پرونده ساخت صفحات جعلی هنرمندان در دستور کار پلیس فتا

  سرهنگ رامین پاشایی با اعلام این خبر گفت: بسیاری از سلبریتی ها و اهالی رسانه حداقل‌های امنیت سایبری فضای مجازی خودشان را رعایت نمی‌کنند و همین باعث می‌شود تا در پلیس فتا پرونده‌هایی از این افراد داشته باشیم.

به گزارش رکنا، وی ادامه داد: بیشتر پرونده‌های سلبریتی‌ها، خبرنگاران و ورزشکاران، ساخت صفحات جعلی به نام این افراد است. در یک نمونه صفحه ورزشکار زن تکواندو ۱۰۰ دنبال کننده دارد، ولی صفحه جعلی به نام او ۳۰ هزار دنبال کننده دارد. در حال حاضر پرونده‌هایی از شبکه خبر، رادیو جوان و یکی دو ورزشکار در پلیس فتا باز است که با نام آن‌ها صفحه مجازی ساخته شده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا با بیان اینکه ساخت فن پیج قانونی است، گفت: اگر کسی از روی علاقه بخواهد برای هنرمند یا هر چهره شناخته شده‌ای فن پیج بسازد و در آن صفحه اعلام کند که صفحه مربوط به فن پیج است، هیچ ایرادی ندارد و ساخت انواع صفحات فن پیج قانونی است.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری‌هایی به اسم هنرمندان صورت می‌گیرد، افزود: افراد با صفحات جعلی به کلاهبرداری از مردم می‌پردازند و در یک نمونه جوانی در خراسان رضوی به نام آریا عظیمی نژاد صفحه‌ای را باز کرده و مدعی برگزاری تست صدا شده بود؛ این فرد دستگیر و مشخص شد در حال کلاهبرداری از جوانان علاقه‌مند به خوانندگی است.

پاشایی به هنرمندان توصیه کرد به دنبال "تیک آبی" اینستاگرام بروند تا دچار مشکل نشوند و صفحه اصلی آن‌ها مشخص شود و گفت: هنرمندان، خبرنگاران و رسانه‌ها بهتر است هرازچندگاهی اسامی خود را سرچ کنند تا متوجه شوند آیا صفحه‌ای به نام آن‌ها ساخته شده است یا نه و موضوع را به پلیس فتا اطلاع دهند. پلیس پس از اطلاع از صفحات جعلی اقدام به بستن آن‌ها و پیگیری پرونده در صورت وقوع جرم می‌کند تا مجرم شناسایی و دستگیر شود.

معاون اجتماعی پلیس بر استفاده از عکس‌های مناسب در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: چندی قبل به نقل از من گفتند گذاشتن عکس بی حجاب در اینستاگرام جرم است، در حالی که حرف ما این بود که عکس مناسب بگذارید تا دچار سوء استفاده از عکستان و مشکل نشوید. بهتر است صفحات پرایوت شود تا فقط کسانی که می‌خواهید به صفحه شما دسترسی داشته باشند تا دچار مشکل سوء استفاده از تصاویر و حریم خصوصی نشوید.

کدخبر: 701042 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟