مردان شعارهایشان را کنترل کنند تا زنان اجازه ورود به استادیوم ها را بیابند/ موافق تبعیض جنسیتی نیستیم + صوت
حجم ویدیو: 8.73M | مدت زمان ویدیو: 00:01:11

ورود بانوان به استادیوم حدود 20 سال است که به طور جدی مطرح شده است. تا کنون گروه های زیادی برای ورود بانوان به استادیوم تلاش کرده اند. اگرچه سال 98 برای اولین بار بحث ورود بانوان به استادیوم فوتبال محقق شد اما این موضوع با بازگشایی مجدد ورزشگاه ها پس از خوابیدن موج های کرونا مطرح شده است. دبیر دوم فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی توضیحاتی در رابطه با ورود بانوان به استادیوم های فوتبال مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از حدود 20 سال قبل موضوع حضور بانوان در ورزشگاه های کشور مطرح شد، این پیشنهاد موجی از واکنش ها و مطالبات را به همراه داشت، به نحوی که گروهی از زنان با تجمعات و یا به صورت مخفیانه به ورزشگاه مراجعه می کردند و البته تبعات قانونی آن را نیز به جان می خریدند. این موضوع به سمت هنرمندان نیز کشیده شد و آن ها با حضور خود در استادیوم های فوتبال درخواست ورود بانوان در ورزشگاه ها را خواستار شدند.

اگرچه در تعدادی از رشته های ورزشی مانند والیبال و بستکتبال شاهد حضور قابل توجه بانوان روی سکوهای استادیوم هستیم اما استدلال مخالفان حضور تماشاگران خانم در بازی های فوتبال، آماده نبودن زیرساخت استادیوم ها و احتمال خدشه دار شدن حرمت بانوان هنگام بازی است.

درخواست مکرر مردم، تلاش فعالان زن در ایران، اقدامات فراکسیون زنان دوره یازدهم و البته اجبار فیفا ( فدراسیون بین المللی فوتبال) مبنی بر لزوم حضور بانوان در ورزشگاه ها باعث شد تا برای اولین بار در 18 مهر سال 1398 تعدادی از بانوان در فضایی که در ضلع شمالی ورزشگاه آزادی برای آن ها مشخص شده بود به تماشای بازی تیم ملی ایران برابر کامبوج بنشینند. این اولین حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه آزادی در یک بازی رسمی بود.

اخیراً وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرده است که با تسریع واکسیناسیون علیه کرونا در کشورمان می توان تا انتهای مهرماه 1400 شاهد حضور تماشاگران در ورزشگاه ها بود. بنابراین تماشاگران می توانند بازی های مقدماتی تیم ملی ایران را در ورزشگاه آزادی تهران به نظاره بنشینند و به افزایش شور و هیجان این رقابت ها به عنوان یار دوازدهم تیم ملی کمک کنند. اگرچه تعدادی از مسئولین و کارشناسان علی رغم روند مطلوب واکسیناسیون نسبت به ماه های گذشته مخالف برگزاری هرگونه تجمع تا خوابیدن کامل شیوع کرونا در کشور هستند.

مجوز حضور تماشاگران با وجود واکسیناسیون کرونا صحیح نیست

اسماعیل حسین زهی، دبیر اول فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در رابطه با احتمال ورود تماشاگران به ورزشگاه ها با توجه به تسریع واکسیناسیون کرونا به خبرنگار رکنا گفت: تا همه افراد جامعه 2 دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده باشند، نمی توان مجوز ورود تماشاگران به ورزشگاه ها را صادر کرد. اینکه وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا مدارس را باز کند نیز به نظر تصمیم درستی به حساب نمی آید. امیدواریم مانند سایر کشورهای دنیا که زمان دُز سوم آن ها فرارسیده، کشور ما نیز از این امکان برخوردار شود تا با خاطری امن بتوان امکان حضور تماشاگران به ورزشگاه ها را فراهم کرد.

 لزوم فرهنگ سازی در شعارهای استادیومی

حسین زهی در مورد احتمال حضور بانوان در ورزشگاه ها پس از بازگشایی استادیوم ها گفت: در بعضی رشته های ورزشی هم اکنون بانوان حضور دارند، اما در بعضی دیگر مانند فوتبال، حضور تماشاگران در ورزشگاه ها نیازمند فراهم کردن زیرساخت هاست. به هرحال نباید برای این موضوع تبعیض جنسیتی قائل شد تا زیرساخت های آن فراهم شود.

همچون لژهای خانوادگی در رستوران،در استادیوم جایگاه خانوادگی ایجاد کنند

دبیر دوم فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث بازی های ملی برای حضور بانوان در ورزشگاه ها مشکلی وجود ندارد، افزود: در بحث بازی های باشگاهی، بدلیل وجود طرفداران پرشور و خاصی که به ورزشگاه مراجعه می کنند، باید فرهنگ سازی شود تا در صورت حضور بانوان در ورزشگاه ها شاهد شعارهای مختلف نباشیم. منظور از تامین زیرساخت ها در ورزشگاه ها نیز آن است که جایگاه بانوان و آقایان در ورزشگاه ها به طور کامل مشخص شده باشد. همچنین می توان جایگاه خانوادگی مانند لژهای خانواده که در رستوران ها وجود دارد را در استادیوم ها ایجاد کرد، بدین صورت می توان امیدوار بود مشکلی برای کسی در ورزشگاه ها ایجاد نمی شود.

کدخبر: 721613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟