کشف بیش از ۱۲ هزار تن مواد مخدر پس از انقلاب اسلامی +عکس وفیلم
حجم ویدیو: 62.57M | مدت زمان ویدیو: 00:09:30

به گزارش خبرنگار انتظامی رکنا، اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: با استناد به گزارش جهانی آخرین وضعیت مواد مخدر در جهان کشت و تولید مواد مخدر زیاد شده است و ۲۷۵ میلیون نفر اعتیاد دارند.

وی گفت: مشتقات تریاک ۷۶ درصد مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است و بیش از نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت سی دارند و از هر هشت نفر آنهااچ ای وی دارند .

مومنی ادامه داد: امروزه مواد مخدر یک ناهنجاری بهداشتی است که همه جا ی دنیا را در نوردیده است و جوانان را که نیروی مولد یک جامعه هستند تحت تاثیر قرار می گیرند.

وی افزود: بازارهای ثابت و سودهای اغوا کننده باعث افزایش کشت در کشورهای مبدا در اطراف ایران شده است . بنابراین چالش های موادمخدر از منطقه ای گذشته است و مرزها را در نوردیده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، افزود: ایران پس از انقلاب در با مقابله قاچاقچیان مواد مخد خسارت های مالی و جانی زیادی را تحمل کردو دراین راه بیش از ۳هزار،۱۲ هزار جانباز و کشف حدود ۱۲ هزار تن مواد مخدر داشته باشد.

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت:ابتدا فرصت را مغتنم می‌شمارم و از تشریف‌فرمایی وزیر محترم امور خارجه جناب آقای دکتر ظریف، وزیر پرتلاش و تأثیرگذار در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، جناب آقای دکتر آشنا، مشاور محترم رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مقامات لشگری و کشوری، نمایندگان محترم مجلس، میهمانان گرامی، خانواده معظم شهدا و جانبازان و همچنین از حضور سفرا، نمایندگان محترم سیاسی و وابستگان محترم نظامی مقیم و جناب آقای فدولوف نماینده محترم دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در تهران تشکر و قدردانی می‌نمایم.

مومنی صحبت هایش را با ترجمه این آیه قرآن شروع کرد و ادامه داد: هرکس جان انسانی را نجات بخشد، گویی جان تمام انسان‌ها را نجات بخشیده است. این دستور آسمانی، سرلوحه مبارزات چهل ساله جمهوری اسلامی ایران - فارغ از رنگ و نژاد و ملیت - در مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است. بر این اساس، برای ما سلامت و سرزندگی و نشاط جوانان ایرانی با جوانان سایر کشورها یکسان است.

در همین راستا، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ضمن ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در امر مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر فرمودند: امروز اگر مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران با مواد مخدر به سختی مبارزه می‌کنند، این یک جهاد بزرگ است.

وی ادامه داد: مناسب است تا با استناد به گزارش جهانی مواد مخدر سازمان ملل متحد در سال 2018 آخرین وضعیت مواد مخدر در جهان را مرور نیم، کشت و تولید مواد مخدر به رکود بی‌سابقه در دو دهه گذشته رسیده است و تولید غیر‌قانونی آن موجب ابتلای نزدیک به 275 میلیون نفر در سرتاسر جهان گردیده است. کماکان، مشتقات تریاک عامل بیش از 76 درصد مرگ و میرهای ناشی از مصبرف مواد مخدر در جهان است. معتادان تزریقی مواد مخدر، در معرض بیشترین آسیب‌های بالینی و بهداشتی قرار دارند و بیش از نیمی از معتادان تزریقی جهان، دارای بیماری هپاتیت C بوده و به ازای هر هشت نفر از آنها، یک نفر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی می‌باشد. بنابر آماری که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است، تقریباً 450 هزار نفر در سال 2015، در نتیجه مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.

امروزه مسأله مواد مخدر، یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود به جامعه یا منطقه خاصی نیست بلکه از محدوده‌های جغرافیایی فراتر رفته و ضمن پیوند با جرایم سازمان یافته، فساد، پولشویی، خشونت، افراطی‌گری و اقدامات تروریستی، تمامی مرزهای جهانی را درنوردیده است. متأسفانه جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده به شمار می‌آیند، جزو اولین قربانیان این سوداگری مرگ و نیستی می‌باشند.

اسفبار آنکه، منطقه ما به واسطه همجواری با اصلی‌ترین منشأ کشت و تولید مواد افیونی در جهان و به تبع آن تحرک مجرمین جرایم سازمان یافته و فرامرزی، در معرض بیشترین خسارات انسانی و گسترده‌ترین عواقب مخرب ناشی از قاچاق و اعتیاد قرار گرفته است. بازارهای ثابت و فزاینده با سودهای اغوا‌کننده حاصل از قاچاق به کشورهای مقصد، باعث افزایش کشت و در نتیجه، تسهیل دسترسی به مواد در کشور مبدأ و کشورهای مسیر گردیده است و به همین دلیل سوء‌مصرف مواد در این منطقه رشدی شتابان یافته است.

بنابراین، چالش‌های ناشی از مواد مخدر از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت می‌باشد و راه‌های مقابله با آن نیز می‌بایست به تناسب حجم و گسرتدگی مسأله و مقتضیات کشورها تعریف و تنظیم گردد. لذا، نباید نسخه کشورهای مقصد که در آنها قاچاق مواد مخدر به صورت خرده‌فروشی خیابانی است، بر سایر کشورها تحمیل گردد.

مومنی برای تنویر افکار عمومی و تبیین نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه مقابله با مسأله جهانی مواد مخدر، به برخی از اقدامات و فعالیت‌های کشورمان به شرح زیر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در مقابله خستگی‌ناپذیر با قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر با تحمل خسارات غیر‌قابل جبران جانی ومالی از جمله تقدیم 3811 شهید و 12 هزار جانباز، حدود 11 هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را با محوریت نیروی انتظامی در سه دهه اخیر کشف کرده است. همچنین در سال 2018 موفق شد با اجرای حدود 1600 عملیات و تقدیم 18 شهید، بیش از 2100 باند محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را منهدم، تعداد 8 هزار وسایط نقلیه، اموال واملاک قاچاقچیان به ارزش مالی 5130 میلیارد ریال را توقیف و بیش از 800 تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها از جمله 46 تن هروئین و مرفین را کشف نماید.

جالب آنکه، کشفیات هروئین در ایران حدود 26 تن بوده است که این کشفیات در کشور منشأ تولید - که در آن نیروهای فرامنطقه‌ای حضور دارند - اندکی بیش از 2 تن و در کل بازار مقصد، حدود 4 تن گزارش شده است. اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران، زمانی روشن می‌شود که بدانیم علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، جمهوری اسلامی ایران به تنهایی 76% کشفیات جهانی تریاک، 67% کشفیات جهانی مرفین و 17% کشفیات جهانی هروئین را به خود اختصاص داده است.

در همین ارتباط، سالانه صدها ملیون دلار برای تسلیحات و استحکامات در مرزهای شرقی به طول حدود 2 هزار کیلومتر از جمله احداث برجک‌ها و پاسگاه‌ها، حفر کانال و خاکریز، نصب سیم خاردار، ایجاد دیوارهای بتنی ونیوجرسی و تعمیر و نگهداری آنها - بدون احتساب هزینه‌های استقرار نیرو و تأمین تجهیزات آنها - هزینه می‌گردد و همین روند در‌خصوص مرزهای غربی برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر به مقصد بازارهای بین‌المللی مصرف در غرب نیز در حال اجرا است.

البته این اقدامات و توفیقات جهانی نه بر‌اساس کمک‌ها و حمایت‌های مالی، فنی، تجهیزاتی و پشتیبانی کشورها و مجامع بین‌المللی حاصل گردیده است، بلکه به دلیل تعالیم اصیل و توسعه‌یافته، اسلامی و انسانی حاکم بر کشور، محقق شده است.

جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد بر اینکه سلامت و تأمین اجتماعی از ارکان اصلی رویکرد فراگیر در مقابله با مسأله مواد مخدر می‌باشد، تقویت برنامه‌های کاهش آسیب از طریق گسترش دسترسی بدون تبعیض به خدمات درمانی، برخورداری از حمایت‌های اجتماعی و فراهم‌سازی شیوه‌های متعدد درمانی در کلیه مراکز خدمات درمانی وتوانبخشی برای بازگشت معتادان به جامعه و خانواده را در راهبرد متوازن خود قرار داده است.

همچنین به موازات گسترش بی‌وقفه برنامه‌های پیشگیری اولیه در سیستم‌های آموزشی، متضمن برنامه فراگیر پیشگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به سوی مصرف مواد، «رویکرد صیانت اجتماعی» در سرتاسر کشور با جدیت در حال پیگیری است.

در این ارتباط، بنابه دستور جناب آقای دکتر روحانی، رئیس محترم جمهور «رویکرد اجتماع محور» با هدف جلب مشارکت همه آحاد جامعه در صدر برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های مختلف صیانت، بازتوانی و بازگشت مصرف‌کنندگان به جامعه قرار گرفته است. اجرای بیش از هشتاد درصد از برنامه‌های کاهش تقاضا توسط سازمان‌های غیر‌دولتی، نشان از اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در مبارزه با مواد مخدر دارد.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است معضل جهانی مواد مخدر یک مسأله انسانی، تخصصی وفراگیر بوده و سیاسی شدن آن نه تنها کمکی به مبارزه با این مسأله نمی‌کند، بلکه می‌تواند به انحراف فرایند مبارزه مؤثر و جامع و تغییر رویکردهای ملی در این خصوص، منجر گردد. از این‌رو، لازم است به موارد زیر تأکیدکرد:

- ضرورت دارد معیشت جایگزین در مناطق عمده کشت و تولید مواد افیونی در اولویت‌های برنامه‌های جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

- مساعدت فنی و تجهیزاتی به کشورهای در مسیر ترانزیت وارتقای مبادله اطلاعات عملیاتی بین کشورهای مبدأ، مسیر ترانزیت مقصد - بر‌اساس اصل مسئولیت مشترک - مورد توجه جدی قرار گیرد.

- انتقال تجارب موفق کشورها در زمینه کاهش تقاضا و کاهش آسیب به عنوان یکی از محورهای اصلی در همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی لحاظ گردد.

- ارتقای همکاری کشورها جهت جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم‌های مالی بین‌المللی به عنوان یک عنصر اثرگذار جدی در مقابله با بنیان‌های مالی قاچاق مواد مخدر قلمداد گردد.

- تشریک مساعی و اتخاذ سیاست مشترک جهانی علیه تحریم‌های یکجانبه در مقابله با مسأله جهانی مواد مخدر، با هدف تداوم و تقویت مقابله اثربخش ایران به عنوان پرچمدار جهانی مبارزه با ترانزیت مواد مخدر، یک ضرورت است.

ضمن ادای احترام به روح بزرگ شهدای مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران، از کلیه دست‌اندرکارانی که هم‌ا کنون در اقصی نقاط جهان با همتی بلند در این نهضت انساندوستانه در تلاش می‌باشند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

در پایان، لازم می‌دانم از همه دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر بویژه قوه قضاییه، وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، رسانه‌های جمعی وسازمان صدا و سیما تقدیر و تشکر می‌ کنم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484496 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟