری را ندارد و خود به خود دچار تبعات عدم حضور؛ غیبت و الزام درخواست حذف نیمسال تحصیلی خواهد شد. بنابراین، تکمیل واکسیناسیون دانشگاه ها در هر دانشگاه به طور جدی انجام خواهد شد.

آهنچیان در پاسخ به این سوال که برگزاری امتحانات پایان ترم جاری و کلاس های حضوری دانشگاه ها به چه صورت خواهد بود، اضافه کرد: در صورتی که پوشش واکسیناسیون برای جامعه دانشگاهی هر دانشگاه تکمیل و ۱۰۰ درصد شود، آموزش حضوری آغاز و امتحانات هم به صورت حضوری برگزار خواهد شد. در غیر این صورت تصمیم گیری درباره شیوه برگزاری امتحانات بستگی به آخرین وضعیت پیک بیماری در هر استان و هر شهر خواهد داشت و مسئولیت و تصمیم گیری در این باره به شورای آموزش عالی استانی واگذار شده است. روشن است که یک تصمیم کلی برای همه دانشگاه های کشور وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه های فرهنگی برای دانشجویان درنظر دارید، افزود: دانشجویان کارشناسی و کاردانی نوورود ۱۴۰۰ به صورت مجازی برنامه های فرهنگی خود را داشته اند که شامل آشنایی با دانشگاه و شرایط تحصیلی است. در صورت آغاز آموزش حضوری، برای دانشجویان کارشناسی و کاردانی، برنامه های فرهنگی ویژه در هر دانشگاه بر اساس مختصات و تعداد دانشجویان  نوورود تدارک دیده خواهد شد. معاونت فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم، در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری، برنامه کلان و سیاست های اصلی برنامه های فرهنگی دانشگاه ها در این خصوص را اعلام کرده است./ایرنا

کدخبر: 732978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟