مدادرنگی وزارت بهداشت ایران با استانداردهای جهانی متفاوت است / مرگ 60 درصد کرونایی های کشور بیرون از آی سی یو

 روز گذشته کیانوش جهانپور ،مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از وضعیت قرمز کرونایی اکثر استان های ترکیه ، کشور همسایه ایران خبر داد. این درحالی است که در چند ماه گذشته این کشور در رده کشورهایی قرار داشت که واکسیناسیون ضد کرونا در آنها آمار بالایی داشت. این اعلام، این تصور را ایجاد می کند که آیا واکسن کرونا تاثیر حائز اهمیتی ندارد؟ دکتر محمدرضاهاشمیان به این سوال پاسخ داد.

خط کش ایران با خط کش استاندارد کل دنیا متفاوت است

دکترمحمدرضاهاشمیان؛استاددانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،فوق تخصص مراقبتهای ویژه و در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا اینگونه در مورد علت قرمز شدن استان های ترکیه بعد از واکسیناسیون گسترده اینگونه پاسخ داد:  مدادرنگی های ایران در رنگ بندی کرونایی با مداد رنگی های استاندارد دنیا متفاوت است گفت: تعداد افرادی که روزانه در ترکیه مورد تست کرونا قرار می گیرند اصلا قابل انطباق با کشور ما نیست پس معیار رنگ ما با کشور ترکیه کاملا متفاوت است. خط کش ما با خط کش استاندارد کل دنیا در این رنگ بندی ها متفاوت است و این اشتباهی است که وزارت بهداشت ایران از ابتدا کرده است . همانطور که در مورد زمان ورود بیمار به آی سی یو اشتباه کرده است. 60 درصد مبتلایان با کرونا در ایران بیرون از آی سی یو فوت می کنند زیرا فرد مبتلا به کرونا باید اول به آی سی یو منتقل شود و بعد به بخش، ولی در بزرگترین اشتباه درمانی کرونایی کشور ، مبتلایان به کرونا در ایران اول در بخش بستری می شوند و  اغلب در شرایطی وارد آی سی یو می شوند که کمک به آنها بسیار سخت است. در مورد تست ها و رنگ بندی ها هم با دیگر کشورهای دیگر جهان متفاوت عمل می کنیم. میزان تست های ما متفاوت با کشورهای دیگر است و رنگ بندی ها هم فرق دارد.

کمتر از یک میلیون نفر در ایران واکسینه شدند

دکتر هاشمیان با بیان اینکه مرگ و میر در ترکیه  ادامه دارد افزود : تا وقتی واکسیناسیون کامل نشود مرگ و میر ادامه دارد . تا زمانی که واکسیناسیون یک کشور ملی و کل کشور را در بر نگیرد آن کشور واکسینه نیست. در کشور ما که کلا واکسیناسیون کرونایی هنوز معنایی ندارد زیرا واکسیناسیون در حقیقت انجام نشده است. کمتر از یک میلیون نفر در ایران واکسینه شدند.

تفاوت رنگ بندی کرونایی در ایران

استاددانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در ادامه با تاکید بر اینکه رنگ بندی شهر ها در ایران به ازای تعداد بستری و در ترکیه به ازای تعداد تست مثبت است افزود : در ایران به ازای سه نفر بستری در 100 هزار نفر جمعیت شهر آن شهر را به وضعیت قرمز تبدیل میکند ولی در ترکیه اگر تعداد مبتلا در هر 100 هزار نفر بیشتر از 100 نفر باشد وضعیت آن شهر قرمز اعلام میشود.

در ایران مشکل بیماریابی داریم

فوق تخصص مراقبتهای ویژه با این سوال که در ایران آیا ما استانداردی برای بستری و یا ورود بیمار به آی سیو داریم؟ گفت:  نحوه  رنگ بندی در ایران و ترکیه بسیار متفاوت است. در کنار این تدابیر محدودیتی در مناطق قرمز در ایران و ترکیه هم دارای اختلافات فراوانی هست به عنوان مثال در ترکیه رستوران ها و تالار های عروسی در شهر های قرمز کاملا تعطیل هستند و در شهر های آبی تالارهای عروسی و رستوران ها نمیتوانند بیش از نصف یا یک چهارم ظرفیتشان مهمان قبول بکنند. اینکه میگوییم مبنای قرمزی شهر ها نباید تعداد بستری باشد مثلا در ترکیه دیروز 225 هزار و 511 تست انجام شده که از این تست ها 32 هزار و 400 نفر مثبت اعلام شدند و تعداد فوتی 154 نفر بود. یعنی نسبت تعداد فوتی به مبتلایان نزدیک 0.47 درصد گزارش شده است و اما در ایران دیروز 9310 نفر مبتلا و 81 نفر فوت شدند. نسبت تعداد فوتی به مبتلا در ایران 0.87 درصد است. با این آمار نسبت تعداد فوتی به مبتلا درایران نزدیک دو برابر ترکیه است. یکی از علت های مهم این اختلاف تفاوت در تعداد تست انجام شده است. ما همچنان در ایران مشکلات زیادی در زمینه ی بیماریابی داریم. هنوز مشخص نیست در ایران با چه استانداردی و چه تعداد تست انجام میشود.

تعداد افرادی که روزانه واکسینه میشوند در ایران بسیار محدود است

دکتر محمدرضا هاشمیان در مورد اینکه در ترکیه حجم بالایی واکسن تزریق میشود ولی چرا هنوز خیلی از شهرها قرمز هستند چنین توضیح داد: در ترکیه تا به امروز 15 میلیون و 443 هزار و 147 دوز واکسن تزریق شده و 8 میلیون و 711 هزار و 271 نفر دوز اول و 6 میلیون و 731 هزار و 876 نفر هر دو دوز واکسن رو تزریق کردن. یعنی 10.4 درصد افراد دوز اول و 8 درصد دوز دوم را تزریق کرده اند.ما میدانیم که باید حدودا 70 درصد جامعه واکسینه شوند تا ایمنی دسته جمعی صورت پذیرد. در ایران هنوز آمار دقیقی از تعداد واکسن تزریق شده در دست نیست ولی رقم بسیار محدود است. در بحث واکسیناسیون بسیار کند عمل کردیم و تعداد افرادی که روزانه واکسینه میشوند در ایران بسیار محدود است. در ترکیه روزانه بین 500-600 هزار نفر واکسن میزنند.امیدواریم که در ایران هم واکسیناسیون سرعت بگیرد تا بتوانیم به شرایط نرمال برگردیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آزاده مختاری

کدخبر: 673504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟