ادارات متولی هشترود باید تا موعد مقرر اقدامات لازم را در مورد بحران انجام دهند

به گزارش رکنا وی ادامه داد: مشکلات شهرستان به لحاظ شرایط اقلیمی در مورد بحران های مختلف زیاد است وباید مسئولان در این باره جدیت نشان دهند.

امینیان اضافه کرد: ما باید در باره جلوگیری از بحران ها به طرحها وایده های جدید روی بیاوریم. فرماندار هشترود با اشاره به تابستانی که بدون بارش وپر از بحران پشت سر گذاشتیم باید منتظر پاییز پر از بحران ومشکلات باشیم.

نماینده دولت در هشترود خاطر نشان کرد:ما وظیفه داریم در قبال حوادث آمادگی لازم را داشته باشیم وبا توجه به پاییز سخت پیش رو از هم اکنون آمادگی های لازم را داشته باشیم.

امینیان با اشاره به مشکل بحران آبی در منطقه نیز گفت: با توجه به آمار پنج ساله شهرستان وروستاها بازهم مشکل تنش آبی باعث شده است که مردم به دیگر شهرستانها واستانها مهاجرت نمایند‌.واین خطر بسیار بزرگی برای منطقه هشترود است.

فرماندار هشترود در ادامه سخنان خود به خشک شدن چاهها نیز اشاره کرد وگفت:در حال حاضر صاحبان چاهها خواستار عمیق تر کردن چاه های خود هستند تا بتوانند به آب برسند چون آبهای موجود در چاهها در حال خشکیدن است.

امینیان متذکر شد:خشکسالی‌های دهه‌های اخیر، اثر چشمگیر بر افت سطح آب زیرزمینی در دشت‌های ایران گذاشته است. نزولات جوی در شکل برف و باران، مهم‌ترین عوامل تغذیه‌کننده آبخوان‌ها هستند و با کاهش بارندگی‌ها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی نیز کاهش یافته و بیلان منفی آب را در آنها شاهد هستیم. بنابراین به‌عنوان عامل طبیعی، خشکسالی‌های ممتد در کشور را می‌توان یکی از علل اصلی کاهش سطح آب زیرزمینی و به‌تبع آن گسترش فرونشست زمین دانست.

در بخش کشاورزی نیز کمبود بارش باعث وارد آمدن زیان به کشاورزان شده است.

امینیان با اشاره به کمبود بارش باران وبالطبع خشک شدن منابع آبی در منطقه باعث شده است که محصولات کشاورزی نیز در شهرستان هشترود کاهش چشمگیری داشته باشد واین به سالهای گذشته بر می گردد چون آن زمان که آب بیشتر بود در بالادست مصرف بیشتری از آب خواهد شد وبرای افرادیکه در پایین دست هستند آب کمتری خواهد رسید واین هم به مدیریت ادارات متولی بستگی دارد که نتوانسته اند درست مدیریت کنند.

سد سهند هم جوابگوی کشاورزان ومصرف کنندگان نیست

امین امینیان از مجری پایاب انتقاد کرد چون عدم مدیریت توسط این متولی باعث شده که هر کس برای خودش تالابی درست کند ودر مصارف کشاورزی ویا موارد دیگر از آب سد بدون پرداخت وجهی استفاده بهینه نماید.واصلا باید چرا یک مجری ومتولی با عدم مدیریت خود باعث شود چنین مشکلاتی به بار آیدو در آینده این عدم مدیریت باعث خواهد شد که منطقه با مشکلات عدیده ای در مورد آب روبرو گردد.

مسئولین نباید خودشان را تبرئه کنند.

امین امینیان از تمام متولیان ومسئولان ادارات خواست که یکدیگر را متهم نکنند وخودشان را تبرئه ننمایند.چون همه ما وظیفه داریم در قبال مسئولیتی که داریم از آب ومنابع آبی صیانت وحفاظت کنیم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟