دعوت از معترضان و تاجگردون برای ارائه توضیحات به کمیسیون تحقیق مجلس

به گزارش رکنا ، حجت‌الله فیروزی امروز- دوشنبه - در توضیح بررسی اعتبارنامه منتخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق با اشاره به برگزاری نخستین جلسه بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، اظهارداشت: در این جلسه چند موضوع اساسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ برخی اذعان داشتند که کمیسیون تحقیق صلاحیت بررسی این موضوع را ندارد و این شبهه از بیرون نیز مطرح شده بود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که شعبه، اعتبارنامه منتخبی را رد کند، بررسی اعتبارنامه از طریق هیات رییسه به کمیسیون تحقیق ارجاع داده می‌شود.

فیروزی تصریح کرد: در ارتباط با اعتبارنامه منتخب مردم گچساران، موضوع به این صورت بود که یکبار اعتبارنامه در شعبه تایید و به صحن برای تعیین تکلیف نهایی ارجاع شده بود. براساس نتایح آراء در صحن نیز بررسی اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع شد. در حقیقت نمایندگان در صحن تصمیم‌گیری می‌کنند و تصمیم‌گیری فراتر از رد یا تصویب است لذا پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.

کمیسیون تحقیق، صلاحیت بررسی اعتراض به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران را دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه اعضای کمیسیون تحقیق را گروهی از حقوقدانان مجلس تشکیل می‌دهند و با توجه به تصمیم نمایندگان در صحن مجلس، همه در نشست کمیسیون به این نتیجه رسیدند که کمیسیون تحقیق صلاحیت بررسی اعتراض به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران را دارد.

فیروزی یادآور شد: کمیسیون تحقیق طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، فرصت ۱۵ روزه برای بررسی اعتراض به اعتبارنامه را دارد. برخی معتقدند منظور ۱۵ روز کاری و برخی اعتقاد دارند که ۱۵ روز مستمر از زمان ارجاع به کمیسیون مورد نظر است. این موضوع نیز در نشست با اعضای کمیسیون مطرح شد و در نهایت ۱۵ روز مستمر بعد از ارجاع به کمیسیون، به تایید اعضا رسید.

وی افزود: در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به بحث تمدید مهلت بررسی اعتراض به اعتبارنامه در کمیسیون تحقیق اشاره‌ای نشده است. لذا اگر کمیسیون نظر خود را اعلام نکند، صحن می‌تواند موضوع را در دستور کار قرار دهد بنابراین ما در تلاشیم تا در ۱۵ روز نظر کمیسیون تحقیق را اعلام کنیم.

نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم عنوان کرد: بنابر نظر اعضای کمیسیون تحقیق، پیشنهاد شد که سه کارگروه برای بررسی اعتبارنامه منتخب مردم گچساران تشکیل شود؛ یک کارگروه به منطقه اعزام شود، یک کارگروه با شورای نگهبان جلسه‌ای برگزار کند و کارگروه دیگر به بررسی اسناد بپردازد اما تصمیم نهایی درباره تشکیل کارگروه‌ها گرفته نشد و به جلسه بعد از استماع نظر منتخب مردم و معترضان موکول شد.

فیروزی با بیان اینکه اعضای کمیسیون تحقیق بر حفظ استقلال کمیسیون تاکید دارند، تصریح کرد: کمیسیون تحقیق مجلس در نشست امروز خود از سه نفر از معترضان و منتخب مردم گچساران دعوت کرده تا نکته نظرات خود را بیان کنند. کمیسیون سپس با شورای نگهبان نشستی خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس یادآور شد: کمیسیون تحقیق پس از گذشت مهلت ۱۵ روز خود، نظر نهایی درباره اعتراض به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران را به هیات رییسه ارسال می‌کند و هیات رییسه موضوع را در دستورکار صحن علنی قرار می‌دهد. سپس موضوع در صحن علنی مطرح و رأی‌گیری می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 577229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟