نازنین زاغری به اطلاعات طبقه بندی دسترسی داشت / دستگاه قضایی با فشار خارجی ها، تسلیم نمی‌شود

به گزارش رکنا، حمید بعیدی نژاد در پی افزایش حملات، اتهامات واهی و ادعاهای دروغین برخی مقامات، رسانه ها و افراد در انگلیس ضد ایران به بهانه پرونده "نازنین زاغری" گفت: دستگاه قضایی ایران مانند دیگر کشورها با فشار کشورهای خارجی، تسلیم نخواهد شد و این تصور باطل است که با جنجال رسانه ای می توان برای رسیدن به مقاصد خود بر ایران، فشار وارد کرد.

وی با بیان اینکه شماری از مقامات ، رسانه ها و اشخاص در انگلیس طرح اتهامات نادرست و ادعاهای واهی را به بهانه پرونده خانم "زاغری" ضد جمهوری اسلامی ایران افزایش داده اند، افزود : بسیاری از این اتهامات و ادعاها براساس ناآگاهی و بی اطلاعی از قوانین ایران است و بخشی هم با مقاصد سیاسی خاص ابراز می شود .

سفیر کشورمان در انگلستان با اشاره به برگزاری نشست با اصحاب رسانه های انگلیسی در این باره گفت: دراین نشست با تشریح قوانین کشورمان به مطالب نادرستی که نقل می شود پاسخ داده شد، همچنین درباره برخی اتهامات توضیحات مبسوطی ارائه شد .

وی گفت: به ویژه در روزهای اخیر موضوع دسترسی خانم زاغری به امکانات درمانی، بدون دلیل قانع کننده ای در محیط رسانه های انگلیس مطرح شد و همسر ایشان در چندین مصاحبه تلاش کرد اتهامات نادرستی را وارد کند.

وی درباره تهمت های مطرح شده ضد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه "زاغری" بیگناه و برای باج خواهی بازداشت و زندانی شده است گفت: با انتقاد به اینگونه اظهارات به آنان گفته شد مگر به جز قاضی پرونده ، فرد دیگری می تواند درباره بیگناهی یا گناهکار بودن مجرم، قضاوت کند.

"بعیدی نژاد"افزود : قاضی پرونده بر اساس مدارک متقنی که در اختیارش گذارده می شود، با اختیاراتی که داشت برایش جرم ایشان محرز شد و بر اساس ان حکم زندان ایشان را صادر کرده است.

وی افزود : کسی حق ندارد درباره صلاحیت قاضی پرونده، آن هم در یک کشور خارجی، نظر دهد بنابراین، این موضوعی که گفته می شود ایشان بیگناه است یا مدارک کافی ضد ایشان موجود نیست، مطالب ساده لوحانه و مغرضانه ای است که مطرح می شود و هیچ کس به جز قاضی پرونده نمی تواند حکم لازم را صادر کند.

سفیر کشورمان در واکنش به موضوع دیگری که در رسانه های انگلیس بارها مطرح شد و آن اینکه چگونه خانم زاغری در این حدی که بوده توانسته است، به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشته که بخواهد با این اطلاعات طبقه بندی شده منافع ملی ایران را به خطر اندازد، گفت: درباره این موارد نیزبرای اصحاب رسانه ها توضیح داده شد که حکم جاسوسی و حکم نقض مسائل امنیتی کشور، دارای طیف وسیعی است.

وی با بیان اینکه اگر اطلاعات بسیار حساس به سازمان های جاسوسی خارجی داده شود ، مجرم ممکن است حتی با حکم اعدام روبرو شود، افزود: حکمی که برای خانم زاغری صادر شده است، به علت این که رابطه جاسوسی بوده ، حکم سنگینی است زیرا اتهامات، اتهامات سنگینی است؛ اما برای این اتهامات سنگین نیز 5 سال زندان و متناسب با اقدامات غیرقانونی که مرتکب شد، صادر شده است.

وی گفت : اگر ایشان به آن اطلاعاتی که شماری از رسانه ها عنوان می کنند دسترسی داشت، قطعاً احکام سنگین تری در انتظارش بود. بنابراین، این گونه نباید قضاوت شود که چگونه ایشان چنین دسترسی هایی داشته است. بله ، ایشان در حد خودش، اطلاعاتی داشته و اقداماتی در حد خودش انجام داده است که حکمش، همین حکمی است که قاضی پرونده صادر کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان افزود: درباره موضوعات حقوقی هم برای نمایندگان رسانه های انگلیسی توضیح داده شد که از منظر حقوق ایران، ایشان شهروند ایرانی است و ما به هیچ وجه نمی پذیریم که یک کشور خارجی و مقامات آن ، درباره شهروند ایرانی اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه این قبیل اقدامات دخالت صریح در امور داخلی ایران است، گفت: این اقدامات کاملاً مردود و غیر قابل قبول است، این که ما موضوع ایشان را دنبال می کنیم، فقط به دلیل اهداف انساندوستانه است و مکالمه با نهادهای رسانه ای در سراسر جهان و توضیح به آن ها به دلیل اهداف انسانی است تا برایشان شرایط این فرد روشن شود.

بعیدی نژاد افزود : این اقدامات به معنی پذیرش دخالت از یک کشور خارجی نیست و هرگونه دخالت خارجی، کاملاً مردود است و این موضوع برای مقامات سیاسی دولت ها هم روشن شده است.

وی گفت : موضوع این است که ایشان یک شهروند ایرانی است و مقامات زندان، قطعاً درباره ایشان به عنوان یک شهروند ایرانی، ترتیبی اتخاذ خواهند کرد که مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران، بتواند به همه خدمات بهداشتی، درمانی لازم دسترسی داشته باشد .

سفیر کشورمان در ادامه افزود: جناب آقای دولت آبادی، دادستان محترم هم در مصاحبه خود بر این موضوع تاکید کرد که همه نیازهای زندانیان به امکانات درمانی، در اختیارشان قرار می گیرد، اما باید روشن کرد که دستگاه قضایی ما، همچون دیگر کشورها به علت فشار کشورهای خارجی، تسلیم نخواهد شد و اینگونه نیست که در برابر اقدامات فراملی کوتاه بیاید تا ناچار شود امکانات ویژه ای را در اختیار بعضی افراد قرار دهد.

وی افزود : همه زندانیان از نظر ما برابرند و درباره زندانیان، رویه های یکسانی اجرا می شود. در زندان های ما، درمانگاه هایی مستقرند و افراد برای خدمات بهداشتی و درمانی به آن، مراجعه می کنند؛ اگر به خدماتی فراتر از آن درمانگاه ها نیاز شد، در اختیار زندانیان قرار می گیرد؛ اگر پزشک زندان تشخیص دهد که زندانی به امکاناتی بیرون از زندان نیازمند است، مثلاً خدمات تخصصی، برای ایشان زمان معاینه مناسب معین می شود تا بتوانند از امکانات و خدمات بیرون از زندان بهره مند شوند.

سفیر کشورمان گفت: این رویه، در زندان های ما جاری است. این که فردی انتظار داشته باشد امکانات ویژه ای در اختیارش قرار گیرد، باید مراحل قانونی خاص را پیگیری کند. مقامات درمانگاه زندان باید خواست زندانی را تأیید کنند که این تأیید، بر اساس ملاحظات سیاسی نیست که یک زندانی را بر زندانی دیگری، ارجح بدارد و امکانات موجود را از یک زندانی سلب کند.

وی تاکید کرد: رویه های کاری در زندان های ایران، مشخص شده است؛ پزشکان ایرانی سوگند خورده اند که فقط به ملاحظات انسانی توجه کنند بنابراین درخواست یک زندانی یا در حد امکانات درمانگاه زندان است یا باید نیازهای وی در درمانگاه های بیرون از زندان رفع شود که قطعاً در اختیار زندانی قرار می گیرد.

"حمید بعیدی نژاد" گفت: در این نشست درباره تصور برخی مبنی بر اینکه زندانی با گذراندن یک سوم دوره محکومیت باید مشمول عفو قرار گیرد به اصحاب رسانه در انگلیس توضیح داده شد که براساس قوانین ایران به صورت خود به خود عفو شامل مجرمان نمی شود.

وی افزود: همچنین در این نشست تاکید شد که صرف گذشت زمان بر عفو زندانی اثر ندارد بلکه علاوه بر گذشت زمان باید شروط دیگر هم احراز شود از جمله اینکه برای دادستان باید محرز شود که مجرم از اقداماتش متنبه شده است و در پی تداوم اعمال مجرمانه نخواهد بود بنابراین رفتار زندانی به همراه مجموع دیگر شروط باید مقامات زندان را به این ارزیابی برساند که بر اساس آن بتواند به مقامات عالی برای زندانی پیشنهاد عفو دهد .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان با تاکید بر اینکه مواضع کشورمان در این باره شفاف است، گفت : اصحاب رسانه در انگلیس در این باره اطلاعات اندکی داشتند و برای آنان توضیح داده شد که در کشورما مسئولان در اجرای رفتار مناسب با شهروندان با کمال رافت اسلامی متعهدند هر چند که مرتکب جرمی شده و در زندان باشند.

"بعیدی نژاد" افزود : طبیعتاً زمانی که قاضی درباره فرد مجرم حکمی صادر می کند باید آن حکم اجرا شود و ما ضمن اینکه هر گونه مداخله خارجی را در این باره به هیچ وجه نمی پذیریم ، تلاش می کنیم تا این زندانی از همه امکانات لازم از جمله بهداشتی و درمانی بهره مند شوند .

وی با مثبت ارزیابی کردن نشست با اصحاب رسانه در انگلیس بر سر پرونده "نازنین زاغری" گفت : آنان در فضایی آزاد پرسش هایشان را مطرح و پاسخ های لازم دریافت کردند .

وی افزود: این تعداد افراد انگشت شمار را نباید تعمیم داد و همه ایرانیان دو تابعیتی را نگران کرد؛این کار، سیاسی کردن موضوع ایرانیان دو تابعیتی است و نه تنها به افراد دو تابعیتی مورد نظر کمک نمی کند، ممکن است بر روابط سیاسی ایران با دیگر کشورها اثر منفی بگذارد.

سفیر کشورمان گفت : موضوعات سیاسی را باید از اتباع دو تابعیتی دورنگاه داشت زیرا این موضوع، غیر سیاسی است؛ اطمینان داریم که ایرانیان به وطن خود علاقه مندند، به کشورشان عشق می ورزند و اصولاً مرتکب اقدامات مجرمانه نمی شوند ولی اگر به هر علت، اشتباه کردند و راه خطا رفتند، مطابق قانون مجازات هایی برای خطاها معین شده است که باید به آن تن دهند وپس از دوران محکومیت هم از زندان آزاد می شوند و زندگی عادی خود را پی خواهند گرفت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان افزود : در این نشست تاکید شد همه به ویژه علاقه مندان به وضعیت خانم زاغری باید بکوشند فضایی سالم و بی حاشیه برای وی ایجاد شود نه اینکه تنش های روانی ایجاد کنیم .

وی گفت : خانم زاغری شاید به علت توصیه های غلطی که افراد مختلف به ایشان داده اند تحت فشار شدید روانی باشد و به طور قطع اینگونه فشارها به ایشان کمک نمی کند بلکه باید اجازه داد دوران محکومیت را با آرامش بگذراند و درفضایی آرام تصمیم بگیرد و اگر مقامات زندان احساس کنند که ایشان از شرایط عفو برخوردار است، همچون دیگر زندانیان، مدنظر قرار خواهند داد اما این که فکر کنند با دلایل سیاسی می توانند بر دولت ایران، فشار وارد کنند، با غوغاسالاری های رسانه ای فشار ایجاد کنند که ایشان حتماً عفو شود، طبیعتاً با رویه های موجود در ایران، نسبت نخواهد داشت.

"بعیدی نژاد" با تاکید بر اینکه رویه ها باید مطابق روال قانونی ایران پیگیری و اجرایی شود گفت : بدیهی است فشارهای خارجی فقط به پیچیده تر شدن موضوع منجر می شود و به این فرد و پرونده اش، کمک نمی کند.بنابر این انتظار از همسر ایشان این است که به این خانم کمک کند نه این که با پرونده سازی بیش تر، با طرح مسایل سیاسی و سیاسی کردن پرونده و با فضاسازی رسانه ای این موضوع، بر نگرانی های ایشان بیافزاید که کمک به زندانی نیست.

وی تاکید کرد : باید اجازه داد مسیر قانونی طی شود و جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه، چه مقامات قضایی و چه مقامات سیاست خارجی کشور همه در تلاشند تا به مردم کمک کنند و بر اساس رویه های موجود، این پرونده دنبال شود.

سفیر کشورمان در انگلستان درباره مطالب مطرح شده هنگام احضار ایشان به وزارت امور خارجه بر سر پرونده خانم زاغری گفت : " جرمی هانت" وزیر خارجه انگلیس در آن جلسه، نگرانی هایی درباره دسترسی خانم "زاغری" به امکانات بهداشتی و درمانی ابراز کرد که بنده با صراحت برای ایشان روشن کردم که طرح این گونه مسائل از جانب دولت انگلیس و وزارت خارجه این کشور، مصداق آشکار دخالت در امور داخلی ایران است زیرا ایشان، شهروند ایرانی است و ما قطعاً به مسائل درمانی شهروندان خودمان توجه داریم اما نمی پذیریم که دولت های خارجی همچون دولت انگلیس بخواهند در این موضوع دخالت کنند. بنابراین، موضوع جمهوری اسلامی ایران، کاملاً روشن است. شهروندان دو تابعیتی مورد احترام کشور ایرانند و دو ملیتی یا دو تابعیتی بودن، از نظر قانونی در ایران، جرم نیست.

وی افزود: مقامات جمهوری اسلامی ایران این موضوع را صراحتاً بیان کرده اند و این موضع کشور ما به اشکال گوناگون اعلام شده است. بنابراین با شهروندان دو ملیتی یا دو تابعیتی، رفتاری مطابق با یک مجرم صورت نمی گیرد اما باید روشن کرد این موضوع به این معنی نیست که شهروندان دو تابعیتی احساس کنند که از اجرای قانون مستثنا هستند. بنابراین اگر یک فرد دو تابعیتی، به صورتی غیر قانونی بخواهد در کشور فعالیت کند باید انتظار داشته باشد که مجازاتی همچون یک مجرم با تابعیتی ایرانی، درانتظارش باشد .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان گفت : از نظر قوانین ایران، همه برابرند دو تابعیتی نباید رفتاری متفاوت را انتظار داشته باشد. ما باید کمک کنیم تا افراد تک تابعیتی و دو تابعیتی ایرانی- که از نظر ما همه یکسان اند رفتار مشابه اعمال شود و ما در دادن امکانات لازم به مجرمان هم تبعیض قائل نمی شویم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ فردی به علت دو تابعیتی بودن مجازات نمی شود، افزود: دو تابعیتی زندانی هم همچون دیگر زندانیان، از امکانات موجود بهره مند است و انتظار ما این است که این قبیل زندانیان تلاش نکنند با پیش کشیدن عفو دولت بیگانه و وارد کردن موضوعات سیاسی، در اعمال قانون در پرونده خودشان، اعمال نفوذ کنند.

بعیدی نژاد گفت: باید اجازه داد روند قانونی پرونده طی شود و در عین حال، به مقامات انگلیسی در فواصل مختلف، توضیح داده ایم که سالانه صدها هزار ایرانی دوتابعیتی به ایران سفر می کنند و بازمی گردند از میان صدها هزار ایرانی که به کشورشان تردد می کنند و میلیون ها سفر صورت می دهند، تعداد اندکی به علت خطاهایشان با واکنش مقامات امنیتی و قضایی روبرو می شوند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 452937 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟