گزارشگر ویژه سازمان ملل: ترور سردار سلیمانی یک قتل خودسرانه بود

به گزارش رکنا ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی با اشاره به اینکه ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا نقض حقوق بشر به شمار می‌رود تاکید کرد : آمریکا با این اقدام قانون بین‌المللی حقوق بشر را نیز نقض کرده است و به نظر من ترور سردار سلیمانی یک قتل خودسرانه بود که مسئولیت آن برعهده آمریکاست.

آنی‌یس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیر قانونی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: آمریکا با ترور سردار سلیمانی منشور سازمان ملل در رابطه با دفاع از خود را نقض کرد.

وی تاکید کرد: آمریکا با این اقدام قانون بین‌المللی حقوق بشر را نیز نقض کرده است و به نظر من ترور سردار سلیمانی یک قتل خودسرانه بود که مسئولیت آن برعهده آمریکاست.

آمریکا در ماجرای ترور سردار سلیمانی شکست خورد

کالامار خاطرنشان کرد: ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه ترور سردار سلیمانی در راستای "دفاع از خود " است ، ثابت نمی کند که سردار سلیمانی در حال انجام عملیات و یا برنامه‌ریزی برای عملیات و یا آماده سازی برای انجام عملیات و حتی برنامه ریزی برای عملیات قریب الوقوع است بلکه آمریکایی ها در رابطه با برنامه یک ساله صحبت می کنند بنابراین به نظر من آمریکا در اثبات این که ترور سردار سلیمانی شروط لازم برای تعریف دفاع از خود را دارا بوده است، شکست خورد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با این شبکه لبنانی گفت: جامعه بین‌المللی با یک خطر جدی مواجه است و ترور سردار سلیمانی می‌تواند نقطه آغازی برای انجام عملیات دیگر علیه مسئولان کشورهای مختلف باشد.

وی گفت که چنین اقداماتی می تواند منجر به جنگ های گسترده شود.

کالامار تاکید کرد: ترور سردار سلیمانی تحولی مهم در سطح قوانین بین المللی و همچنین روابط بین‌الملل به شمار می رود و اگر هر مسئول بلندپایه دیگری از کشورهای دموکرات غربی به این شکل مورد هدف قرار می گرفت، کشورش این اقدام را عملا تجاوز و اعلان جنگ تلقی می کرد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال رسیدن گزارش های سازمان ملل به نتایج واقعی گفت: وظیفه من سخنگویی است و اینکه نباید از چیزی هراس داشته باشم، من باید شجاعت داشته باشم و مقامات را از حقایق مطلع کنم. وظیفه من این نیست که به رخدادها و اتفاقات پایان دهم و صلاحیت وضع تحریم علیه دولت‌ها را ندارم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل تاکید کرد: چیزی که ما می‌توانیم انجام دهیم طرح پیشنهادات و توصیه‌ها به طرف های فعال است. ما به شدت با تبعیض نژادی در آمریکا و دیگر کشورها مخالفت کردیم و در نهایت جلسه ویژه ای در شورای حقوق بشر برگزار کردیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 585841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟