پرسش و پاسخ آشپزی

به گزارش رکنا ، اگر شما عزیزان علاقه به آشپزی دارید و در این هنر خوشمزه به سوالی برخورد کردید با ما در ادامه همراه باشید.

1ـ چگونه می‌توان تزئین روی کیک یا ساندویچ با کره بادام‌زمینی تهیه کرد؟

دستور مورد نظر برای کیک اسفنجی و ساندویچ است که می‌توان آن را داخل فریزر نیز نگهداری کرد. فقط پیش از استفاده آن را در طول شب در داخل یخچال بگذارید تا یخ آن آب شود.

125 گرم کره نرم شده و بادام‌زمینی را با 40 گرم پودر الک‌شده کاکائو در یک ظرف با یک قاشق چوبی خوب مخلوط کنید. سپس 300گرم پودر الک‌شده، یک‌چهارم قاشق غذاخوری نمک، یک قاشق چایخوری عصاره وانیل و 142 میلی‌لیتر خامه نیز به آن اضافه کرده و با یک قاشق چوبی آن‌قدر آن را بزنید تا مایعی نرم و یکدست حاصل شود. اگر لازم بود دوباره کمی خامه به آن اضافه کنید. اکنون می‌توانید آن را روی کیک یا ساندویچ ریخته و میل کنید.

2ـ چند روز پیش یک بسته خامه تخمیر شده تهیه کردم و سپس متوجه شدم روی آن نوشته «خامه ترش» آیا این دو خامه یکی هستند؟

هم بله و هم خیر. خامه تخمیر شده و خامه ترش به یک روش تهیه می‌شوند و مزه آنها نیز شبیه هم است. ولی یک تفاوت عمده با هم دارند. خامه ترش از خامه‌ای تک‌چرب تهیه می‌شود. در حالی که خامه تخمیر شده از خامه با دوبرابر چربی تهیه می‌شود. خامه ترش حاوی حدود 18 درصد چربی است. برای تهیه آن، خامه تک‌چربی حرارت داده می‌شود تا تمام باکتری‌های مضر آن از بین بروند. سپس چربی آن طی یک فشار شدید در کل آن پراکنده و تجزیه می‌شود. سپس به آن باکتری تولیدکننده اسید اضافه می‌شود که خامه را سفت‌تر کرده و مزه آن را نیز تند و تیز می‌کند. وقتی انسجام آن شکل گرفت خامه طعم درست خود را می‌یابد. سپس برای متوقف کردن این روند آن را دوباره حرارت می‌دهیم. اما خامه تخمیر شده، خامه‌ای با دو برابر چربی است که مقدار کمی اسید دارد تا تخمیر شود و دوباره روند تخمیر آن را سفت کرده و به خامه طعم ترشی می‌بخشد. میزان چربی آن حدود 40 درصد است. بنابراین چربی آن از چربی خامه دو برابر چربی کمتر است (که حدود 47 تا 48درصد چربی دارد) ولی از خامه ترش بسیار بیشتر است. بسته خامه تخمیر شده بازنشده تا مدتی حدود یک ماه سالم می‌ماند در حالی که خامه دو برابر چربی، دو هفته می‌ماند. به هر حال یک ترکیب خوب و آماده است. چون وقتی مورد حرارت قرار گیرد، خوب عمل می‌کند. می‌توان آن را در سوپ ها وسس‌ها استفاده کرد. از طرف دیگر خامه ترش اگر تحت حرارت شدید قرار گیرد، می‌برُد و خراب می‌شود.

3ـ می‌خواهم از سردست گوسفند غذایی برای خانواده درست کنم. اما زمان کافی برای پخت آن با استخوان ندارم. شنیده‌ام که استخوان، گرما و حرارت را انتقال می‌دهد و این بدین معنی است که گوشت نیز سریع‌تر می‌پزد آیا این دست است؟

واقعیت این است که زمان پخت گوشت با استخوان فقط به وزن آن بستگی دارد. یک روش جالب برای پخت سریع‌تر آن است که از قبل فر را با حرارت 180درجه سانتیگراد روشن کنید. سپس گوشت بره را 25 دقیقه برای هر 45 گرم در آن بپزید. اگر می‌خواهید مغز گوشت کمی صورتی باشد، 25 دقیقه دیگر نیز بگذارید بپزد. سردست بره انتخاب بسیار خوبی است چون گوشت خالص است وبراحتی می‌توان آن را پس از پخت لایه‌لایه برید. برای هر نفر 125 تا 175 گرم گوشت در ظرف بکشید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

‌لیلا کاظمی

کدخبر: 636340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟