رئیسی:خط قرمز دولت سفره و معیشت مردم است / رفع تحریم ها در حرکتی عزتمندانه در حال انجام است

آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی، رییس جمهور که امروز( یکشنبه )  در صحن علنی مجلس برای تبیین لایحه بودجه 1401 حاضر شده بود  با تسلیت ایام فاطمیه یاد و خاطره شهدای 19دی و قیام مردم قم را گرامی داشت و گفت: یاد همه شهدا به ویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می داریم و به ارواح آنان درود

 می فرستیم و از ارواح آنان استمداد می طلبیم.

وی با اشار به حضور خود در مجلس شورای اسلامی به دلیل احترام به قانون و آیین نامه داخلی مجلس در تبیین لایحه بودجه سال 1401گفت: در روز تقدیم لایحه ابعاد بودجه و شاخص های بودجه 1401 را بیان کردم و حضور دو باره برای بودجه مسبوق به سابقه در مجلس نبوده است اما به دلیل اجابت دعوت مجلس و درخواست برای تبیین بودجه 1401 که مشروح قضیه را ریاست سازمان برنامه و بودجه توضیح خواهند داد حاضر شدم.

رییس جمهور با اشاره به ضرورت همگرایی دولت و مجلس گفت: امروز انتظار مردم و دلسوزان انقلاب این است که این همگرایی و هم پوشانی صورت بگیرد. در جایی که این همکاری صورت  می گیرد آهنگ مجلس و دولت یکی است، مانند آنچه در قانون هسته ای بود و دولت هم امروز به دنبال آن است.

وی اضافه کرد: در حمایت از تولید آنچه در مجلس تصویب شد در دولت هم انجام می شود و در جهت حل مشکلات مردم است. آنچه که در جهات همگرایی مفید است موضوع بودجه به عنوان سند مالی کشور است.

آنچه وعده داده شده مردم انتظار دارند که دولت آن را عملی کند

رییس جمهور ادامه داد: امروز انتظار مردم و امید مردم به دولت است برای اینکه گره ها را بگشاید و زندگی مردم را تسهیل کند و به ویژه مشکل معیشت مردم را برطرف کند. اقداماتی در این زمینه انجام شده است و آنچه وعده داده شده مردم انتظار دارند که دولت این را عملی کند و دولت پایبند به وعده ها در عمل باشد.

سیر صعودی تورم به سیر نزولی تورم تبدیل شده است

رییس جمهور با بیان اینکه مردم، مسئولان و دلسوزان کنترل تورم را از دولت انتظار دارند گفت: آمارها نشان می دهد سیر نزولی تورم آغاز شده است و از این جهت باید خداوند را شاکر باشیم که اقدامات و پیگیری‌ها‌ی انجام شده سیر تورم را که می رفت در چند سال اخیر خصوصا درتاریخ 60 ساله کشور بی نظیر شود را کنترل کند به گونه ای که امروز سیر صعودی تورم به سیر نزولی تورم تبدیل شده است و این آغاز مبارکی است که بعدها به کاهش قیمت ها و تورم در حوزه های مختلف می‌انجامد.

رئیسی با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه صادرات، افزود: باید خدا را شاکر باشیم که روند افزایش صادرات در کشور معادل 40 درصد بود است و این هم از اقداماتی است که باید نسبت به آن تلاش کرد که افزایش یابد چرا که سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالا است و این سهم تاکنون تامین نشده است و باید تلاش شود در جای خود قرار گیرد.

نفت فروختیم وارز ناشی از صادرات را برگرداندیم

وی ادامه داد: صادرات نفتی و میعانات علی رغم تهدیدها و تحریم ها  افزایش یافته است. افزایش صادرات نفتی و میعانات در حالی رخ داده است که قبلا گفته می‌شد مگر می شود این صادرات را افزایش داد. از سوی دیگر، ارز این صادرات در حال بازگشت به منابع ارزی داخل کشور است و اکنون این منابع رو به افزایش است. علی رغم اینکه گفته می شد امکانات صادرات نیست یا محصول را فروخته ایم و پولش برنمی گردد اما هم نفت فروختیم هم ارز ناشی از صادرات را برگرداندیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: توزان در سیاست داخلی و خارجی به ویژه نسبت به همسایگان در حال رخ دادن است و این توزان در سیاست خارجی به جدیت پیگیری می‌شود. این روابط اکنون به مرحله ای رسیده است که با برخی کشورهای منطقه روابط اقتصادی ما تا 3 برابر در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

رئیسی با بیان اینکه افزایش سرمایه اجتماعی دولت از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم از ابتدای کار تاکنون بوده است افزود: مهمتر از همه این ها که باید شاکر باشیم موضوع افزایش اعتماد مردم به دولت است و این سرمایه بزرگی است که با هیچ چیزی قابل عوض کردن نیست. اخیرا با همه مشکلاتی که از سیل و زلزله گرفته تا حمله سایبری داشتیم و دشمنان می خواستند مردم و کشور را دچار بحران کنند این مسله به خوبی مدیریت و پشت سر گذاشته شد. امروز خود غربی‌ها و کسانی که دنبال تحریم بودند می دانند مهمترین دستاورد دولت خنثی کردن تحریم ها بوده است.

رفع تحریم ها در حرکتی عزتمندانه در حال انجام است

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت دنبال رفع تحریم‌ها و بی اثر کردن آن بوده است به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای کار دولت، خنثی کردن تحریم ها و رفع تحریم ها را دنبال کردیم. رفع تحریم ها در حرکتی عزتمندانه در حال انجام است و از سوی دیگر، قرارگاه خنثی کردن تحریم ها فعال است و با استفاده از ظرفیت در کنار هم قرار گرفتن مردم، دولت و مجلس کار به نتیجه خواهد رسید. این اعتقاد و باور ما است و رهبر حکیم انقلاب هم فرمودند که با اعتقاد به خدا و اعتماد به داشته‌های کشور به پیروزی می رسیم و تجربه ما در این چند ماه نشان می دهد این تجربه تجربه درستی  است و جواب می دهد.

رییس جمهور با بیان اینکه موضوع ارز ترجیحی در مجلس مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و بارها در این باره مباحثی در مجلس مطرح بوده است، گفت: ما کار را که در دولت شروع کردیم، 8 میلیارد دلار ی را که مجلس برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود تمام شده بود و در نیمه دوم سال ارز ترجیحی برای دولت باقی نمانده بود. اگر دولت می خواست به قانون عمل کند، باید ارز ترجیحی را حذف می کرد. خط قرمز ما معیشت مردم بود و هست و نمی شد که به اقتصاد، بازار و معیشت مردم شوک وارد کرد.

وی اضافه کرد: موضوع در جلسات اقتصادی دولت و سران قوا مطرح شد و با رفت و برگشت های مختلف تصمیم گرفته شد که ارز ترجیحی برای چند ماه آینده ادامه یابد و بعد برای جبران حذف ارز ترجیحی برای مردم فکری شود. با رهبر معظم انقلاب مشورت شد و ایشان فرمودند که مسئله با مجلس در میان گذاشته شود.

بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان، ارز ترجیحی حذف نمی‌شود

رییس جمهور با اشاره به اینکه راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب در این موضوع کمک بزرگی برای تعیین تکلیف وضعیت ارز ترجیحی بود افزود: تصمیم گرفته شد که ارز ترجیحی برای چند ماه ادامه یابد و دوم در صورت حذف اقدامی برای جبران  اثرات آن بر معیشت مردم انجام شود؛ چون برای حذف باید جبرانی هم پیش بینی می شد. برای همین دولت لایحه ای دو فوریتی تهیه و تقدیم مجلس کرد.

رئیسی اظهار داشت: باور داریم اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود. در این راستا سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و برخی صاحب نظران هم جلساتی داشت تا همفکری و همراهی در این رابطه شود و مجلس و دولت با هم بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.

وی ادامه داد: در مجلس، نمایندگان محترم رای به فوریت آن ندادند و لایحه عادی شد. نه مجلس اعلام کرد که ارز ترجیحی را چه کنیم و نه گفتند که اگر ادامه نیافت برای جبران ارز ترجیحی و حذف آن چه کنیم. در مورد هیچ کدام  مجلس اعلام نظر نکرد و فوریت لایحه را تصمیم گیری نکردند. ترجمه رای ندادن به فوریت لایحه دولت یعنی حذف ارز ترجیحی و لذا من شرحی برای رییس محترم مجلس نوشتم و درخواست کردم این را تبیین کنند که عدم رای به فوریت لایحه که بالاخره مجلس باید می گفتند که ارز ترحجیحی حذف شود یا نحوه جبران آن چه باشد.

سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت  است

رئیسی افزود: این همان شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز ما ( دولت ) است. رهبر انقلاب ایشان این مشکل را برای چند ماه برطرف کردند تا بتوانیم وضعیت اقتصادی فعلی را طی کنیم تا مسئله تعیین تکلیف قطعی شود.

رییس جمهور ادامه داد: ما هم باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود باید برای جبران آن در زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکری جدی شود و امکان ندارد این ارز قطع شود اما فکری برای نیازمندان و مردم نشود. این حتما نیاز است.

وی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسات زیادی با کارشناسان و نمایندگان داشتند و مباحث زیادی انجام شد و چه مباحث مطرح شده و چه مباحثی که اکنون وجود دارد می تواند ابعاد این موضوع را روشنن کند. ما موافق این هستیم که در مجلس تصمیمی گرفته شود که هم رشد اقتصادی را تضمین کند، هم نظام اقتصادی و پولی کشور را جهت دهد و هم منافع مردم را تامین کند. این دغدغه دوستان نسبت به ارز ترجیحی باید به عنوان یک تصمیم با نگاه به همه ابعادش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نگاهی که دوستان در مجلس دارند و نگاه دولت می تواند با همگرایی به یکدیگر نزدیک شود.

دریافتی برخی کارکنان دادگستری زیر ۵ تومان است  باید این مشکل را حل کنیم

رییس جمهور به موضوع عدالت در پرداخت ها اشاره کرد و گفت: این موضوع و دغدغه نگرانی درستی است. یکی از دغدغه های ما در دولت این است و از قبل از دولت هم این موضوع را نقد

 کرده ام که  تفاوت پرداخت ها در کشور بین  افرادی که مدارک یکسان، مشاغل یکسان و مشاغل سخت  دارند قابل قول نیست.

وی افزود: هر طرحی در جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت که بتواند عدالت را تضمین کند مورد حمایت دولت است. نسبت به دانشگاه ها، اساتید، معلمان، کارکنان قوه قضاییه، دادگستری،سازمان ها ادارات مختلف و کسانی که به نام دولت و حکومت و نظام اسلامی کار می کنند توجه می کنیم و به این دلیل وجود نظام پرداخت هماهنگ باید عملی شود.

وی با تاکید بر رفع مشکلات اساتید دانشگاه‌ها گفت: اقدامی در مجلس و دولت باید انجام شود. خودم دیدم که دریافتی برخی کارکنان دادگستری زیر ۵ تومان است زمانی که در قوه قضاییه بودم این کار را پیگیری کردم و این باید دنبال شود و در بودجه ۱۴۰۱ مشکل پرداخت کسانی که به نام نظام حکومت و دولت کار می‌کنند را حل کنیم.

رییس‌ دولت مردمی خاطرنشان کرد: نظام حقوقی عادلانه‌ای امروز باید در کشور وجود داشته باشد و همه را از پرداخت عادلانه بهره‌مند کند.

آیت‌الله رییسی با تاکید بر فقرزدایی، گفت: هر طرحی در جهت ریشه‌کن کردن  فقر مطلق باشد حتما مورد حمایت دولت است. نباید شاهد باشیم افرادی در گوشه کنار کشور وضع معیشتی شان طوری است که حتی روزمره خود و خانواده‌شان را نمی‌توانند اداره کنند.  

رییس‌جمهور با بیان اینکه دوستان در کمیسیون‌های مختلف روی جزییات لایحه بودجه بحث کنند و همگرایی داشته باشند، گفت: نگاه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات معیشتی مردم مورد اهمتمام دولت هم است. نسبت به مسائل مختلف بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون‌های تخصصی، نمایندگان، اقتصاددانان، هیات رییسه در ابعاد مختلف بودجه بحث کنند مثلا اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود بگویند چه میزان و به چه کسی داده شود آیا پلکانی باشد یا نه.

وی ادامه داد: پیشنهادی از دولت و بحثی در مجلس وجود دارد و طبیعتا آنچه که مجلس تصمیم می‌گیرد نظر نهایی خواهد بود و دولت هم عمل به اجرای آن می‌کند.

رییسی با بیان اینکه زمینه برای آنچه روزی برای نیروهای دغدغه‌مند و عدالتخواه آرزو بود، آماده شده است، اظهار کرد: سخن بر اجرا است درباره عدالت فراوان می‌توان حرف زد، نوشت و شعر گفت اما کام مردم باید با عدالت شیرین شود و بدانند اجرای تصمیات توانسته زندگی آنان را متحول کند.  

اجرای عدالت در پرداخت را دست یافتنی و کاملا اجرایی می‌دانیم

رییس‌جمهور گفت: آنچه که ما در دولت دنبال می‌کنیم دغدغه شما و بسیاری از دوستداران نظام است و دشمن هم نمی‌خواهد به این نقطه برسیم. ما این نقطه را آرمانی و دست نایافتنی نمی‌دانیم بلکه اجرای عدالت در پرداخت را دست یافتنی و کاملا اجرایی می‌دانیم. نسبت به جذب، نگهداری، پرداخت حقوق و ارتقای نیروی انسانی باید عدالت حاکم باشد که این امر شدنی و حاکم خواهد بود.

رییسی خاطرنشان کرد: به‌رغم شرایط و وضعیتی که دشمن با تهدیدها و تحریم‌ها دنبال آن بود تا مشکلات را پیش روی ما بگذارد و ملت ما و پیشرفت در کشور را متوقف کند، شرایط و وضعیت را بهتر و آینده را بسیار روشن و امیدوارکننده و شرایط را برای تصمیم گیری‌های مهم بسیار مناسب می‌بینیم.

وی با بیان اینکه تصمیمات مهم نیازمند همکاری دولت و مجلس است، ادامه داد: ناگزیر هستیم برای رفع مشکلات کشور تصمیمات مهم بگیریم که این در گرو همکار ملت و دولت است و می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.  

رییسی در پایان سخنانش با قدردانی از مجلس و هیات رییسه گفت: امیدوارم آنچه در لایحه آمده در کمیسیون‌ها و دغدغه‌های به جایی که از مشکلات مردم دارید، بحث‌های خوب شود. نسبت به حزییات و ابعاد قضیه هر چه در مجلس تصمبیم‌گیری شود  مورد احترام دولت خواهد بود.

کدخبر: 760320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟