محیط‌بان زندانی نداریم / غرامت باید پرداخت شود

به گزارش رکنا، شانزدهم فروردین امسال پس از کشته شدن  2 محیط‌بان در منطقه فیله خاصه زنجان، موجی از شایعات مبنی بر حمایت نشدن محیط‌بانان، پس از درگیری با شکارچیان غیر مجاز به راه افتاد، موضوعی که دیروز مدیر کل محیط زیست خراسان‌رضوی در خلال اعلام آمار عملیاتی سال گذشته اداره متبوع خود به آن واکنش نشان داد و ضمن حمایت همه جانبه از محیط‌بانان اعلام کرد که اکنون در خراسان‌رضوی هیچ‌ محیط‌بان زندانی نداریم.

تورج همتی با اشاره به اینکه اکنون تنها چند پرونده درباره عملکرد و رفتار محیط‌بانان در استان داریم که تعدادشان به 5فقره هم نمی‌رسد، بیان کرد: این پرونده‌ها در دادسرا در حال رسیدگی است و هیچ کدام به مرحله رأی نهایی نرسیده است.

وی ادامه داد: از سال 97که یک محیط‌بان به اتهام کشتن یک شکارچی غیرمجاز به زندان رفته بود و قاضی پرونده حکم دیه صادر کرده بود که با پرداخت دیه این محیط‌بان آزاد و هم‌اکنون مشغول به خدمت است، مورد مشابهی در سال‌های گذشته نداشته‌ایم.

پرداخت غرامت از محل جریمه‌ها

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی در پاسخ به اینکه آیا محیط‌بان محکوم خودش باید جریمه یا دیه را بپردازد، تصریح کرد: با دستگیری مجرمان در حوزه شکار و صید غیرمجاز این افراد علاوه بر حبس محکوم به جرائم مالی می‌شوند به طور مثال برای شکار غیرمجاز یک کل فرد باید 25میلیون بپردازد و برای یک بز ماده به علت نقش مستقیم حیوان در چرخه تکثیر حیوانات، این جریمه سه‌برابر می‌شود.

همتی افزود: جریمه‌های وصول شده از متخلفان به خزانه دولت واریز می‌شود که باید 70درصد آن به استان بازگردد و سپس میزان جریمه ها و دیه‌های محیط‌بانان از این وجوه پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت پرداختی‌های دیه به نسبت کل وجوه واریزی، به عنوان حق‌الکشف به محیط‌بانانی که توانسته‌اند شکارچی غیرمجاز را دستگیر کنند و تحویل قانون بدهند، پرداخت می‌شود.

وی با انتقاد از پرداخت نشدن حق‌الکشف‌ها در سال‌های گذشته اعلام کرد: هرچند محیط‌بانان بدون هیچ چشمداشتی و با تمام تلاش حراست از عرصه‌های طبیعی را به عهده دارند، اما مطمئنا این پرداخت نشدن می‌تواند در عملکرد آن‌ها تأثیر ناخواسته‌ای داشته باشد.

احکام جایگزین حبس بهتر از محکومیت

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی درباره احکام صادره برای شکارچیان غیرمجاز‌، با اشاره به رشد صدور احکام جایگزین حبس در استان، بیان کرد: خوشبختانه در سال گذشته بیش از 60حکم جایگزین حبس در استان صادر شده که بیشترین میزان آرای سبز در کشور را داریم، بر این اساس برخی از متخلفان محکوم به مطالعه درباره محیط‌زیست و رفتار حیوانات، آبرسانی به محیط‌زیست، تصویربرداری از گونه‌های مختلف حیوانی و گیاهی، حصارکشی و... شده‌اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه آرای سبز تأثیر به‌سزایی در آگاهی متخلفان به اقداماتشان داشته است، تا جایی که فرد متخلف کمتر به دنبال شکار و تخریب محیط‌ زیست می‌رود و این فرهنگ‌سازی را باید در جوامع محلی که در حاشیه اراضی طبیعی هستند، بیشتر کرد.

همتی در پاسخ به اینکه آیا احکام سبز توانسته جلوی بازگشت متخلف را بگیرد، بیان کرد: تا کنون در این باره بررسی دقیقی انجام نشده است اما گزارش‌های دریافت شده نشان می‌دهد که تعدادی از متخلفان اعلام ندامت کرده و این احکام مؤثر بوده است.

برخورد سخت با شکارچیان تکراری

همتی درباره برخورد با متخلفانی که به جرمشان اصرار دارند، بیان کرد: در این‌گونه احکام به نسبت افرادی که تازه شروع به تخلف کرده‌اند، مطمئنا مقام قضایی نیز حکم سنگین‌تری را صادر می‌کند. حتی ما احکام سه سال و پنج سال حبس قطعی هم برای متخلفان داشته‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت معیشتی در حوزه شکار غیرمجاز هم مؤثر بوده است، بیان کرد: به نظر می‌رسد که امروز برخی شکارها برای امرار معاش صورت می‌گیرد هر چند که طبق قوانین جاری تخلف محسوب می‌شود.

رشد 27درصدی دستگیری شکارچیان

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی درباره دستگیری شکارچیان متخلف نیز بیان کرد: سال گذشته هزارو238 متخلف شکار و صید در استان دستگیر شدند و از این افراد 263قبضه اسلحه کشف شد.

وی ادامه داد: از 263قبضه اسلحه مکشوفه، یک قبضه اسلحه جنگی و 72قبضه اسلحه قاچاق و 190 اسلحه غیر قانونی بوده است و بیش از 2هزار عدد انواع فشنگ نیز از متهمان در بازه زمانی یاد شده کشف و ضبط شده است.

به گفته همتی آمار دستگیرشدگان سال گذشته در استان 970نفر بوده که امسال این آمار حدود 27درصد افزایش یافته است.

حذف بیش از 900گونه حیوانی از طبیعت

این مسئول با اشاره به اینکه، متخلفان161 رأس پستاندار وحشی از قبیل قوچ و میش‌، آهو، کل، بز وحشی، گراز و 787 قطعه انواع پرندگان وحشی از قبیل کبک، باقرقره، قرقاول، چکاوک، کبوتر و مرغابی را از چرخه طبیعت استان حذف کرده‌اند، تصریح کرد: پایش مستمر پرنده‌فروشی‌ها، جمعه بازار و دیگر مراکز عرضه و فروش پرندگان منجر به کشف هزارو 159‌مورد اجزای انواع جانوران و نیز پرندگان وحشی زنده و تاکسیدرمی شده است .

همتی همچنین به 115‌مورد پیشگیری از جرائم شکار و صید اشاره کرد و افزود: متخلفان به جرم شروع به شکار به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

صدور 1200اخطاریه زیست محیطی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه ممانعت از آلودگی‌های زیست محیطی گفت: در سال گذشته، از هزارو200 مورد آلودگی‌های زیست محیطی از قبیل هو‌، خاک‌، آب و پسماند جلوگیری شده و برای واحدهای صنعتی در رفع آلودگی اخطاریه‌های زیست محیطی صادر شده است .

همتی افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان در یک سال اخیر موفق به خروج بیش از47هزار ‌رأس دام سبک که به طور غیر‌مجاز در مناطق چهارگانه محیط‌ زیست در حال چرا بودند، شدند. برای مالکان متخلف دام‌ها تشکیل پرونده شد و با تخریب‌کنندگان 43‌هزار متر مربع از مناطق حفاظت شده و اراضی ملی برخورد و از جرائمی همچون بوته‌کنی‌، قطع درختان و تصرفات غیر‌قانونی جلوگیری شده است.

خسارت 15میلیاردی به محیط زیست

وی در پایان ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت شکار و صید جانوران وحشی در این مدت را بیش از 155 میلیارد ریال بیان کرد و افزود: محیط‌بانان با کمک یگان منابع طبیعی و افراد محلی؛ حدود 300هکتار مرتع را که در این مدت دچار حریق شده بودند از خسارات بیشتر نجات دادند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟