تاکسی‌های هوایی در چند قدمی مسافرگیری

به گزارش رکنا، توسعه و پیشرفت حمل و نقل عمومی ، از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور است. مردم عموما حمل و نقل عمومی را با قطارها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های درون شهری می‌شناسند. یکی از جدیدترین فناوری‌ها در عرصه حمل و نقل عمومی تاکسی هوایی است.

 

تحقق تاکسی های هوایی که به شکل ماشین پرنده در اذهان مردم نقش بسته یکی از آرزو‌های دیرینه بشر است. فیلم‌ها با ماهیت ماشین پرنده زیادی ساخته شده که بسیار دور از ذهن و تخیلی بوده است.

امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ بدنبال تحقق رویای ماشین پرنده هستند. تاکسی‌های هوایی جزو هواپیما‌های کوچک به شمار می‌رود و در ابعاد مختلفی  ایجاد می‌شود. این تاکسی‌ها در مسافت‌های کوتاه با ظرفیت جابجایی بین ۲ تا ۲۰ مسافر کارایی دارند؛ می‌توانند به طور چشمگیر از ترافیک‌های سنگین شهر‌ها جلوگیری کنند و باعث صرفه جویی در زمان و مسافت شود.

از دیگر مزیت‌های تاکسی‌های هوایی می‌توان به ایجاد اشتغال آن اشاره کرد. قطعا شرکت‌های فعال در صعنت تاکسی هوایی با یکدیگر رقابت می‌کنند و برای پیشی گرفتن به نیروی کار قابل توجهی نیاز دارند. شرکت‌های اوبر، ایرباس،بوئینگ، لیلیوم و هیوندا از جمله پیشرو‌ترین شرکت‌ها در زمینه تاکسی هوایی هستند.

در جدیدترین آزمایش تاکسی‌های هوایی تاکسی تمام الکترونیک ولوکوپتر که برای یک شرکت نوپای آلمانی است، در سنگاپور آزمایش شد. شرکت آلمانی ولوکوپتر در برنامه طولانی مدت و سه ساله قرار شده تا سال ۲۰۲۳ تاکسی هوایی سنگاپور را گسترش دهد.

این شرکت آلمانی در هفته گذشته تاکسی هوایی خود را که شباهتی زیادی به هلیکوپتر دارد، آزمایش کرد. این تاکسی هوایی ظرفیت دو نفر را دارد و می‌تواند تا سرعت حدودی ۷۰ مایل بر ساعت حرکت کند. ولوکوپتر توانست حدود ۳۰ دقیقه در ارتفاع ۲۸ کیلومتری پرواز کند. از دیگر مزیت‌های این تاکسی قابلیت کنترل به صورت دستی و خودکار است.

این سیستم به‌قدری کارآمد خواهد بود که ادعا می شود تا  ۱۰۰۰ مسافر را در هر ساعت بتواند سوار و پیاده کند. شرکت ولوکوپتر اعلام کرد به احتمال زیاد در آینده نزدیک قادر خواهید بود از طریق یک اپلیکیشن در موبایلتان، یکی از این تاکسی هوایی را در موقعیت خود احضار کنید و با آن راهی مقصد شوید. 

ولوکوپتر

درآمدزایی تاکسی‌های هوایی باعث شده است ٢  شرکت ایرباس و بوئینگ، دو غول صنعت هواپیمایی، هم وارد این عرصه شوند.

ایرباس دو تاکسی هوایی توسعه یافته ساخته است. اولین تاکسی هوایی این شرکت به نام واهانا می‌تواند فقط یک نفر را در مدت زمان ۲۰ دقیقه جابجا کند. واهانا حدود ۱۱۵ تست موفق داشته است. دومین تاکسی هوایی خودران این شرکت سیتی ایرباس نام دارد که با مشارکت یک شرکت آلمانی ساخته شده. این تاکسی پیشرفته‌تر از نمونه اول است.

ایرباس

شرکت بوئینگ نیز دست بکار شده و اولین پرواز تاکسی هوایی خودران تمام الکترونیک خود را رقم زد. این شرکت موفقیت خوبی را توانسته در زمینه صعود و فرود به صورت عمودی رقم بزند. تاکسی هوایی بوئینگ می‌تواند ۵۰۰ پوند وزن را تا  ۲۰ مایل حمل کند. این تاکسی به دلیل تمام الکتریک بودن هیچ گونه گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و سازگار با محیط زیست است.

بوئینگ

پروژه تاکسی شرکت اوبر نیز یکی از بزرگ‌ترین‌ها در صنعت هواپیما‌های عمودپرواز است. این شرکت سال ۲۰۲۳ میلادی را به‌عنوان سالی که خدماتش به‌صورت تجاری در دسترس باشد، هدف قرار داده است.

مدیران این شرکت اولین بار در سال ۲۰۱۶ توجه خود را به سفر‌های هوایی معطوف کردند و در نیمه دوم دهه ۲۰۱۰ برنامه را تسریع کردند. اوبر امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۰ آزمایش فناوری خود را در شهر‌هایی مانند دالاس، لس‌آنجلس و دبی آغاز کند. این هواپیما‌ها کوچک، پرسرعت و پیشرفته بوده و نیازی به باند فرود و برخاست ندارند.

هر هواپیما قادر خواهد بود با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و با یک‌بار شارژ مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را طی کند. این هواپیما‌ها همچنین خودران هستند، البته خلبان می‌تواند در شرایط اضطراری کنترل را به دست بگیرد.

تاکسی اوبر

شرکت‌های زیادی وجود دارند که در این صنعت موفق بوده‌اند و تاکسی‌ هوایی خود را با موفقیت تست کردند اما مشکلاتی وجود دارد که از عملیاتی و وارد شدن کامل این صنعت به تجارت جلوگیری می‌کند. از جمله مشکلاتی که در فناوری تاکسی‌های هوایی وجود دارد فناوری صعود و فرود به صورت عمودی است. به دلیل شلوغ بودن شهر‌ها و وجود ساختمان‌های بزرگ، صعود و فرود به صورت عمودی یکی از ویژگی‌های این تاکسی‌ها محسوب می‌شود  که البته شرکت ولوکوپتر آلمان برای حل این مشکل در برنامه خود از ایجاد ایستگاه برای تاکسی‌های هوایی روی آسمان خراش‌ها خبر داد.

اما از دیگر مشکلاتی که به دلیل تمام الکتریکی بودن تاکسی‌های هوایی، به چشم می‌خورد این است که این وسایل نیازمند باتری قدرتمند هستند. فناوری ساخت باتری مناسب هنوز ایجاد نشده است و اغلب تاکسی‌های الکتریکی به دلیل داشتن باتری نامناسب پروازهای کوتاه مدت انجام می‌دهند.

البته بعضی شرکت‌ها راهکاری برای این مشکل نیز ارائه دادند و اعلام کردند که می‌توان هر تاکسی را در ایستگاه هوایی شارژ یا باتری آن را عوض کرد تا بتواند به صورت کامل خدمات خود را انجام دهد. 

ایران نیز از این کشور‌های توسعه یافته عقب نمانده است. جایگاه ایران از نظر استفاده از هواپیما‌های کوچک بین رتبه ۴۰ الی ۵۰ است، اما از نظر ساخت این نوع هواپیما جزو ۲۰ کشور اول هستیم.ترافیک خطوط هوایی ایران بسیار کم است و فرصت مناسبی برای عملی کردن تاکسی‌های هوایی و رونق این صنعت در کشور است.

شرکت‌های دانش بنیان ما توانایی‌های زیادی در ساخت این نوع هواپیما‌ها دارد، اما برنامه‌ای برای منسجم کردن و استفاده از این هواپیما هنوز صورت نگرفته است.

  در ابتدا قرار بود تاکسی‌های هوایی در تهران در مهرماه آزمایش شود که به دلیل شیوع کرونا و بعضی مشکلات پیش آمده انجام نشد. بر اساس صحبت‌های منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری حمل و نقل قرار است بهمن ماه اولین تاکسی هوایی ایران به پرواز درآید.

 

کدخبر: 640932 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟