آغاز به کار کمیسیون قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی + جزییات

به گزارش گروه سیاسی رکنا، حسین عظیم زاده- رییس اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی غذا و دارو در جلسه آغاز به کار این کمیسیون اظهار کرد:‌ بحث قیمت‌گذاری کالاهای پزشکی با توجه به تصویب‌نامه هیات وزیران از سال ۹۳ آغاز و مبنای تدوین آیین نامه این حوزه شد. کمیسیون قیمت گذاری تجهیزات پزشکی ۹ عضو دارد که تایید پنج نفر از اعضای آن به معنی اعتبار مصوبه جلسات خواهد بود.

وی با اشاره به تعیین اعضای جدید برای کمیسیون قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی، ادامه داد: از سال ۹۳ تا پایان ۹۴، ۱۶ هزار ردیف کالا، تاپایان سال ۹۵، ۱۹ هزار و تا پایان شش ماهه نخست سال ۹۶، ۲۲ هزار ردیف کالای تخصصی و عمومی پزشکی قیمت‌گذاری شده‌اند.

عظیم‌زاده درباره چگونگی محاسبه قیمت ریالی خرید این تجهیزات بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی توضیح داد و گفت: در این محاسبه قیمت خرید مندرج در فاکتور فروش کمپانی با تایید اداره کل محاسبه می‌شود. علاوه بر آن کرایه حمل خارجی و بیمه باربری نیز مجموع هزینه‌های قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهند. نرخ ارز نیز مبادله‌ای یا آزاد خواهد بود و با نظر کمیسیون تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: سود وارد کننده این تجهیزات ۱۸ درصد تعرفه ورودی گمرکی خواهد بود. بیمه‌نامه، حمل داخلی و خارجی، کارمزدهای پرداختی طی مرحله ثبت سفارش و هزینه ترخیص کالا و پرداخت وجه کالا به کمپانی نیز جزو قیمت تمام شده محسوب می‌شود. قیمت ریالی فروش نیز با در نظر گرفتن مجموع سود و هزینه واردات شرکت وارد کننده و همچنین میزان سود شرکت توزیع کننده تعیین می‌شود. سود شرکت توزیع کننده نیز ۱۰ درصد خواهد بود.

عظیم‌زاده تصریح کرد: مجموع هزینه مواد اولیه وارداتی و داخلی، مواد بسته بندی، ضایعات و هزینه‌های تبدیل نیز جزو بهای تمام شده کارخانه محسوب می‌شود. طبق ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی، سود تولید کننده ۱۷ درصد در نظر گرفته شده بود که با توجه به تصمیمات کمیسیون قیمت‌گذاری برای حمایت از تولید داخل، این رقم به ۲۵ درصد افزایش یافته‌است. همچنین هزینه تحقیق و توسعه برای شرکت‌های دانش بنیان پنج درصد و برای سایر شرکت‌ها دو درصد بهای تمام شده خواهد بود.

به گفته رییس اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی غذا و دارو، سود تولید کننده ۲۵ درصد بهای تمام شده در نظر گرفته می‌شود که پس از محاسبه کردن آن و افزودن هزینه تحقیق و توسعه در صورت لزوم، قیمت فروش از در کارخانه حاصل می‌شود. سود توزیع کننده کالاهای تولیدی نیز ۱۵ درصد تعیین شده است.

عظیم‌زاده درباره چگونگی محاسبه قیمت خرید این تجهیزات برای مصرف کننده نیز توضیح داد و گفت: تمام درصدها بر اساس مصوبات کمیسیون قیمت‌گذاری تعیین می‌شود. علت بالا بودن ضرایب سود مصرف کننده در کالای تولیدی، ترغیب کارخانه‌ها و عرضه کنندگان در عرضه کالای تولید داخل است.

وی با اشاره به قانون Law تسری؛ مصوب کمیسیون قیمت گذاری تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: با توجه به تنوع و گستردگی ملزومات پزشکی، در صورت تقاضای اعلام قیمت برای کالاهایی که مشابه آنها از نظر فنی رتبه محصول و سایر مشخصات قیمت‌گذاری قیمت شده باشند، اداره کل تجهیزات پزشکی می‌تواند نسبت به تعیین و اعلام قیمت آنها بدون طرح در کمیسیون اقدام کند.

طبق اعلام رییس اداره نظارت وبازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی غذا و دارو، تهیه فهرست پایه مشمول تعیین قیمت، توسط اداره کل انجام می‌شود. علاوه بر آن تقسیم کالاهای فهرست پایه به دو گروه کالاهای استراتژیک و غیر استراتژیک و انتقال بررسی قیمت گروه دوم کالاها به انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی و اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و انجمن صنفی تولید کنندگان، بخشی دیگری از اقدامات کمیسیون قیمت گذاری تجهیزات پزشکی خواهد بود.

وی تصریح کرد: از اوایل سال جاری با توجه به الکترونیکی شدن روال ثبت وسایل پزشکی و همچنین فرایند ترخیص کالا از مبادی رسمی کشور، ثبت کالا بدون بررسی قیمت پایه ارزی صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل بر اساس تصمیم کمیسیون قیمت‌گذاری، سقف قیمت ریالی خرید مراکز درمانی، صرف نظر از قیمت پایه ارزی آن و همچین نوع ارز تخصیصی در زمان ترخیص کالا، بر مبنای اعلام قیمت‌های قبلی با حفظ میزان اختلاف در رنک‌بندی کالاها انجام می‌شود.

عظیم‌زاده درباره چالش‌های قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی نیز اظهار کرد: گاهی در یک رنک کالایی واحد، قیمت‌های متفاوتی وجود دارد. علاوه بر آن عدم تسویه حساب به صورت نقدی و نوسانات قیمت ارز نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است. برخی از شرکت‌هایی که از ارز مبادله‌ای استفاده کرده‌اند، بنا به دلایلی مانند عدم تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به کد تعرفه مورد نظر یا سایر موارد، درخواست تغییر نوع ارز محاسباتی خود را دارند. همین موضوع منجر به ایجاد ناهماهنگی و به هم ریختگی در نظام قیمت‌های اعلامی در گروه کالایی می‌شود.

رییس اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات پزشکی غذا و دارو، اصلاح قیمت‌های اعلام شده باتوجه به نوسانات ارز، یکسان سازی قیمت‌ها با توجه به قیمت تامین کنندگان اصلی هر گروه کالایی با حفظ فاصله رنک‌بندی انجام شده و حذف قیمت‌ کالاهای غیر استراتژیک را به عنوان راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات فعلی این حوزه اعلام کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟