فدراسیون فوتبال؛ از بازگشت به رنکینگ تا کمپ اسپایر

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یک سازمان دولتی در ایران است که فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی را در ایران اداره می‌کند. ریاست فدراسیون فوتبال ایران به عهده عزیزی خادم است. فدراسیون فوتبال ایران در سال ۱۳۲۵ خورشیدی (۱۹۴۷ میلادی) تأسیس شده است. فدراسیون فوتبال از سال ۱۹۴۸ عضو فیفا و از سال ۱۹۵۴ عضو ای‌اف‌سی می‌باشد. فدراسیون فوتبال ایران همچنین عضو مؤسس فدراسیون فوتبال غرب آسیا در سال ۲۰۰۱ بوده‌است.

به گزارش رکنا ورزشی، برخلاف فضای تیره و تاری که از فدراسیون فوتبال در اذهان عمومی شکل گرفته، ریاست «شهاب الدین عزیزی‌خادم» با نکات مثبتی همراه بوده است.

فدراسیون فوتبال ایران طی ۱۰ ماه اخیر همواره یکی از سوژه های مورد توجه فضای مجازی به خصوص رسانه‌های نوشتاری بوده است. از زمان انتخاب شهاب الدین عزیزی خادم به عنوان ریاست جدید فدراسیون فوتبال تا به امروز برخلاف تمام نقدهایی که فعالیت او و همراهانش وارد شده، اتفاقات مثبتی رقم خورده است که نشان دهنده افق روشنی برای آینده فوتبال است.

انتخاب اسکوچیچ

هدایت تیم ملی ایران در حالی به اسکوچیچ واگذار شد که این تیم در زمان هدایت ویلموتس ضعیف‌ترین نتایج را در مرحله مقدماتی انتخابی جهانی کسب کرد و کمترین امید را برای صعود داشت. اما نتایج تیم ملی با اسکوچیچ دگرگون شد و همین تیم با ۴ پیروزی متوالی به عنوان تیم نخست از گروه خود به مرحله بعدی صعود کرد.

از آخرین باخت تیم ملی فوتبال ایران ۱۳ بازی می‌گذرد، زمانی که تیم تحت هدایت مارک ویلموتس برابر عراق شکست خورد و همین نتیجه باعث شد تا این مربی بلژیکی آخرین حضور خود را روی نیمکت ایران تجربه کند. از آن زمان هدایت تیم ملی ایران بر عهده اسکوچیچ بوده است و این مربی در ۱۳ دیداری که روی نیمکت تیم ملی نشسته است به ۱۲ برد و یک مساوی رسیده تا ایران بدون شکست بماند. به این ترتیب تیم ملی ایران اکنون هفتمین تیم شکست ناپذیر دنیا محسوب می‌شود و یکی از تیم‌هایی است که در سال ۲۰۲۱ شکست نخورده است.

رنکینگ تیم ملی

فدراسیون جهانی فوتبال در اواخر آبان‌ماه رده‌بندی تیم‌های ملی در ماه نوامبر را اعلام کرد که بر این اساس، تیم ملی ایران با ۱۵۵۷.۵۸ امتیاز یک پله در رده بندی جهانی صعود کرد و در جایگاه بیست و یکم قرار گرفت. ایران در قاره آسیا همچنان صدرنشین است و بعد از ایران ژاپن، کره جنوبی و استرالیا قرار دارند. تیم ملی ایران در ماه نوامبر دو بازی در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل لبنان و سوریه برگزار کرد و در هر دو مسابقه به پیروزی رسید. این عملکرد در رده‌بندی جدید فیفا و صعود یک پله‌ای ایران تاثیرگذار بوده است.

پروازهای تیم ملی

یکی از اقدامات مثبت دیگر فدراسیون فوتبال برطرف کردن بلاتکلیفی پروازهای تمامی رده‌های ملی بوده است. در مردادماه امسال، شرکت هواپیمایی زاگرس متعهد شد تا تمامی خدمات پروازهای تیم‌ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی انتخابی بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را بر عهده گیرد. تفاهم نامه همکاری فدراسیون فوتبال و شرکت هواپیمایی زاگرس توسط شهاب الدین عزیزی خادم و سید عبدالرضا موسوی امضا شد. این در حالی است که هر سفر تیم ملی برای مسابقات برون مرزی هزینه‌های میلیاردی داشت اما با این قرارداد چنین هزینه‌ای عملا حذف شده است.

قرارداد با اسپایر

امضای تفاهم‌نامه همکاری با کمپ اسپایر در کشور قطر یکی از مهم‌ترین اتفاقات فدراسیون فوتبال در این مدت زمان کوتاه بوده که می‌توان گفت یکی از اتفاقات ماندگار در تاریخ فوتبال ایران است. این تفاهمنامه شامل برگزاری مسابقات، برگزاری سمینارها، آموزش پرسنل فنی، تبادل تجربه و در دسترس گذاشتن فضاهای تمرینی و کمپ‌ها برای مسابقات و برنامه‌های تمرینی است. فدراسیون فوتبال قطر پذیرفته که این کمپ مجهز پذیرای اردوهای تیم ملی آقایان و بانوان در رده بزرگسالان و رده جوانان باشد و همچنین تیم ملی فوتسال هم می‌تواند از این امکانات بهره ببرد. نکته مهم دیگر این تفاهمنامه امکان ایجاد کمپ اسپایر در تهران است که قطر پذیرفته در این مسیر فدراسیون فوتبال ایران را کمک کند.

تسویه حساب با شستا

فدراسیون فوتبال که هنوز به صورت خیلی دقیق و منظم برنامه‌های اقتصادی را اجرایی نکرده در همین مدت زمان کمتر از یک سال موفق شد تا یکی از پرونده‌های بزرگ را با ریاست عزیزی خادم برطرف کند. درحالیکه ریاست قبلی مدعی بودند بدهی دو میلیون یورویی به شستا را در دی ماه سال گذشته پرداخت کرده بودند اما در نهایت این بدهی کلان با ریاست جدید در تیرماه سال جاری حل و فصل شد و یکی از خطرات جدی و بزرگ فدراسیون فوتبال حل شد.

انتهای پیام/

کدخبر: 753396 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟