آلبالوپلو؛ زیبای تابستانی

البته امروزه شما در فصول دیگر سال نیز می‌توانید با استفاده از آلبالو یخزده که در بازار و هایپر‌ها موجود است این خوشمزه را تهیه کنید، اما همانطور که می‌دانید هر چیزی تازه‌اش خوشمزه‌تر است.

این غذا را هم می‌توان با گوشت چرخ‌کرده تهیه کرد و هم با استفاده از مرغ نوش جان کرد؛ این بستگی به علاقه خانواده دارد.

آلبالو برای اشخاصی که طبع گرم دارند یا دچار حرارت و گرمی شده‌اند مفید است، ولی برای اشخاصی که سردمزاج هستند مفید نیست، مگر اینکه آن را با خوراکی‌های گرم و خشک مثل ادویه‌جات و زعفران مصرف کنند. آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی، دفع غلظت خون و دفع صفرا مفید است و خون را صاف می‌کند.

مواد لازم:

برنج: ۴ پیمانه

آلبالو: ۱ کیلو گرم

شکر: ۴۰۰ گرم

گوشت چرخ‌شده: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

زعفران، نمک و فلفل: به مقدار لازم

مراحل پخت:

۱. ابتدا هسته آلبالو‌ها را گرفته و روی آن‌ها شکر بپاشید و یکی، دو ساعتی صبر کنید تا آب بیندازد. بعد از این مدت، آلبالو‌ها را داخل قابلمه لعابی، استیل یا پیرکس بریزید و روی حرارت قرار دهید.

۲. در طول مدت جوشیدن، کف روی آلبالو‌ها را بگیرید و اجازه دهید شربت آن غلیظ شود، اما نه مثل مربا. آلبالو‌ها را از صافی رد کرده و کنار بگذارید تا خنک شود.

۳. برای درست‌کردن گوشت قلقلی یا کوفته‌ریزه، گوشت را همراه با پیاز چرخ کنید. به گوشت و پیاز مقداری نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و کمی ورز دهید و آنها را با دست به شکل کوفته‌های ریز درآورید. کوفته‌های گوشتی را داخل روغن داغ سرخ کنید.

۴. در این مرحله مقداری از شربت آلبالو را روی کوفته‌ها ریخته و در تابه را ببندید تا با شربت پخته شوند. (این مرحله اختیاری است، اما تاثیر خیلی خوبی در طعم گوشت‌ها دارد.)

۵. برنج را از قبل خیس کرده و به همان ترتیب می‌جوشانیم و آبکش کرده، کنار می‌گذاریم. کف قابلمه مورد نظر مقداری روغن بریزید و در صورت تمایل چند تکه نان لواش کف آن بچینید تا ته‌دیگ نان داشته باشید. حالا برنج آبکش‌شده، آلبالو‌های پخته‌شده و کوفته قلقلی‌ها را به صورت لایه‌لایه داخل قابلمه بریزید و در آن را بگذارید تا دم بکشد.

۶. بهتر است برنج دم‌کشیده را بلافاصله بعد از خاموش‌کردن گاز سرو نکنید و اجازه دهید کمی بخار آن کمتر بشود، زیرا در غیر این‌ صورت دانه‌های برنج می‌شکنند و له می‌شوند.

۷. از روی برنج دم‌کشیده مقداری برداشته و داخل ظرفی بریزید و با کمی زعفران مخلوط کنید و برای تزیین آلبالو پلو کنار بگذارید. آلبالو پلو را در ظرف سرو بکشید و با برنج زعفرانی و خلال پسته تزیین کنید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آلبالوپلو

 

کدخبر: 495037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟