تهران میزبان اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای اقیانوس هند

به گزارش رکنا ، امیر دریادار حسین خانزادی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS) از روز دوشنبه دوم اردیبهشت به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش در هتل اسپیناس تهران برگزار می‌شود و تا ۵ اردیبهشت ادامه دارد.

وی افزود: اجلاس کشورهای شمال اقیانوس هند شامل ۲۳ عضو دائم و ۹ عضو ناظر است و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز جزو اعضای دائم این اجلاس است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: این اجلاس که تاکنون پنج دوره آن در کشورهای مختلف برگزار شده، بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران است که میزبانی آن از ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ به مدت ۲ سال برعهده نداجا بوده و قرار است که حدود ۳۵ هیئت عالی رتبه نظامی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در این اجلاس ۲ روزه، به تهران سفر کنند.

امیر خانزادی به ویژگی های خاص اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و خلیج فارس در کانون منطقه راهبری غرب آسیا قرار گرفته اند و روزانه حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت از این منطقه صادر می شود و استراتژیست های جهان، غرب آسیا را مرکز می دانند.

وی ادامه داد: انگلستان و دیگر کشورها عملا در حاشیه جهان قرار گرفته اند و در طول تاریخ همواره تلاش کرده اند که به منطقه استراتژیک غرب آسیا دست بیابند و امریکا هم با دلایل مختلف تلاش دارد در منطقه ما حضور داشته باشد و به همین دلیل ناوگان پنجم خود را در این منطقه مستقر کرده اند.

امیر خانزادی به مسئله دزدان دریایی اشاره کرد و گفت: دزدی theft در یایی از سال ۲۰۰۰ بسیار مطرح شد و آنها با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته ای، موجب نا امنی دریاها شدند و از سال ۲۰۰۷ نیز گستره دزدی دریایی از آفریقا تا سواحل هند رسید و هزینه های بسیاری را برای کشورها داشت، اما حضور نیروی دریایی ارتش با اعزام ۵۲ ناوگروه موجب امنیت برای تجارت دریایی کشورمان و منطقه شد.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۸ با پیشنهاد هند، اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس شکل گرفت و از سال ۲۰۱۸ میزبانی آن به مدت ۲ سال به عهده ایران و نیروی دریایی ارتش گذاشته شد البته آمریکا بسیار تلاش کرد به عنوان عضو ناظر در این اجلاس حضور داشته باشد اما با حضور و مخالفت ایران نتوانستند به این مهم دست بیابند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: این اجلاس از دوم تا پنج اردیبهشت در تهران برگزار می شود و در آن میهمانانی از همسایگان دریای خزر و کشورهای اروپایی حضور دارند.

وی ادامه داد: در حاشیه این اجلاس دیدارهای دو و چند جانبه ای صورت می پذیرد و در روز پایانی یک جلسه محرمانه با حضور کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای ناظر برگزار می شود که بسیار مهم است.

امیر خانزادی تصریح کرد: برای افزایش توان نیروی دریایی ارتش ناوشکن "سهند" که ازمایش های دریایی را انجام داده در ماه های آینده به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق می شود .

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطر نشان کرد: در نظر داریم در آینده ای نزدیک یک رزمایش مشترک برای مقابله با دزدان دریایی برگزار کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 374270 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟