راهنمایی والدین برای سال تحصیلی جدید فرزندان‌

بازگشت به مدرسه بعد از روزهای تعطیل تابستان نه‌تنها برای بچه‌ها که حتی برای والدین هم یک دوره گذرای بزرگ است که تکرار سال به سال آن تا به پایان رسیدن این دوران اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش رکنا ، تعدادی از بچه‌ها با هیجان منتظر شروع دوباره مدرسه هستند و البته تعدادی هم قطعا دل‌خوشی ندارند؛ در عین حال والدین هم باید برای این روزها آماده شوند و شاید حتی آمادگی آن‌ها به مراتب مهم‌تر از آمادگی بچه‌ها باشد.

به هر حال این والدین هستند که شرایط را برای شروع سال تحصیلی جدید در خانه مدیریت می‌کنند بنابراین بهره‌مندی از برنامه‌ریزی درست و پیش‌بینی‌ اتفاق‌هایی که در برنامه نبودند از مهم‌ترین نکاتی است که والدین باید به آن‌ها توجه کنند.

آنچه در ادامه می‌خوانید راهنمایی مختصر و مفید و البته کاربردی برای شروع سال تحصیلی است که بعد از دوران کرونا دوباره همه چیز و وضع آموزش و پرورش بچه های مدرسه ای به حالت عادی برگردد. پدر و مادرها و بچه‌ها آیا برای یک شروع پرانرژی آماده هستید؟

روال عادی برنامه خواب را بازگردانید

برای از بین بردن صبح‌های پراسترس روزهای مدرسه برنامه خواب شب و بیدار شدن صبح را که از ساعت مشخصی بهره می‌برد، تعریف کنید. این یکی از اولین راه‌ها برای آمادگی شما و فرزندان‌تان در مسیر بازگشایی مجدد مدارس است. این برنامه خواب را یک هفته تا 10روز زودتر از شروع سال تحصیلی جدید آغاز کنید تا کاملا جا افتاده و به روال معمول تبدیل شود.

با بچه‌ها به خرید مدرسه بروید

برای این‌که هیجان خوشایندی را بابت حضور فرزندتان در یک کلاس بالاتر به او منتقل کنید، بهتر است همگی با هم برای خرید لوازم‌ تحریر بروید. اجازه بدهید آن‌ها کیف، کوله‌پشتی و وسایلی را که دوست دارند - البته منطبق با قوانین مدرسه - انتخاب کنند. در این حالت شما تا حدودی وظیفه‌ای را بردوش‌شان گذاشته‌اید که براساس آن و منطبق بر قوانین مدرسه سراغ وسایل مناسب و در عین حال دلخواه خود بروند، این خود احساس مسئولیتی است که به بچه‌ها داده شده و البته برایشان بسیار مفید است.

روال روزهای مدرسه را باز تعریف کنید

به فرزندان‌تان کمک کنید تا برای بازگشت به روال عادی زندگی در روزهای مدرسه تمرین کنند. می‌توانید این کار را کمی پیش از شروع سال تحصیلی جدید انجام بدهید. مثلا یک هفته مانده به مدرسه آن‌ها را هر روز صبح رأس ساعت مشخصی بیدار کنید. برنامه غذایی آن‌ها را به ساعت‌هایی انتقال بدهید که در مدرسه و در همان محدوده زمانی به‌عنوان زمان تغذیه برایشان تعریف شده است.

یک هفته قبل از مدرسه در حول‌وحوش زمانی که فرزندان‌تان باید برای مدرسه خانه را ترک کنند و ساعتی که بعد از مدرسه به خانه بازمی‌گردند آن‌ها را بیرون ببرید و در ساعت مشخص به خانه بازگردانید. سعی کنید زمان‌های تمرینی با زمان‌های واقعی در روزهای مدرسه به هم نزدیک باشند. این تمرین به آن‌ها آمادگی و آسودگی کافی برای روز بزرگ را که فرا رسیدن آن چندان هم دور نیست می‌دهد.

محل انجام تکالیف را مشخص کنید

کنار فرزندتان بنشینید و همراه با او برای زمان انجام تکالیف و محل آن تصمیم بگیرید؛ محل انجام تکالیف را همراه فرزندتان طراحی کنید تا باب میل او باشد. این محل می‌تواند جایی دنج در خانه باشد یا حتی اگر او و شما ترجیح می‌دهید جایی در آشپزخانه تا وقتی که مشغول انجام کار و آشپزی هستید او کنار شما باشد؛ خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند این محل در اتاق خود بچه‌ها باشد. برای تعیین زمان انجام تکالیف سراغ وقت‌هایی بروید که خودتان هم در دسترس فرزندتان هستید چون ممکن است آن‌ها گاهی به کمک شما احتیاج داشته باشد.

برای غیرقابل پیش‌بینی‌ها آماده باشید!

این موقعیت معمولا برای پدرومادرهایی اتفاق می‌افتد که هر دو شاغل‌اند. از جمله مسائل غیرقابل پیش‌بینی در طول دوران مدرسه که می‌تواند برنامه‌ها را عوض کند بیمار شدن احتمالی بچه‌ها درست صبح روزی است که باید به مدرسه بروند. به‌عنوان والدین شاغل بهتر است پیش از چنین اتفاق‌هایی برای این روزها هم برنامه‌ای داشته باشید.

مثلا از یکی از افراد نزدیک به خانواده که قطعا قابل اعتماد است بخواهید در چنین مواقعی به شما کمک کند و درحالی‌که نمی‌توانید مرخصی بگیرید مراقب فرزندتان باشد. این برنامه را از قبل مشخص کنید، یعنی قبل از شروع مدرسه‌ها فرد مورد وثوق را مطلع کنید که در صورت بروز چنین مشکلاتی به کمکش نیاز دارید و تایید او را بگیرید تا خیال‌تان آسوده باشد.

برنامه بعد از مدرسه را بچینید!

البته این مورد از جمله مواردی است که دردسری برای والدین شاغل است. بخصوص آن دسته از پدرومادرهایی که فرزندشان قبل از آن‌ها تعطیل می‌شود. بهتر است پیش از شروع سال تحصیلی جدید برای این مسئله مهم برنامه‌ریزی کنید. قطعا این برنامه‌ریزی براساس سن فرزندتان تعریف می‌شود. شاید او آن‌قدر بزرگ شده باشد که بتواند دو سه ساعتی تا رسیدن شما به خانه تنها بماند؛ شاید هنوز آن‌قدر بزرگ نشده باشد پس باید جایی برود که قاعدتا منزل اقوام و آشنایان است و البته به‌اندازه کافی امن و مطمئن که خیال‌تان از این بابت راحت باشد.

بعضی والدین کلاس‌های آزاد بعد از مدرسه را ترجیح می‌دهند تا پس از کار همراه فرزندشان به خانه بازگردند. بعضی دیگر هم از اقوام و آشنایان معتبر می‌خواهند در خانه آن‌ها مراقب فرزندشان باشند تا والدین از کار برگردند. به هر حال اگر قرار است برای ساعتی هرچند کوتاه فرزندتان را دست کسی بسپارید، حتما باید به آن فرد اطمینان کامل و صددرصدی داشته باشید. در غیر این‌صورت اصلا ریسک نکنید، چون چنین مسئله‌ای جایی برای آزمون و خطا ندارد.

تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و پلی‌استیشن را خاموش کنید!

برای بسیاری از بچه‌ها اوقات تابستان با بازی‌های رایانه‌ای، پلی‌استیشن و برنامه‌های تلویزیونی می‌گذرد؛ به همین دلیل است که وقتی سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود بچه‌ها از این‌که باید چندین ساعت در روز را صرف یادگیری کنند نه بازی و تماشای تلویزیون شوکه می‌شوند. برای این‌که بچه‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنید چند روزی مانده به بازگشایی مدارس زمان کمتری را به تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای توسط آن‌ها اختصاص دهید تا کم‌کم برای روزهای جدید درس و مدرسه آماده شوند.

تجهیزات مدرسه و اطلاعات مربوط را مرور کنید

این روزها بسیاری از مدارس اطلاعاتی را در قالب دفترچه یا برگه‌ به خانه‌ها ارسال می‌کنند تا والدین با مطالعه آن‌ها از وضعیت فرزندشان در سال تحصیلی جدید از جمله معلم جدید، تاریخ‌های مهم برای به‌خاطر سپردن، فرم‌های اضطراری و روال رفت‌وآمد بچه‌ها آگاه شوند. مطمئن باشید که شما این اطلاعات را کاملا مرور کرده‌اید یا در مواقعی که اطلاعات شفاهی به والدین ارائه می‌شود آن‌ها را به دقت گوش داده‌اید. در این صورت حتما تاریخ‌های مهم را که باید به یاد داشته باشید در تقویم شخصی خود علامت بزنید.

با نظم پیش بروید

بهترین راه برای آماده شدن جهت بازگشت به مدرسه برنامه‌ریزی منظم است. با شروع مدرسه‌ها و حجم زیاد کارهای مدرسه طبیعی است که وقت زیادی از برنامه‌های زندگی والدین هم صرف رسیدگی به همین موارد شود. درواقع وقتی شما بچه مدرسه‌ای دارید با انبوهی از کاغذها طرفید که برنامه درسی، امتحانی، تکالیف و دیگر موارد مشابه هستند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد نقطه‌ای را در خانه برای انجام تکالیف درسی همراه فرزندتان مشخص کنید؛‌ تمام دفتر، کتاب‌ها و کاغذهای مرتبط با مدرسه را در همان نقطه نگهداری کنید؛ ضروری‌ترها را به دیوار الصاق کنید تا به چشم بیایند. این کار استرس برنامه‌های مدرسه را هم برای فرزندتان و هم برای شما به حداقل می‌رساند، چون حالا خوب می‌دانید هر کاغذ مرتبط با مدرسه‌ را در جای خاصی نگهداری می‌کنید و لازم نیست برای پیدا کردن یکی از آن‌ها تمام خانه را بگردید.

چکاپ سالیانه بچه‌ها فراموش نشود

مدرسه، میکروب‌ها و ویروس‌ها گاهی دست در دست هم به زندگی شما می‌آیند! بنابراین بهتر است چکاپ سالیانه فرزندتان را حتی پیش از شروع سال تحصیلی جدید انجام بدهید تا از وضعیت سلامتی او به‌خوبی آگاه باشید. هر واکسنی را که لازم است فرزند شما بزند تا از بیماری‌ بخصوصی مصون بماند، با تجویز پزشک تزریق کنید و از متخصص کودک خود بخواهید درباره این‌که چطور فرزندتان در طول سال تحصیلی مراقب سلامتش باشد به شما راهنمایی بدهد.

با انجام اقدام‌های لازم جهت شروع سال تحصیلی جدید مطمئن می‌شوید که شما همه تلاش‌تان را کرده‌اید تا فرزندتان این دوره گذرا را به بهترین شکل ممکن پشت سر بگذارد و به‌راحتی با سال تحصیلی جدید کنار بیاید.

برنامه‌ ویژه شروع سال تحصیلی جدید!

نظرتان درباره مهمانی شروع مدرسه چیست؟ این ایده بخصوص برای بچه‌هایی که با بازگشت به مدرسه مشکل دارند یا برای اولین سال است که به مدرسه می‌روند حتما جواب می‌دهد. قرار نیست مهمانی بزرگی بگیرید؛ یک مهمانی بازگشت به مدرسه را برای فرزندتان و دوستان نزدیکش میزبانی کنید. هر تعداد مهمان که دوست دارید دعوت کنید. از دو تا سه کودک یا بیشتر.

برای بچه‌ها غذاهای مورد علاقه‌شان را درست کنید، بادکنک باد کنید و تجهیزات جزئی مدرسه مانند یک دفتر جالب توجه یا یک مداد نوکی خاص به‌عنوان هدیه تهیه کنید. اجازه بدهید بچه‌ها بریزند، بپاشند و شادی کنند. بگذارید بازی‌هایی که دوست دارند انجام بدهند. حتی می‌توانید یک کیک با نوشته‌ای که شروع سال تحصیلی جدید را تبریک می‌گوید سفارش بدهید.

وقتی هر سال این جشن هر چند کوچک تکرار شود شما به‌عنوان والدین ناخودآگاه جشن شروع مدرسه‌ها را به خاطره‌ای ابدی و ذهنیتی قشنگ برای فرزندتان تبدیل کرده‌اید که حالا نام مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید برایشان با جشن و شادی همراه شده است. چه چیزی از این بهتر؟آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 643604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟