تجمع معلولین مقابل سازمان برنامه و بودجه و مجلس+ تصاویر

صبح امروز هم‌زمان با روز جهانی معلولان (۱۲ آذر) افراد دارای معلولیت در اعتراض به عدم پیش‌بینی بودجه برای اجرای قانون Law حمایت از حقوق معلولان در سال ۹۸، روبه‌روی سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند و با سر دادن شعارهای اعتراضی به سمت مجلس شورای اسلامی‌حرکت کردند.

مدیر کمپین معلولان درباره این تجمع اظهار کرد: برای سال ۹۸ بودجه‌ای درجهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان پیش‌بینی نشده است. کل بودجه بهزیستی در سال ۹۷ حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که هزار میلیارد از آن متعلق به معلولان بود.

بهروز مروتی ادامه داد: برای سال ۹۸ هیچ بودجه‌ای برای معلولان در نظر نگرفته‌اند؛ درحالی که برآورد و درخواست سازمان بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در مذاکره با کارشناسان و معاون امور مالی سازمان برنامه و بودجه مقرر شده جلسه‌ای با محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل و موضوع بررسی شود، عنوان کرد: هنوز دررابطه با برگزاری این جلسه و نتایج آن خبری به ما نداده‌اند.

مروتی تاکید کرد: ما تا زمانی که به خواسته‌های خود برسیم مقابل سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی‌نمی‌رویم. درصورتی که به خواسته‌های خود نرسیم این احتمال وجود دارد که فردا نیز اقدام به تجمع کنیم.

مدیر کمپین معلولان درخصوص امکاناتی که در سطح شهر تهران برای تردد معلولان در نظر گرفته شده، گفت: برای معلولین هیچ امکاناتی در نظر گرفته نشده است. اگر ایستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده باشد، اتوبوس مناسب‌سازی‌شده نداریم. اگر اتوبوس مناسب‌سازی شده باشد، ایستگاه مناسب‌سازی‌شده نداریم و درصورتی که هم ایستگاه و هم اتوبوس مناسب‌سازی شده باشد، رانندگان آموزش لازم را ندیده‌اند و نمی‌توانند به معلولان کمکی کنند.

تجمع معلولین مقابل سازمان برنامه و بودجه و مجلس

وی تصریح کرد: متروهای ما برای معلولان دسترس‌پذیر نیستند. برخلاف اظهارات مسئولان ۹۰ درصد ایستگاه‌های مترو، طبق مدارک و مستندات آسانسور ندارند.

این در حالی است که روز گذشته مدیران مترو تهران در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) در اقدامی‌نمادین ویلچرنشین شدند تا مشکلات معلولان را در هنگام تردد بهتر درک کنند! مدیران و مسئولان کشور برای دقایقی روی ویلچر می‌نشینند تا معلولان و شرایط زندگی آنان را درک کنند و هرسال در روز جهانی معلولین شعارهای زیبا سر می‌دهند اما در عمل اقدام به مناسب‌سازی واقعی معابر و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی‌نمی‌کنند.

اخیرا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درجهت تسهیل تردد معلولین، زنان باردار، سالمندان و ... اقدام به بازگشایی نرده‌های تقاطع چهارراه ولیعصر (عج) کرده که البته با مخالفت پلیس Police مواجه شده است.

این بدان معناست که مهم‌ترین اقدامات مسئولین کشور برای معلولان نشستن روی صندلی چرخ‌دار یا باز و بسته کردن نرده‌های حائل میان خیابان و پیاده‌رو است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 442007 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟