گازگرفتگی با مونواکسید کربن را قاتل خاموش نامیده‌اند

به گزارش رکنا، مونواکسید کربن بی رنگ و بی بو است و در شرایطی کاملا غافلگیر کننده قربانیان را به دام می‌اندازد ،

این قاتل قربانیان خود را چطوری می کشد؟

این گاز به آرامی وارد خون شده و با جایگزین شدن به جای اکسیژن، جان فرد را تا حد مرگ به خطر می‌اندازد.

سرو کله این قاتل چه زمانی بیشتر پیدا می شود؟

با افزایش سرما و فزونی یافتن استفاده از انواع مختلف وسایل گرمایشی و برخی بی احتیاطی‌ها موجب می شود تا مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نیز افزایش یابد ، مرگ خاموش ابتدا بسیار مشابه یک سردرد ساده است و به تدریج فرد را به کام مرگ فرو می‌برد.

افزایش آمار بروز این نوع از مسمومیت‌ها در فصل‌های سرد سال، توجه افراد به ایمنی وسایل گرمایشی را به عنوان مهم‌ترین عامل پیشگیری از این نوع مرگ‌ها یادآوری می‌کند؛ بر همین اساس لازم است خانواده‌ها با حساسیت بیشتر نسبت به سلامت خود و اعضای خانواده، ضمن پرهیز از برخی رفتارهای مخاطره آمیز مانند استفاده از گاز پیک نیک در داخل چادر، از کارکرد درست وسایل گرمایشی مانند دودکش بخاری، شومینه و پکیج مطمئن شوند.

چگونه می توانیم در مقابل این قاتل خاموش ایستادگی کنیم ؟

دقت و توجه به داغ بودن دودکش، بهترین روش آزمایش کارکرد بهینه وسایل گرمایشی است ، اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید رفع نقص شود؛ همچنین نصب کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ها برای جلوگیری از انتشار و برگشت گاز مونوکسید کربن در محیط منزل بارها از سوی کارشناسان توصیه شده است ، و در نهایت اینکه استفاده از دودکش‌های آکاردئونی آلومینیومی به علت نبود امکان آب بندی در ابتدا و انتها، بسیار خطرناک است.

پیامهایی در مورد قاتل خاموش که دانستن آنها باعث می شود که مرگ ومیر توسط این قاتل به حداقل برسد.

مهم ترین درمان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خارج سازی فرد مصدوم از محیط و اکسیژن درمانی است به همین منظور تمامی بیمارانی که علائم مسمومیت را دارند باید برای درمان با اکسیژن درمانی و مراقبت های قلبی مغزی به بیمارستان منتقل شوند

تمامی افراد در معرض خطر مسمومیت با مونوکسید کربن قرار دارند اما کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه های حساس و آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتر هستند و با هر درجه از مسمومیت، انتقال به مراکزدرمانی ضروری است.

کنترل مسیر وانسداد منافذ دودکش قبل از راه اندازی بخاری، اهمیت بسیار بالایی دارد و بهترین آزمایش سلامت دودکش، دقت و توجه به داغ بودن دودکش است.

کنترل مسیر وانسداد منافذ دودکش قبل از راه اندازی بخاری، اهمیت بسیار بالایی دارد و بهترین آزمایش سلامت دودکش، دقت و توجه به داغ بودن دودکش است.

داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام ها برای جلوگیری از بروز خاموشی بخاری و به دنبال انتشار گاز مونوکسید کربن اهمیت بالایی دارد

فراموش نکنید استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری ازاین مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

ازوسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنید.

مسیر دود کش را قبل از راه اندازی، کنترل و منافذ مسیر دودکش را مسدود کنید.

در هنگام روشن بودن وسایل گرمایشی دقت کنید دودکش داغ باشد

دودکش در پشت بام ها باید کلاهک مخصوص داشته باشد

انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر از سطح بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی بام، فاصله داشته باشد ودارای کلاهک مخصوص باشد.

از قرار دادن لوله خروجی به داخل ظرف آب خودداری کنید.

ازبه کاربردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یادارای نقص در دودکش خودداری کنید

در صورت امکان، درون خانه به خصوص درمحل خواب خود، دستگاه هشدار مونوکسیدکربن نصب کنید.

تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و یا نصب آنها توسط اعضای خانواده باعث ایجاد خطر میشود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟