کری: خروج از برجام آمریکا را منزوی می‌کند

به گزارش گروه سیاسی رکنا، جان کری، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، که متهم شده است بدون اجازه دولت کشورش، با وزیر امور خارجه ایران در مقر سازمان ملل دیدار کرده است، در مصاحبه با این شبکه گفت خروج رئیس جمهور آمریکا از برجام، آمریکا را منزوی می‌کند. 
او در پاسخ به اظهارات مجری این شبکه درباره دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و این که او را به این علت دورو و فریبکار توصیف می‌کنند، تاکید کرد: «اصلاً هیچ (دو رویی) در کار نبوده است.»
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا سپس افزود: «تا امروز بعد از ظهر (ساعت ۲ بعد از ظهر روز سه شنبه به وقت محلی شرق آمریکا، که ترامپ Trump خروج این کشور را از برجام اعلام کرد)، سیاست آمریکا این بود که در توافق هسته‌ای ایران (برجام) باشد. تا همین امروز، کشور ما همچنان یکی از نیرو‌های هدایت کننده در درون آن توافق بود. فقط امروز بود که این سیاست (ناگهان) تغییر کرد.»
کری در ادامه گفت: «در ضمن، گفتگو‌های من با این افراد ( از جمله ظریف) مکالماتی عادی بوده است و من به شما اطمینان می‌دهم که تمام وزیران پیشین امور خارجه (آمریکا) چنین گفتگو‌هایی با رهبران سایر کشور‌ها و افراد (خارجی) که ما آن‌ها را می‌شناسیم، دارند، زیرا ما (مقامات سابق وزارت خارجه) تلاش می‌کنیم خود را از اوضاع جهان مطلع نگه داریم تا اطمینان حاصل کنیم اطلاعاتمان در رابطه با آنچه در جهان می‌گذرد، به روز باشد. این‌ها گفتگو‌هایی عادی هستند و تمام آنچه من (در دیدار با ظریف) انجام دادم این بود که به آنان پیشنهاد کردم که شما باید واقعاً برای حفظ این توافق (برجام) تلاش کنید. (به ظریف گفتم) امیدوارم شما این توافق را حفظ کنید و همچنان (مانند گذشته) به حفظ این توافق ادامه دهید.»
او سپس تأکید کرد: «این هنوز هم امیدِ من است (که ایران برجام را حفظ کند). این توافقی چندجانبه است. هفت کشور وجود دارند که این توافق را امضا کرده‌اند. من بر این باورم که آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها خواستار حفظ این توافق هستند. از اینرو، ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم (در پی خروج آمریکا از برجام) چه اتفاقی خواهد افتاد.
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا سپس مثال دیگری را طرح کرد و گفت: رئیس جمهور (ترامپ) از توافق (آب و هوایی) پاریس بیرون آمد، ولی اکثر کشور‌های جهان همچنان در حال ادامه تلاش‌های خود برای اجرای مفاد توافق پاریس هستند. در واقع، در داخل آمریکا نیز شماری از شهرداران و فرمانداران ایالت‌ها تلاش دارند (داوطلبانه) مفاد توافق پاریس را (در شهر‌ها و ایالت‌های خود) به اجرا گذارند. آیا آنان در حال اقدام علیه آمریکا هستند؟! من که چنین نظری ندارم.»
جان کری در ادامه این مصاحبه تأکید کرد: از اینرو، ما باید در این خصوص واقع بین باشیم. مسئله‌ی واقعی این است که این (خروج ترامپ از برجام) آمریکا را منزوی می‌کند. این باعث شده است واقعه‌ای که ممکن بود احتمالاً ۱۳ الی ۱۵ سالِ دیگر رخ دهد، همین فردا روی دهد. آن (خروج آمریکا از برجام) زمان بحران را حرکت داده (و آن را جلو انداخته) است.

کدخبر: 378776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟