سالمندان موهبت الهی در خانواده هستند پس مواظب این عزیزان باشیم

به گزارش رکنا، وی گفت:به دلیل کاهش جذب کلسیم و ویتامین دی )D )در افراد  سالمند، توصیه می شود حداقل دو لیوان شیر و یا معادل  آن، لبنیات )یک لیوان شیر معادل دو قوطی کبریت پنیر و یا  یک لیوان ماست( روزانه مصرف شود. هم چنین برای مصرف  مکمل کلسیم و ویتامین D با پزشک خود مشورت کنید.

وی ادامه داد: از آن جا که با بابالارفتن سن جذب ویتامین ب 6( B6 )و به 12( B12 )کاهش می یابد، الزم است از طریق مواد غذایی جبران شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت گردد. مواد غذایی حاوی این ویتامین ها شامل گوشت، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غالت سبوس دار است.

بابایی متذکر شد: ریز مغذی آهن و روی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و زرده تخم مرغ، سبزی های سبز تیره مثل جعفری، برگه های تیره کاهو، انواع خشکبار و مغزها، لبنیات حاوی آهن و روی هستند. البته پروتئین حیوانی، هر دو ریزمغذی ذآهن و روی را تأمین می کند.

این مسئول بهداشت ودرمان اظهار نمود: توصیه می شود از مصرف چای یک ساعت قبل تا 2 ساعت بعد از غذا به دلیل کاهش در جذب آهن، خودداری شود. از مصرف مواد قندی و شیرین، غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک که موجب تحریک سیستم ایمنی می شود، خودداری کنید. در این شرایط،از مصرف نوشابه ، فست فود و تهیه غذا از بیرون منزل پرهیز کنید.

بابایی یاد آوری کرد: فرد سالمند از ظروف غذا و حوله شخصی خود استفاده کند. از برگزاری دورهمی ها تا عادی شدن شرایط، خودداری کند. دست ها را هنگام ورود به منزل قبل از هر کاری بشوید. این کار را قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج با آب و صابون مایع به مدت 20 ثانیه انجام دهد. دقت کند اشیاء و سطوح ضد عفونی شوند. در هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشاند. و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله درب دار بیاندازد. در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.در صورت استفاده از توالت فرنگی، قبل از کشیدن سیفون،درب آن را بگذارد تا میکروب ها در هوا پخش نشوند.افراد سالمند از حضور در مکان های شلوغ و استفاده ازوسایل حمل و نقل عمومی پرهیز کنند.از کشیدن سیگار و قلیان اجتناب شود.از رفتن به مسجد، تکایا و مراسم مذهبی تا عادی شدنشرایط اجتناب شود.از مهر، سجاده، چادر نماز، تسبیح و... خود برای نماز استفاده کند.

در و پنجره اتاقها روزانه هر یک ساعت، 5 تا 10 دقیقه باز کنید تا تهویه مناسبی انجام شود. الگوی غذایی افراد سالمند در شرایط کرونا رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتال به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد. در طی روز آب فراوان )حداقل 8 لیوان در روز( مصرف مصرف شود.

وی در آخر نیز تاکید کرد :سالمندان موهبت الهی در خانواده اند مراقبشان باشیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟