ساختمان قدیمی گمرک فریمان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود:ساختمان قدیمی گمرک فریمان به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، شهرستان فریمان، بخش مرکزی و در انتهای خیابان طالقانی و بر سر جاده قدیمی تربت جام-فریمان قرار دارد.

او درباره تاریخچه و وجه تسمیه این اثر اظهار کرد:این بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و نام‌گذاری اثر به نام اداره گمرک به دلیل کاربری اداری آن در زمان پهلوی است ، البته در حال حاضر در اختیار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریمان است.

هم‌چنین مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در‌این باره گفت: این بنا در زمان حکومت پهلوی اول و توسط معماران آلمانی به سبک دیگر بناهای این دوران یا نمایی بتونی ساخته شده است.

محمود طغرائی افزود: این ساختمان دارای فرم L شکل است و یک برج دایره‌ای شکل به قطر ۵.۵ ‌متر در گوشه آن قرار دارد.

او تصریح کرد: نمای بیرونی اثر در قسمت لبه با تزیینات صلیبی شکل بتنی تزیین شده و فضاهای داخلی این اثر شامل سه اتاق که دو اتاق آن به یکدیگر متصل است و در یکی از اضلاع L  شکل بنا قرار دارد و در سمت دیگر آن یک اتاق مجزا قرار گرفته است.

در گذشته همواره فریمان از وقایع تاریخی نیشابور متاثر بوده ، به زعمی که این منطقه اسفنج یا اشبند نامیده می شده که از مضافات نیشابور کهن بوده است . مرکز آن فرهاد گرد یا ده فرهاد بوده که اکنون در ۱۵ کیلومتری غرب فریمان قرار دارد . 

همچنین کاروانسرای فریمان در راه یکی از انشعابات جاده ابریشم که سنگ بست را به هرات اتصال می داد، قرار داشت . سنگ بست به سبب موقعیت ممتازش بر کنار جاده ابریشم و قرار گرفتن در تقاطع راه‌های پنج گانه مرو، هرات، قهستان، نیشابور و توس بسیار مورد توجه و با اهمیت بود . این اهمیت چندان زیاد بود که ارسلان جاذب سپه دار توس در دوره غزنوی در این مکان کاروانسرای بزرگ ساخت و  در جوار همان عمارت به خاک سپرده شد .

از دیگر آثار تاریخی – فرهنگی فریمان می توان به بند فریمان ، میل ایاز ، مقبره ارسلان جاذب ، مزار سید خواجه نظام الدین عشق آباد و خانه – موزه استاد شهید مطهری اشاره کرد .

کدخبر: 686163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟