همه معلمان ایرانی خارج از کشور واکسینه شدند

به گفته سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش همه معلمان ایرانی خارج از کشور واکسینه شده اند. معلمان ایرانی همزمان در ایران و خارج کشور واکسینه می شوند.

به گزارش رکنا، میترا تیموری، سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به واکسیناسیون معلمان ایرانی خارج از کشور بیان کرد: معلمان خارج از کشور تابع تصمیمات وزارت‌خانه‌های بهداشت و ستادهای کرونایی که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند، هستند. به هر حال آن‌ها هم ساز و کارهایی مانند کشور ما دارند. هر کشوری که برنامه واکسیناسیون را برای مردم خود و یا مشاغل مختلف داشته، همکاران ما یعنی معلمان ایرانی خارج از کشور را با همین رویه واکسینه کرده‌اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: معلمان خارج از کشور ما خیلی زودتر از معلمان داخلی توسط همان دولتی که در آنجا ساکن هستند، واکسینه شده‌اند. طبق آخرین آماری که داریم تقریباً همه معلمان ایرانی خارج از کشور واکسینه شده‌اند مگر اینکه معلمی خودش تمایل به واکسن نداشته یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: چندین ماه است که معلمان خارج از کشور دو دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. انواع واکسن‌ها در کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. در شبه قاره آسیا واکسن‌های چینی را دریافت کردند و حتی خیلی از کشورها از آسترازنکا زده‌اند.

تیموری درباره آغاز سال تحصیلی دانش آموزان ایرانی خارج از کشور بیان کرد: در کشورهایی که همکاران ما و دانش‌آموزان  واکسن دریافت کرده‌اند، مانند کشور ترکیه که به افراد بالای ۱۷ سال واکسن تزریق کرده است و یا کویت که همه دانش‌آموزان را واکسینه کرده است، تصمیم و بازگشایی متناسب با آموزش حضوری در مدارس است.

وی افزود: مدارس ما در خارج از کشور تابع تصمیمات داخلی همان کشور هستند. کشور وضعیت قرمز داشته باشد آن‌ها هم تعطیل خواهند شد و تابع تصمیمات ما در ایران نیستند. در حال حاضر سیاست برخی از کشورها با توجه به واکسیناسیون حضوری و تلفیقی بود ولی باز هم یک برآوردهایی در حال انجام است که شاید به سمت برگزاری کلاس‌ها به شکل نیمه حضوری بروند اما با این حال گشایش‌هایی برای باز کردن مدارس به شکل حضوری انجام شده است.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: ما فعلا برای همه سناریوها آمادگی داریم، یعنی هم آمادگی آموزش مجازی صرف، هم آمادگی آموزش تلفیقیِ حضوری_مجازی و هم آمادگی آموزش حضوری کامل داریم.

وی با بیان اینکه ما تابع قوانین همه کشورها هستیم گفت: اکنون به همه مدیران ما ابلاغ شده است که برای تمام سناریوها آمادگی کافی داشته باشند، دانش آموزان را ثبت نام کرده و کتاب‌ها را ارسال کنند. اما همه این تصمیمات لحظه‌ای هستند و امکان دارد در کشوری که پیش‌تر اعلام شده بود آموزش حضوری است بنا به موج کرونا و یا اعتراض والدین آموزش غیر حضوری شود.

تیموری خاطرنشان کرد: بنابراین نمی‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که الان کدام‌کشورها صد در صد حضوری و یا صددرصد غیر حضوری هستند. ما اکنون همه دانش آموزان را ثبت نام می‌کنیم و به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که باید خودشان را برای حضور در مدرسه آماده کنند. همچنین مدارس را هم آماده کرده‌ایم اما در نهایت باید ببینیم که تصمیمات لحظه‌ای به چه صورتی خواهد بود.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که دانش‌آموزان کویت و ترکیه چه واکسنی تزریق کردند؟ گفت: من از همکارانی که در این زمینه فعالیت دارند، خواسته‌ام نوع واکسنی که دانش آموزان در سایر کشورها زدند را طی گزارش‌هایی برای ما استخراج کنند. زیرا می‌خواهیم این موضوع را به شکل دقیق آسیب‌شناسی و بررسی کنیم، باید مشخص شود در کشورهای مختلف معلمان و دانش‌آموزان ما چه نوع واکسن‌هایی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: هدف ما این است که بدانیم کدام واکسن بیشتر مورد استفاده معلمان و دانش آموزان بوده است. اینکه دانش آموزان چه واکسنی دریافت کردند از این حیث برای ما اهمیت دارد که بدانیم چه واکسنی برای دانش آموزان مناسب است تا بتوانیم خبر آن را برای داخل کشور هم منتشر کنیم، تا برای واکسیناسیون دانش آموزان موثر هم باشد. این گزارش به زودی منتشر خواهد شد.

تیموری در پاسخ به این سوال که امسال چقدر از دانش آموزان اتباع از تحصیل بازماندند؟ گفت: ما همه دانش آموزان اتباع که کارت حمایت تحصیلی یا اقامت داشتند، ثبت نام کردیم. هیچ مدرسه‌ای نبوده که کودک اتباع نپذیرد اگر موردی بوده که مثلا با کمبود جا مواجه شدند، ما به مدیر مدرسه اعلام کردیم تا آن‌ها را ثبت نام کنند. بنابراین نمی‌توان گفت به علت کمبود جا یا کمبود معلم در زمینه دانش آموزان اتباع بازمانده از تحصیلی داریم. اگر هم بازمانده از تحصیلی بوده باشد به ما اطلاع نداده‌اند.

وی اضافه کرد: ما همچنان مطابق با لیستی که وزارت کشور در اختیارمان می‌گذارد بررسی‌های خود را انجام خواهیم داد. اگر طبق کارت‌های حمایت تحصیلی که وزارت کشور صادر می‌کند، کسی از آموزش جا بماند، آن موقع می‌توانیم آمار بازمانده از تحصیلان را کسب کنیم.

تیموری بیان کرد: درگذشته تعدادی از افراد کارت حمایت تحصیلی دریافت کردند اما برای ثبت نام در مدرسه مراجعه نکرده بودند. ما نیز این تعداد را به وزارت کشور اعلام کردیم و قرار شد نسبت به آن‌ها تعیین تکلیف صورت بگیرد.

سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: گپ و خلا دانش آموزان اتباع متناسب با کارت حمایت از تحصیلی آن‌ها، در اواخر شهریورماه قابل دسترسی است. البته علت‌عدم مراجعه برخی دانش‌آموزان صرفاً بخاطرعدم پذیرش آموزش و پرورش نیست بلکه دلایل مختلفی دارد مانند اینکه یا خانواده این تحصیل را نمی‌خواهد و یا از طرق دیگری وارد کشور شده‌اند و تاکنون به وزارت کشور هم اعلام حضور نکرده‌اند. در عین حال طبق دستور مقام عالی وزارت نباید هیچ دانش آموزی از ثبت نام در مدارس جا بماند./ایلنا

کدخبر: 717236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟